Gå til innhold

Hvordan legge bak seg ting?

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg sliter med å legge bak meg ting. Tidligere slet jeg mest med vonde minner fra mobbing og omsorgssvikt, nå er det til stor grad opplevelser i forholdet med samboeren min som opptar meg og oppmerksomheten min...

Jeg vet at jeg burde legge ting bak meg, og jeg føler selv at de tingene som jeg går og irriterer meg over burde vært tilgitt for lengst... Plager ikke han med det da, i verste fall blir det hvis vi krangler (noe vi har gjort lite av i det siste). Har lyst til å gi slipp på bitterheten, jeg undres over om jeg hadde vært bitter over noe annet, hvis jeg ikke hadde hatt forholdet...

Er generelt bare så negativ, deprimert, lei meg og irritabel for tiden... Men egentlig så er jo livet mitt helt greit. Når jeg tenker meg om så er jeg en ganske heldig person, men så er alt så grått og jeg føler ikke glede over de hverdagslige hendelsene lenger. Gjør bare et minimum, det jeg må, for å framstå som velfungerende overfor omgivelsene. Savner å ha kontakt med venner, savner å være ute i friluft, savner å ha det ryddig rundt meg...

Savner å legge ting bak meg.

Skrevet

Forsøk å diskuter dette med din samboer.Vi han ikke,eller kan han ikke forstå,får du vurdere forholdet.Kan han ikke forstå deg,kan han vel heller ikke elske deg så høyt du fortjener?

Er du sliten pga jobb,barn eller forholdet?

Har du mistet noen kjære eller ett kjæledyr?

Mange undervurderer tap som kan være lenger tilbake eller dyr.

Noen mennesker har bedre forhold til dyr,enn mennesker.Jeg er en av de.Dyr lyver ikke eller lurer deg,de er 100% ærlige altid.Enten så er de redd deg,eller så elsker de deg.

Hva slags ting er det snakk om? Har du fått en traume pga alvorlige ting,kan du være deprimert,og trenger kanskje medisiner?

Å miste jobben pga sykdom kan være ille nok.Selv det å miste en besteforelder kan være ille om vedkommende var under 80 og dere hadde godt kontakt.

Det aller største problemet med familiem,er at dere ikke kan "si opp vennskapet".Venner velger man selv.Familie har man om man vil eller ikke.

Forsøk å se framover om dette er mindre saker som ikke plager deg.Blir du søvnløs av dette eller du har en traume må du kontakte lege.Kanskje du trenger noe å sove på eller noe som roer deg ned?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan lar en være å tenke på en blå elefant?

Å legge ting bak seg gjør en ved å fokusere på nåtid og fremtid.

Gjest Ladytron
Skrevet

Takk NHD. Jeg har tenkt litt, og det var et veldig godt svar.

Jeg har hatt for mye tid til å tenke.

Trenger nok noen nye impulser, men da må jeg våge litt igjen, og det er ikke alltid så lett... Men jeg skal gjøre et forsøk... De periodene jeg har hatt det bra hadde jeg varierte interesser og et ok sosialt liv.

Skrevet

Jeg skulle gjerne fått svar på hvordan jeg lar være å tenke på blå elefant. Jeg har snakket mye om rosa elefanter i det siste som symboler.

Hvis tankene mine hadde hengt seg opp i blå eller rosa elefanter hadde det vært fint å få råd til å slutte med det.

Gjest bippeline
Skrevet

Jeg skulle gjerne fått svar på hvordan jeg lar være å tenke på blå elefant. Jeg har snakket mye om rosa elefanter i det siste som symboler.

Hvis tankene mine hadde hengt seg opp i blå eller rosa elefanter hadde det vært fint å få råd til å slutte med det.

Hvis du forsøker alt du kan å ikke tenke på blå og rosa elefanter, blir du helt sikkert veldig opphengt i dem.

Øv deg på å la tankene bare passere, ikke heng deg opp i dem, tenk at tankene er ikke farlige, de kan ikke gjøre deg noe. Hver gang det kommer en blårosa elefant skal du tenke dette. Da blir kanskje også følelsene litt lettere?

Skrevet

Jeg er klar over at det høres tåpelig ut men sett deg ned å _skriv_. Skriv når du kjenner på dette og lagre det på din pc/dagbok, hva som helst, men skriv. Det er ganske fantastisk hvor mye det kan hjelpe å gjøre "det" mer konkret ved å feste ord på papir.

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg er klar over at det høres tåpelig ut men sett deg ned å _skriv_. Skriv når du kjenner på dette og lagre det på din pc/dagbok, hva som helst, men skriv. Det er ganske fantastisk hvor mye det kan hjelpe å gjøre "det" mer konkret ved å feste ord på papir.

Takk for svaret. Jeg merker at det hjelper å skrive litt, for eksempel her, så kanskje det kan hjelpe å skrive en liten dagboklignende ting også. Og så har jeg fått råd om å sette av litt tid hver dag til bekymringer og den slags, kanskje det kan kombineres.

Det eneste er vel at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg skriver ned tankene mine... Jeg kan bli ganske sinna, og det er ikke alltid jeg føler at det er berettiget... Men kanskje jeg kan passordbeskytte filen (... hehe)... Hvis det er nok til å slippe tak i tingene som plager meg så er det gjerne verdt et forsøk.

Skrevet

Takk for svaret. Jeg merker at det hjelper å skrive litt, for eksempel her, så kanskje det kan hjelpe å skrive en liten dagboklignende ting også. Og så har jeg fått råd om å sette av litt tid hver dag til bekymringer og den slags, kanskje det kan kombineres.

Det eneste er vel at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg skriver ned tankene mine... Jeg kan bli ganske sinna, og det er ikke alltid jeg føler at det er berettiget... Men kanskje jeg kan passordbeskytte filen (... hehe)... Hvis det er nok til å slippe tak i tingene som plager meg så er det gjerne verdt et forsøk.

Tviler på det er nok, men det er verdt et forsøk om det kan hjelpe deg. Opprett en privat epost adresse(som du ikke bruker til annet) så kan du skrive mail til denne kontoen, feks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...