Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 ''Hvordan kan en vite at en har nådd målet når en ikke vet hvor en skal?'' Leste dette i en tråd og funderer over det nå. Det er vel viktig det å ha et mål, uten mål og mening går det vel ikke fremover. Hva kan et slikt mål være f.eks? Uten mål blir en vel sittende å stirre i veggen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! Det er jo viktig med mål, jeg syns nav er flinke til å få frem mål, men det jeg etterspør er, men hva med veien dit? Jeg burde feks hatt noen ved min side som kunne si at feks jeg har tatt på meg for mye, og heller bruke lenger tid, slik at jeg får til noe, enn at alt bare styrter utfor fordi for mye. For mye, kan jo være vanskelig, hva er for mye for hvem? men for min del hvor enkelte har stilt spørsmålet, "hvordan går dette med en funksjonshemning og små barn?" så har jeg tydeligvis tatt på meg mer enn et normalt menneske også klarer. Derfor ble jeg fullstendig utslitt på et tidspunkt, fra å klare alt, holde frister og mål, ble jeg konstant sliten, og er det delvis enda, men nå som jeg begynner å skjønne at det er jeg som må ta alle avgjørelser selv, så må jeg tenke nytt. Men jeg mener det at hadde jeg fått hjelp til å se at med min medfødte slitenhet som kommer av en overbelastning som følge av daglig kontakt med mennesker, så burde jeg hatt et lenger attføringsløp, noen burde stoppet meg og bremset meg, sånn at det ble noe, og ikke at det endte med at jeg ble utbrent, sånn føles det nå. Men jeg skal ta litt, og nå skal jeg ta litt hvert år og ikke mer enn at jeg får hvilt ut mellom det som sliter meg ut, på sikt kan jeg så tenke mer realistisk rundt en 80 % stilling med hjelp fra nav. Det er jo bedre å bruke tid på å nå målene enn å aldri nå dem. Jeg har en utviklingsforstyrrelse som tydeligvis sitter så fast at ingen diett eller kurs endrer på den. Irriterende er det, men situasjonen. 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Det hele avhenger jo av hva man sliter med eller oensker aa forandre. I eksemplet hvor NHD sa dette, saa var temaet aa bli forstaatt. Foerst maa man da definere hvordan man foeler seg forstaatt. For noen kan det vaere en annerkjennelse av foelelsene, som: "Jeg skjoenner at det er vanskelig for deg." For andre kan det innebaere at man faar litt skryt for det man klarer, paa tross av, som: "Naa synes jeg du var toeff som klarte dette." Deretter maa man legge en plan for hvordan man kommer seg dit. I menneskelige relasjoner er det i grunnen best om man sier i fra paa en rolig og ukritisk maate hva man oensker og har behov for. Dog er det fullt mulig man ikke naar maalet sitt i slike tilfeller, for andre mennesker eksisterer tross alt ikke for aa tilfredstille ens egne behov og i saa fall burde man omskrive maalet sitt. I andre tilfeller er det langt enklere, som maal om oekt fysisk aktivitet. Da begynner man med aa definere hvor man oensker aa komme, innenfor rimelighetens grenser. Deretter lager man seg en opptrappende plan for aa naa maalet. Som Dr. Phil sier ( ), forskjellen paa et maal og en droem er en plan for hvordan man skal komme seg dit. 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Det hele avhenger jo av hva man sliter med eller oensker aa forandre. I eksemplet hvor NHD sa dette, saa var temaet aa bli forstaatt. Foerst maa man da definere hvordan man foeler seg forstaatt. For noen kan det vaere en annerkjennelse av foelelsene, som: "Jeg skjoenner at det er vanskelig for deg." For andre kan det innebaere at man faar litt skryt for det man klarer, paa tross av, som: "Naa synes jeg du var toeff som klarte dette." Deretter maa man legge en plan for hvordan man kommer seg dit. I menneskelige relasjoner er det i grunnen best om man sier i fra paa en rolig og ukritisk maate hva man oensker og har behov for. Dog er det fullt mulig man ikke naar maalet sitt i slike tilfeller, for andre mennesker eksisterer tross alt ikke for aa tilfredstille ens egne behov og i saa fall burde man omskrive maalet sitt. I andre tilfeller er det langt enklere, som maal om oekt fysisk aktivitet. Da begynner man med aa definere hvor man oensker aa komme, innenfor rimelighetens grenser. Deretter lager man seg en opptrappende plan for aa naa maalet. Som Dr. Phil sier ( ), forskjellen paa et maal og en droem er en plan for hvordan man skal komme seg dit. Målet mitt er jo å fungere som andre folk, klare hverdagen som andre folk. Men når jeg tenker på det kolapser det inni meg, det er for mye å tenke på rett og slett. Får ha som mål å gå tur kanskje, i tilegg til husarbeid. Vil mer men klarer ikke og det er frustrerende, kjedelig er det og. Bare stirre i veggen uten mål og mening, går ikke fremover da. Ser jo det. 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! Det er jo viktig med mål, jeg syns nav er flinke til å få frem mål, men det jeg etterspør er, men hva med veien dit? Jeg burde feks hatt noen ved min side som kunne si at feks jeg har tatt på meg for mye, og heller bruke lenger tid, slik at jeg får til noe, enn at alt bare styrter utfor fordi for mye. For mye, kan jo være vanskelig, hva er for mye for hvem? men for min del hvor enkelte har stilt spørsmålet, "hvordan går dette med en funksjonshemning og små barn?" så har jeg tydeligvis tatt på meg mer enn et normalt menneske også klarer. Derfor ble jeg fullstendig utslitt på et tidspunkt, fra å klare alt, holde frister og mål, ble jeg konstant sliten, og er det delvis enda, men nå som jeg begynner å skjønne at det er jeg som må ta alle avgjørelser selv, så må jeg tenke nytt. Men jeg mener det at hadde jeg fått hjelp til å se at med min medfødte slitenhet som kommer av en overbelastning som følge av daglig kontakt med mennesker, så burde jeg hatt et lenger attføringsløp, noen burde stoppet meg og bremset meg, sånn at det ble noe, og ikke at det endte med at jeg ble utbrent, sånn føles det nå. Men jeg skal ta litt, og nå skal jeg ta litt hvert år og ikke mer enn at jeg får hvilt ut mellom det som sliter meg ut, på sikt kan jeg så tenke mer realistisk rundt en 80 % stilling med hjelp fra nav. Det er jo bedre å bruke tid på å nå målene enn å aldri nå dem. Jeg har en utviklingsforstyrrelse som tydeligvis sitter så fast at ingen diett eller kurs endrer på den. Irriterende er det, men situasjonen. Kunne vel kontakten nav men er ufør, føler jeg er på utsiden eller ved siden av samfunnet, er ikke en del av det. Er bare meg i min lille boble. + familien om ettermiddagene. Kjeder meg endel, har ingen nytteverdi. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Målet mitt er jo å fungere som andre folk, klare hverdagen som andre folk. Men når jeg tenker på det kolapser det inni meg, det er for mye å tenke på rett og slett. Får ha som mål å gå tur kanskje, i tilegg til husarbeid. Vil mer men klarer ikke og det er frustrerende, kjedelig er det og. Bare stirre i veggen uten mål og mening, går ikke fremover da. Ser jo det. Jeg bruker en webapplikasjon som holder rede på ulike mål. Man definerer først målene sine, hvor ofte man ønsker å gjøre dem, og så krysser man av de dagene man gjør målene. Programmet teller antall ganger målene er utført, og hvor mange ganger etter hverandre de er utført (i henhold til plan), så det er lett å få oversikt over hvordan man ligger an. Jeg har brukt programmet til å komme i gang med å stå opp tidligere om morgenen, komme i gang med litt fysisk aktivitet, passe på å lese til eksamen, etc... Helt trivielle ting som jeg likevel brukte lang tid på å komme inn i en rutine med (mye grunnet manglende energi grunnet depresjon), men som nå stort sett går av seg selv. Så hvis ikke det blir alt for nerdete anbefales: http://www.joesgoals.com/, ihvertfall for rent praktiske mål 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Jeg bruker en webapplikasjon som holder rede på ulike mål. Man definerer først målene sine, hvor ofte man ønsker å gjøre dem, og så krysser man av de dagene man gjør målene. Programmet teller antall ganger målene er utført, og hvor mange ganger etter hverandre de er utført (i henhold til plan), så det er lett å få oversikt over hvordan man ligger an. Jeg har brukt programmet til å komme i gang med å stå opp tidligere om morgenen, komme i gang med litt fysisk aktivitet, passe på å lese til eksamen, etc... Helt trivielle ting som jeg likevel brukte lang tid på å komme inn i en rutine med (mye grunnet manglende energi grunnet depresjon), men som nå stort sett går av seg selv. Så hvis ikke det blir alt for nerdete anbefales: http://www.joesgoals.com/, ihvertfall for rent praktiske mål Skulle hatt noe som jeg krysset av etterhvert, kanskje det gir motivasjon og...en plan. Men kom ikke inn på den linken du la ut. Har jo som mål å stå opp tidlig og, har klart det nå noen ganger, vil klare det. Men stå opp til ingenting liksom, trenger andre mål. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Skulle hatt noe som jeg krysset av etterhvert, kanskje det gir motivasjon og...en plan. Men kom ikke inn på den linken du la ut. Har jo som mål å stå opp tidlig og, har klart det nå noen ganger, vil klare det. Men stå opp til ingenting liksom, trenger andre mål. Det var sneket seg inn en komma i linken, prøver igjen http://www.joesgoals.com Er det noen ting som gir/har gitt deg glede (interesser eller lignende) som du kan ha som mål å gjøre når du står opp? Tror det kan være lurt å ha noe slikt som mål også. 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Det var sneket seg inn en komma i linken, prøver igjen http://www.joesgoals.com Er det noen ting som gir/har gitt deg glede (interesser eller lignende) som du kan ha som mål å gjøre når du står opp? Tror det kan være lurt å ha noe slikt som mål også. Kom inn nå men vet ikke om jeg forstår så mye av det, får prøve å sette meg inn i det. Jeg liker å tegne, gjør det av og til når jeg orker. Kanskje jeg skal gjøre det litt hver dag, men føler meg ikke kreativ hver dag heller. Men noe må jeg gjøre, så liker jeg å bake av og til. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Kunne vel kontakten nav men er ufør, føler jeg er på utsiden eller ved siden av samfunnet, er ikke en del av det. Er bare meg i min lille boble. + familien om ettermiddagene. Kjeder meg endel, har ingen nytteverdi. Hei! Kjeder du deg? Det gjør jeg sjelden, Kan du ikke skrive om noe som interesserer deg? Eller undersøke noe? 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Det var sneket seg inn en komma i linken, prøver igjen http://www.joesgoals.com Er det noen ting som gir/har gitt deg glede (interesser eller lignende) som du kan ha som mål å gjøre når du står opp? Tror det kan være lurt å ha noe slikt som mål også. Må jeg være medlem på den siden for å skrive sånn plan? Se man kan registrere seg med e.post, er litt treig... 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! Kjeder du deg? Det gjør jeg sjelden, Kan du ikke skrive om noe som interesserer deg? Eller undersøke noe? ''Kan du ikke skrive om noe som interesserer deg? Eller undersøke noe?'' Kjeder meg mye. Kan jo skrive for det liker jeg og, men så er det helt "tomt" på en måte inni meg enkelte ganger. Føler jeg skal klikke og, bli skikkelig gal. Har faktisk lyst å smelle til vegger og stange hodet mitt i dem, men styrer meg. Undersøke noe, som hva da? Syns internett er kdedelig og, men egentlig er det vel mye spennende der. 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! Kjeder du deg? Det gjør jeg sjelden, Kan du ikke skrive om noe som interesserer deg? Eller undersøke noe? Tror folk ser på meg som en kjedelig person og, står kjedelig i panna mi tror jeg. Jeg gjør ingenting og er ingenting, bare ingenting alt sammen. Er det rart jeg klikker snart? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 ''Kan du ikke skrive om noe som interesserer deg? Eller undersøke noe?'' Kjeder meg mye. Kan jo skrive for det liker jeg og, men så er det helt "tomt" på en måte inni meg enkelte ganger. Føler jeg skal klikke og, bli skikkelig gal. Har faktisk lyst å smelle til vegger og stange hodet mitt i dem, men styrer meg. Undersøke noe, som hva da? Syns internett er kdedelig og, men egentlig er det vel mye spennende der. Hei! jeg vet ikke hva du er interessert i, men feks, når man går en tur i skogen om våren, eller høsten eller sommeren og man velter på en stein eller ruller vekk en stubbe så ser man jo en hel liten vrimmel av en forsamling krype inn i ly for solen/lyset, dette er livet for meg. Eller undersøke trestubber, finne nye supper, kjuker, lav, moser, varianter av blomster, insekter. Det er så mye... Man må ofte ha lupe for å se, mikroskop for å bestemme, men der i skogen, kjenne lukten av alt, kjenne gleden av å være til, det fins ikke grenser for mye som er igjen å finne ut av. ja også bruker man internet for å finne ut av det man ikke vet, artsdatabanken, man kan sende inn nye arter (hvis man er så heldig å finne en Men det kommer jo an på hva en er interessert i. En mann jeg leste om som jobber med noe annet samler på fritiden stjernestøv langs grøftekantene i veiene, han er hobbyastronom og gjør en stor innsats på sitt lille område. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Tror folk ser på meg som en kjedelig person og, står kjedelig i panna mi tror jeg. Jeg gjør ingenting og er ingenting, bare ingenting alt sammen. Er det rart jeg klikker snart? Hei! Man kan føle sånn, men du må bruke interessene dine, Du har sikkert noen, selv om man ikke gjør noe stort, så er det lille man gjør vitkig. Da min bestemor samlet og systematiserte en hel del er det ikke blitt til annet enn "gjemt på et loft", men hennes lidenskap og nysjerrighet smittet over på meg, jeg ble nysjerrig på å selv finne ut av ting. det gir jo glede og noen ganger også til flere enn bare en selv 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Tror folk ser på meg som en kjedelig person og, står kjedelig i panna mi tror jeg. Jeg gjør ingenting og er ingenting, bare ingenting alt sammen. Er det rart jeg klikker snart? Hei! forresten så er jeg ingenting annet enn jeg menneske jeg heller ingen tittel, ingen jobb, et syndrom og ingen friskmelding, men jeg er likevel glad når jeg driver med mine ting, lar meg rive med av en indre glede, og når mennesker spør om jeg skriver på en oppgave på studiet, så er svaret som regel nei, skriver om ting mest fordi det er gøy, ikke så nyttig på en måte Da hender det jeg prøver å begrense min begeistring for sånn skal man liksom ikke være som voksen føler jeg? 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! jeg vet ikke hva du er interessert i, men feks, når man går en tur i skogen om våren, eller høsten eller sommeren og man velter på en stein eller ruller vekk en stubbe så ser man jo en hel liten vrimmel av en forsamling krype inn i ly for solen/lyset, dette er livet for meg. Eller undersøke trestubber, finne nye supper, kjuker, lav, moser, varianter av blomster, insekter. Det er så mye... Man må ofte ha lupe for å se, mikroskop for å bestemme, men der i skogen, kjenne lukten av alt, kjenne gleden av å være til, det fins ikke grenser for mye som er igjen å finne ut av. ja også bruker man internet for å finne ut av det man ikke vet, artsdatabanken, man kan sende inn nye arter (hvis man er så heldig å finne en Men det kommer jo an på hva en er interessert i. En mann jeg leste om som jobber med noe annet samler på fritiden stjernestøv langs grøftekantene i veiene, han er hobbyastronom og gjør en stor innsats på sitt lille område. Hørtes fint ut dette, gleder meg til våren. Kunne tenkt meg en stjernekikkert. 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Hei! forresten så er jeg ingenting annet enn jeg menneske jeg heller ingen tittel, ingen jobb, et syndrom og ingen friskmelding, men jeg er likevel glad når jeg driver med mine ting, lar meg rive med av en indre glede, og når mennesker spør om jeg skriver på en oppgave på studiet, så er svaret som regel nei, skriver om ting mest fordi det er gøy, ikke så nyttig på en måte Da hender det jeg prøver å begrense min begeistring for sånn skal man liksom ikke være som voksen føler jeg? Du kan mye da Begeistring for ting er bra tror jeg, å glede seg over små ting er bra. Bare ikke alltid lett desverre. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Må jeg være medlem på den siden for å skrive sånn plan? Se man kan registrere seg med e.post, er litt treig... Ja, beklager at jeg ikke skrev det, men du må registrere deg for at programmet skal huske målene dine. Kanskje du for eksempel kan ha som mål å bake en fast dag i uken (hvis du ikke allerede gjør det), eller lære noe nytt om noe du interesserer deg for (hvis du liker den slags)? 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Ja, beklager at jeg ikke skrev det, men du må registrere deg for at programmet skal huske målene dine. Kanskje du for eksempel kan ha som mål å bake en fast dag i uken (hvis du ikke allerede gjør det), eller lære noe nytt om noe du interesserer deg for (hvis du liker den slags)? Ja, kan ha fast bakedag. Takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.