Gå til innhold

Virkning av Lamictal ved Bipolar lidelse 2

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty41
Skrevet

Jeg er en kvinne på 41 år som er til utredning mtp Bipolar lidelse type 2. Jeg har i over to mnd gått på medisinen Lamictal - dvs med en gradvis opptrapping til nå - hvor jeg har stått på 200 mg siste halvannen uke. Jeg opplever ingen virkning av medisinen så langt - opplever snarere å ha blitt verre, dvs mer deprimert. Jeg er klar over at det kan ta noe tid før virkningen kommer, men nå blir jeg så oppgitt at jeg vurderer å stoppe å ta den (har også en del bivirkninger og er generelt lite glad i medisiner). Jeg har spurt min psykiater om det ikke skal tas blodprøver ift hva som er riktig dose for meg, men det vil han ikke gjøre ennå (av en eller annen grunn). Lurer derfor på: 1) Hvor lang tid pleier det å ta før denne medisinen har virkning? 2) Er det vanlig at bivirkningene vedvarer, eller vil de avta etterhvert? 3) Det sies at Lamictal ikke medfører vektøkning, men selv opplever jeg å ha gått opp i vekt på medisinen, selv om jeg har vært påpasselig med matinntaket. Finnes det noen erfaringer ift dette? 4) Kan man slutte brått på Lamictal, eller bør den trappes gradvis ned? 5) Er det forsket noe på langtidsvirkningene av Lamictal - dvs om det på noen måte kan være skadelig å stå på den i årevis? 6) Lamictal er jo stemningsstabiliserende. Kan det være at den stabiliserer meg på et vedvarende depressivt nivå når behandlingen starter under en depresjon? 7) Jeg har hormonspiral og tar jevnlig Nexium 40 mg. Kan dette ha noen betydning ift hvordan kroppen min reagerer på Lamictal?

Gjest Bipolar too
Skrevet

Medisinen virker når dosen blir riktig. Og som du vet, så tar det lang til ift doseringen på Lamictal.

Jeg merket virkning da jeg landet på 400 mg, men vet om mange som må helt opp til 800.

Har brukt denne i flere år, en liten bivirkning at jeg glemmer lett nøkler, mobil osv, det er det hele. Legen følger opp med blodprøver 2 ganger i året.

Langtidsvirkningen av ubehandlet bipolar lidelse er triste nyheter.

Ødelagte kognitive evner, mye sykdom, familie, jobb og sosialt liv stadig dårligere, en alderdom med høyere sykdomsfrekvenes, økt tjangs for kronisk deppresjon og demens...

Jeg trener, spiser sunt, drikker mye vann og tar mineraler, vitaminer og Omega 3.

Blodprøvene mine ift lever og nyrer, samt røde/hvite blodlegemer er helt supre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1) Hvor lang tid pleier det å ta før denne medisinen har virkning?

S: Ikke uvanlig at det tar 4 uker på korrekt dose.

2) Er det vanlig at bivirkningene vedvarer, eller vil de avta etterhvert?

S: Det varierer med bivirkningstype og person. Kan ikke si noe sikkert for akkurat deg.

3) Det sies at Lamictal ikke medfører vektøkning, men selv opplever jeg å ha gått opp i vekt på medisinen, selv om jeg har vært påpasselig med matinntaket. Finnes det noen erfaringer ift dette?

S: Erfaringen er at den ikke påvirker vekten

4) Kan man slutte brått på Lamictal, eller bør den trappes gradvis ned?

S: Vanligvis går det bra (om en ikke bruker den for epilepsi), men jeg anbefaler alltid en nedtrapping. Selv den raskeste nedtrapping er bedre enn bråslutt.

5) Er det forsket noe på langtidsvirkningene av Lamictal - dvs om det på noen måte kan være skadelig å stå på den i årevis?

S: Forsket verken mer eller mindre enn på andre medisiner som har vært relativt kort tid på markedet. Det er ingenting som tyder på skadevirkninger på lang sikt.

6) Lamictal er jo stemningsstabiliserende. Kan det være at den stabiliserer meg på et vedvarende depressivt nivå når behandlingen starter under en depresjon?

S: Nei. Lamictal virker antidepressivt.

7) Jeg har hormonspiral og tar jevnlig Nexium 40 mg. Kan dette ha noen betydning ift hvordan kroppen min reagerer på Lamictal?

S: Nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...