Gjest spør visst mye Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Merkelig, men jeg fikk ingen søkeresulteter opp da jeg søkte på "ect" i doktoronlines forum. Jeg bare lurer på hvordan det fungerer. 1. Blir man innlagt, og i såfall hvor lenge av gangen? 2. Skjer disse ect i serier eller enkeltvis? Er det vanlig å bli innlagt over tid mens behandlingen foregår, eller får en enkelt-timer og så blir sendt hjem etter timen med beskjed om å komme tilbake neste uke til samme tid. 3. Hvor mange behandlinger er vanlig før virkning inntreffer? 4. Er det lurt eller vanlig for bipolare å behandles med ect? Hvorfor/hvorfor ikke? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 "1. Blir man innlagt, og i såfall hvor lenge av gangen?" / Nei, det kan fint gjøre poliklinisk men om det er første gang du skal få dette kan det tenkes at du får sengeplass for å trygge deg og for å gjøre en god og grundig observasjon av hele situasjonen. "2. Skjer disse ect i serier eller enkeltvis? " Serier på den måten at du kan få et visst antall fordelt på xantall uker. Ved vedlikeholds ECT- vet jeg ikke om er nødvendig med serier. 3. Hvor mange behandlinger er vanlig før virkning inntreffer?/ Avh blant annet av grunnlidelsen og utgangspunktet. Om det er et spesielt antall for bipolar vet jeg faktisk ikke. 4. Er det lurt eller vanlig for bipolare å behandles med ect? Hvorfor/hvorfor ikke?" / Om det er lurt avh. av hva som er forsøkt tidligere, hva effekten på annen behandling er og hva man har igjen å forsøke av andre metoder. Der er tilfeller med feks bipolar hvor hverken psykoterapi eller medisiner virker, ECT kan da være nyttig å se på. ECT kan og brukes mot mani men det skjer sjeldnere. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. januar 2012 Skrevet 30. januar 2012 1. Blir man innlagt, og i såfall hvor lenge av gangen? S: Man trenger ikke være innlagt. Vanligvis legger vi inn personen dagen før første behandling og skriver ut sent på ettermiddagen behandlingsdagen. Deretter kan pasienten komme poliklinisk (og fastende). 2. Skjer disse ect i serier eller enkeltvis? S: Det skjer vanligvis med 2 eller 3 beandlinger i uken. Vanligvis tilsammen 8-12 ganger. Er det vanlig å bli innlagt over tid mens behandlingen foregår, eller får en enkelt-timer og så blir sendt hjem etter timen med beskjed om å komme tilbake neste uke til samme tid. S: Som omtalt tidligere: Tilbake neste gang til samme tid og fastende. En kan ikke kjøre hjem selv. 3. Hvor mange behandlinger er vanlig før virkning inntreffer? S: Virkning kan merkes etter 3-4 behandlinger. Full effekt etter 8-12. 4. Er det lurt eller vanlig for bipolare å behandles med ect? Hvorfor/hvorfor ikke? S: Om annen depresjonsbehandling ikke gir ønsket effekt, er det lurt å bruke ECT. Vær dog oppmerksom på at ECT kun virker på nåværende depresjon. Den har ingen forebyggende effekt. Den forebyggende effekten må ivaretas med medisiner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.