Gjest Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Har lest om noe som heter paranoid psykose, og leser at dette er en diagnose som gies til personer som har en "feil" virkelighetsoppfatning om noe. Men, alle kan en vurdere en og samme ting, ulikt. Vil det si, at paranoid psykose, ikke er noe annet, enn at noen så til de grader ser anderledes på noe enn det som stemmer med virkeligheten? Isåfall føler jeg det blir en overdrivelse å kalle det sykdom. Stadig vekk kan psykiatere og psykologer :-), gi feil diagnoser på folk. Utfra hvordan psykologien definerer paranoid psykose, kan en da si, at psykologen i et slikt tilfelle, har en vrangforestilling om pasienten, og har tanker om pasieten som ikke samsvarer med virkeligheten / at psykologen har fått paranoid psykose. Poenget mitt er, at vi alle kan vurdere en og samme ting ulikt... og at det er å gå for langt å kalle det sykdom, om noen skulle vurdere ting på en måte, som gjør at de eventuelt bommer kraftig iforhold til virkeligheten. Tenker her kun på det som defineres som paranoid psykose. Det er nok mye bra innen psykriatrien, men jeg tror det mangles endel kunskap og forståelse av mange ting, som gjør at ting desverre for lett sykeliggjøres. Generelt sett, føler jeg, at mange helt naturlige ting, for lett sykeliggjøres i psykriatrien. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.