Gå til innhold

Mareritt. TIps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømte i natt igjen (havveis våken) at jeg ble voldtatt igjen. Har blitt voldtatt før i virkeligheten.

Jeg kjenner overiper tar tak i meg. Jeg blir lam i hele kroppen. Klarer ikke skrike, bare gurgle. Så kjenner jeg han gjør det han vil med meg, mens jeg ligger der. Hjelpesløs og lammet.

Det er veldig fortvilet og vondt. Jeg tør snart ikke sove. Hva skal jeg gjøre?

Går i terapi og tar zoloft. Hva mer kan jeg gjøre?

Skrevet

Har du fortalt til terapeuten din om slike drømmer? Kan han/hun hjelpe deg med noen teknikker til å komme ut av slike drømmer/opplevelser?

Skrevet

Ja, jeg har snakket med behandler om det og ikke fått noen gode tips til hva jeg kan gjøre disse nettene.

Skrevet

Ta sterke nok sovemedisin så du får ro i 7-8 timer! Du har nok PTS også.

Skrevet

Hei du. Jeg har overgrepsbakgrunn, og i perioder er MÅ jeg bruke sovemedisin for å få nok søvn. Alternativet er netter med "feberfantasier", dvs ikke mareritt, men marerittlignende opplevelser i våken tilstand. Gjennomgående da er flashbacks lignende det du beskriver, hvor jeg kaver rundt i min egen svette. Uten medisiner sover jeg i slike perioder maks 4 t/døgnet, ofte ingenting. Skrekken for natta blir i grunn det verste.

Råder deg på det sterkeste til en lignende løsning, spør terapeuten eller fastlegen.

Gjest Matariki
Skrevet

Seroquel gjør at en får sove uten mareritt. Jeg får mareritt hvis jeg ikke tar det i høy nok dose.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg er plaget med det samme. Grusomt.

NHD svarte i en annen mareritt tråd at man kunne trene seg opp yil å vekke seg selv i søvne.

Jeg har ikke vært i nærheten av å klare det. Skal snakke med terapeuten min om det.

Gjest javedia
Skrevet

Vet ikke om du blir noe klokere av det jeg skriver nå, men jeg skal prøve og forklare hva jeg gjør når jeg har mye mareritt.

Jeg går i kognitiv terapi. Der lærer man at man ikke skal "hekte" seg opp i tanker og føleser, bare la dem passere. De er ikke farlige. Det samme prøver jeg å gjøre med drømmene. Det er jo ikke noe du drømmer som skjer her og nå, du er trygg nå og dette er "bare" drømmer.

Jeg har hatt så mye mareritt at jeg har problemer med å tørre og sove om natta, blir til at jeg sover mye på dagtid istedet. Det er jo ikke så bra. Jeg drømmer at mennesker kommer og skal ta meg, lik kommer og tar meg, forvrengte ansikter osv. Jeg blir helt lammet og greier ikke å røre på meg. Det hjelper litt å tenke at det er ikke farlig, kun veldig ubehagelige mareritt.

Skrevet

Vet ikke om du blir noe klokere av det jeg skriver nå, men jeg skal prøve og forklare hva jeg gjør når jeg har mye mareritt.

Jeg går i kognitiv terapi. Der lærer man at man ikke skal "hekte" seg opp i tanker og føleser, bare la dem passere. De er ikke farlige. Det samme prøver jeg å gjøre med drømmene. Det er jo ikke noe du drømmer som skjer her og nå, du er trygg nå og dette er "bare" drømmer.

Jeg har hatt så mye mareritt at jeg har problemer med å tørre og sove om natta, blir til at jeg sover mye på dagtid istedet. Det er jo ikke så bra. Jeg drømmer at mennesker kommer og skal ta meg, lik kommer og tar meg, forvrengte ansikter osv. Jeg blir helt lammet og greier ikke å røre på meg. Det hjelper litt å tenke at det er ikke farlig, kun veldig ubehagelige mareritt.

Problemet er at jeg ikke er sikker på at det er virkelig når jeg endelig klarer å kaste meg ut av sengen om natten heller. Hadde noen sagt til meg at jeg skulle fått sett en film fra i natt hadde jeg ikke turd fordi jeg trøster meg med at det ikke skjer. At det bare er psyken som spiller meg et puss. Det er så virkelig....

Gjest trauma and recovery
Skrevet

Jeg er plaget med det samme. Grusomt.

NHD svarte i en annen mareritt tråd at man kunne trene seg opp yil å vekke seg selv i søvne.

Jeg har ikke vært i nærheten av å klare det. Skal snakke med terapeuten min om det.

Jeg har også prøvd, men jeg får det ikke til. Snakker til meg selv i søvne/halvvåken tilstand om at nå må jeg vekke meg selv fra marerittet, men kan likevel bli liggende lenge og gjenoppleve i drømme.

Gjest ingelill
Skrevet

Jeg har også prøvd, men jeg får det ikke til. Snakker til meg selv i søvne/halvvåken tilstand om at nå må jeg vekke meg selv fra marerittet, men kan likevel bli liggende lenge og gjenoppleve i drømme.

Jeg har det likedan som deg, og har følgende tips. Når du våkner opp av drømmen, så bruker du tid på å spole litt tilbake i drømmen, og lage en alternativ slutt. Bruk deretter tid på å leve deg inn i den nye slutten, visualiser, farger, lyder, lukter. Jeg prøver dette, og det kan i hvertfall ikke skade.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, jeg har ikke vært i nærheten av å klare det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...