Gå til innhold

Selverkjennelse og innsikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en mann i slutten av 40-årene, som ønsker å benytte denne tjenesten for å finne frem til riktige avgjørelser og behandling. Den direkte bakgrunnen for min henvendelse er at jeg og min kone har fire vanskelige år bak oss, og er fortsatt i en situasjon som vi(jeg) ikke finner ut av. Det skjedde noe for 4 år siden som jeg her vil oppsummere som et grovt svik fra min side, med tilhørende total ødeleggelse av respekt og tillitt. Likevel har vi holdt sammen disse årene, kanskje først og fremst for ungene sin del, men også det jeg vil tro må være et underliggende ønske om å få livet vårt på skinner igjen. Jeg har ønsket det hele tiden, og gjort det jeg har klart for å få det til, men ikke lykkes med det på en måte som har hjulpet for min kone. Situasjonen idag er at hun krever å se klare og positive endringer hos meg i form av endret adferd, bedre forståelse for hvem jeg er, hva jeg står for, mine verdier, og ikke minst, er istand til å kommunisere dette til henne på en tydelig og tillitsskapende måte. Før hun ser dette, er hun ikke villig til å gå videre, og begynne å arbeide med selve forholdet vårt. Vi har altså holdt det gående i mange år nå, uten at jeg har klart å møte henne på det hun trenger. Tiden begynner å renne ut, og jeg må gjøre noe nå som betyr reell endring, ellers ender det med at vi går fra hverandre. Jeg har søkt hjelp hos fagfolk innen coaching tidligere, men uten at det har hjulpet meg. Jeg ønsker reell endring i form av å bli bedre kjent med meg selv, få bedre kontakt med mine følelser, bli klarere på hva som er viktig for meg og innsikt i hvordan jeg kan oppnå disse endringene. Jeg er nok av natur slik at jeg lukker meg inne og stenger følelser ute, når situasjonen blir vanskelig. Da ender det ofte med sinne og frustrasjon, istedet for innlevelse og forståelse. Så mitt spørsmål er, om du mener en psykolog kan hjelpe meg her? Er det kognitiv psykologi som er rette fagområdet? Det virker bortimot umulig for meg å beskrive situasjonen slik den egentlig føles, men kanskje er det mulig for deg å sense litt av hva som ligger bak likevel? Det er altså en situasjon som preges av manglende tillit og respekt fra hennes side, fortvilelse og oppgitthet fra min side over å ikke makte å møte henne, ikke klare å oppnå den kontakten jeg ønsker med meg selv, utmattelse for oss begge på grunn av tiden som er gått. Takker for ethvert svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du være langt mer konkret? Kan du liste opp hva det er din kone forventer av deg?

Skrevet

Hei!

Dette som du skriver, " Jeg er nok av natur slik at jeg lukker meg inne og stenger følelser ute, når situasjonen blir vanskelig", var meg før, etter mange år med hjelp fra en psykiater har jeg lært å formidle følelser, sette ord på ting og gradvis forstå bedre andre mennesker og da særlig innta min manns perspektiv. Det er en forutsetning for et bra ekteskap.

For min del er det ikke noen bestemt terapiform så vidt jeg vet, men vi har samtalt om ting som er vanskelige for meg, det har særlig vært å forstå seg på de mellommenneskelige reallsjoner som har vært vanskelig. Jeg er fortsatt dårlig på å formidle muntlig, men jeg skriver en hel del, og på den måten sorterer jeg ting i samarbeide med min psykiater. Dette hadde jeg ikke klart alene.

Derfor kaller min mann min psykiater for "ekteskapsredder", ja for jeg var så vanskelig å få kontakt med før, på det planet han ønsket, jeg har tendens til å mure meg inne.

Er man villig til å endre seg, lære å se nytt på ting så kan man med litt hjelp få til å endre seg så den man lever med føler det blir okey. En konkret endring jeg har måttet gjøre er å la arbeide og PC være på mitt rom, slik at jeg er tilstedet når jeg er i samme rom som min mann. Dette for å høre hva han sier til meg.

Ellers har forandring ikke vært utelukkende fra min side, selv om det i hovedsak har vært det, men han har også måttet lære seg å være mer tydelig i sin formidling av hva han syns er vanskelig, jeg forstår ikke hint, men tydelig tale.

Derfor håper jeg din kone er konkret da vet man hva man skal jobbe med.

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Dette som du skriver, " Jeg er nok av natur slik at jeg lukker meg inne og stenger følelser ute, når situasjonen blir vanskelig", var meg før, etter mange år med hjelp fra en psykiater har jeg lært å formidle følelser, sette ord på ting og gradvis forstå bedre andre mennesker og da særlig innta min manns perspektiv. Det er en forutsetning for et bra ekteskap.

For min del er det ikke noen bestemt terapiform så vidt jeg vet, men vi har samtalt om ting som er vanskelige for meg, det har særlig vært å forstå seg på de mellommenneskelige reallsjoner som har vært vanskelig. Jeg er fortsatt dårlig på å formidle muntlig, men jeg skriver en hel del, og på den måten sorterer jeg ting i samarbeide med min psykiater. Dette hadde jeg ikke klart alene.

Derfor kaller min mann min psykiater for "ekteskapsredder", ja for jeg var så vanskelig å få kontakt med før, på det planet han ønsket, jeg har tendens til å mure meg inne.

Er man villig til å endre seg, lære å se nytt på ting så kan man med litt hjelp få til å endre seg så den man lever med føler det blir okey. En konkret endring jeg har måttet gjøre er å la arbeide og PC være på mitt rom, slik at jeg er tilstedet når jeg er i samme rom som min mann. Dette for å høre hva han sier til meg.

Ellers har forandring ikke vært utelukkende fra min side, selv om det i hovedsak har vært det, men han har også måttet lære seg å være mer tydelig i sin formidling av hva han syns er vanskelig, jeg forstår ikke hint, men tydelig tale.

Derfor håper jeg din kone er konkret da vet man hva man skal jobbe med.

Lykke til.

Hei! Tusen takk for svaret ditt, jeg setter veldig stor pris på det, -det gjør tross alt godt å se at andre har klart å finne ut av slike situasjoner. Jeg tror utfordringen vår er å definere problemen på en så konkret måte at det er mulig å gjøre noe med de.

Tusen takk!

Skrevet

Kan du være langt mer konkret? Kan du liste opp hva det er din kone forventer av deg?

Hei! Hadde det vært et antall konkrete oppgaver jeg skulle løse, så tror jeg at jeg skulle klart å håndtert det, men slik er det dessverre ikke. Jeg utelukker ikke at det er jeg som ikke "ser" eller tenker tilstrekkelig klart lenger, til å se disse oppgavene, det er mye mulig at det er situasjonen. Det hun forventer av meg, er at jeg igjennom endret adferd, endret måte å håndtere situasjoner på, endret reaksjonsmønster etc, viser henne at jeg har forstått og tatt lærdom av det sviket jeg utsatte henne for den gangen. Bare slike synlige endringer, kan gi henne tilbake den trygghet og respekt hun trenger for å fortsette forholdet vårt.

Skrevet

Hei! Tusen takk for svaret ditt, jeg setter veldig stor pris på det, -det gjør tross alt godt å se at andre har klart å finne ut av slike situasjoner. Jeg tror utfordringen vår er å definere problemen på en så konkret måte at det er mulig å gjøre noe med de.

Tusen takk!

Hei!

bare hyggelig, viktig å konkretisere hva det er :)

Lykke til.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg leser mellom linjene at det din kone savner er VISSHET om at du virkelig angrer det du har gjort samt visshet om at du virkelig ønsker henne og ekteskapet.

Skrevet

Jeg leser mellom linjene at det din kone savner er VISSHET om at du virkelig angrer det du har gjort samt visshet om at du virkelig ønsker henne og ekteskapet.

Hei! Tusen takk for omtanken! Jeg tror hun vet at jeg er veldig glad i henne og ønsker å fortsette ekteskapet vårt, men jeg når åpenbart ikke frem til henne i forhold til å få henne til å se min anger og skyldfølelse for den situasjonen vi er kommet i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...