Gå til innhold

voldsomme sinneutbrudd

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret storebror
Skrevet

hei. har en søster som alltid har vært veldig temperamentsfull og blir fort sint, men dette har blitt verre de siste to-tre årene. hun kan bli sint av småting, som blant annet i dag, hvor hun spurte mor om hjelp til noe ang skolesøknad, og hun kunne ikke hjelpe hun med det, da ble hun sur, begynte å skrike og grine og slå om noen kommer borti hun, sier hun ikke vil bo her lenger, vil dø, vil ikke se oss mer, at alle hater hun(selvfølgelig uten grunn, da vi ikke har gjort noe mot hun, annet enn å prøve hjelpe med ett problem hun kom med..) slik er det opptil flere ganger i uken. har ikke brydd med så mye med det før da jeg har vært lite hjemme, pga jobb og venner/friluftsliv, men nå som jeg går sykemeldt,merker jeg hvor ille det faktisk er, og hun er blid til vanlig, men plutselig kan hun bli forbannet på alt og alle over den minste ting. er dette vanlig, eller burde hun fått terapitimer for å finne ut hva som forårsaker sinneutbruddene? hvis vi spør hvorfor hun blir så sint så ofte, svarer hun med å bli sur og kommer med at hu hater oss, skal drepe oss, skal flytte og ikke vil leve lenger osv osv.. mor tar dette veldig tungt, noe jeg dessverre ikke har sett før nå. håper på svar om hva vi evt kan gjøre for å bedre dette, om mulig. hun er forresten 18 år, arbeidsledig.

Gjest bippeline
Skrevet

Høres ut som din søster kan trenge litt hjelp. Kan du prøve og snakke med henne og få henne til å ta en samtale med fastlegen sin f.eks? Dette bør jo være et problem for henne selv også? Du kan ihvertfall forklare henne hvordan sinneutbruddene hennes påvirker dere andre. Kanskje hun da innser at hun trenger hjelp?

Skrevet

ADHD? Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? søk opp dette på nettet du...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er overveiende sannsynlig noe som kalles "emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse". Det kalles også borderline.

Fastlegen kan henvise henne til en psykolog for samtaleterapi. Det er korrekt behandling for denne lidelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...