Gjest våkenjente19 Skrevet 30. januar 2012 Skrevet 30. januar 2012 Hei, jeg er ei jente på 19 år, som de siste årene har slitt mye med søvnproblemer. For å gjøre en lang historie kort; jeg har siden jeg var 13 slitt med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg sliter fremdeles med selvbildet, men matmønsteret er bedre enn det noen gang har vært. Tidligere tror jeg årsaken til søvnproblemene var at jeg aldri kunne la meg selv slappe av, og fikk angstanfall hvis jeg skulle legge meg i sengen. Ved reise fikk jeg sterke sovemedisiner av psykologen (som jeg ikke husker navnet på) og valium, slik at jeg kunne få sove under oppholdet (sengeskifte gjorde vondt verre). Nå er problemet mer det at jeg ligger våken, uansett hvilke metoder jeg prøver. Beroligende apps på iphone, telling av sauer, hyperventilering, matmønster, kun sex og søvn i sengen, ingen pc siste time før sengetid, ingen mat etter 20.00 osvosv. Det eneste jeg ikke har prøvd er fast døgnrytme, da jeg jobber turnus, og kan jobbe fra 07:00 om morgenen, eller til 02:00 på natten. I det siste har det hjulpet med et glass vin om kvelden, men jeg er redd for at dette skal utvikle seg til to og så tre.. Burde jeg gå til legen og be om medisiner for å hjelpe til med innsovningen? Eller skal jeg bare fortsette med 3-4 timer søvn de dagene jeg må opp tidlig, og heller "ta igjen" det tapte når jeg begynner sent? (Litt ekstra info, hvis det har noe å si: 1. går ikke til psykolog nå, da jeg ble "kastet ut" av BUP da jeg fylte 19. 2. nær familie har slitt med alkoholproblemer. 3. jeg har en heltidsjobb og to deltidsjobber, som tar opp mesteparten av tiden min) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Jeg hadde sluttet umiddelbart med vindrikkingen siden det også er alkohol problemer i nær familie. Det beste hadde vært å ikke jobbe skift og fått en normal døgnrytme. Hvis det ikke er mulig finnes det sovemeds som kan brukes over tid som ikke er "vanedannende". Selv bruker jeg Vallergan 10 mg og synes de fungerer utmerket for meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.