skal Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Hørt på foredrag med en doktorgradstipendiat fra psykologisk institutt ved NTNU; "70% av de som tar antidepressiva blir dårligere". Jeg syntes det var en merkelig påstand, og går utifra den ikke stemmer, men vet du hvor kan h*n ha hentet denne "opplysningen" fra? H*n var ellers veldig nøye med fakta, men dette var litt utenom tema, ellers hadde jeg tatt det opp der og da. Jeg har lyst å sende spørsmål om dette til vedkommende, er lei av at sånne påstander slenges ut både i aviser og av fagpersoner. Det gjør det ikke akkurat lettere å stole på anbefalinger om å begynne på, og stå på denne typern medisiner. 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Jeg antar at forskningsresultatene i denne doktoravhandlingen viste at 70% av de som tar antidpressiva blir dårligere. I så fall er det interessante funn. 0 Siter
skal Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 Jeg antar at forskningsresultatene i denne doktoravhandlingen viste at 70% av de som tar antidpressiva blir dårligere. I så fall er det interessante funn. Nei, doktorgraden var om helt andre ting. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Hva var foredraget om (hvilket tema)? 70% av hvilket utvalg mennesker? Ble det sagt at medisinene var grunnen til at disse personene blir dårligere? Og dårligere på hvilken måte? 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Men sa han at det var medisinen som gjorde at de ble dårligere? Folk begynner ikke på antidepressiva uten grunn. Kanskje er de i en nedadgående psykisk form, slik at de uansett ville blitt dårligere etter en stund. Muligens ville de ha blitt enda mye dårligere om de ikke tok medisinen. 30% ble bedre (eller uforandret?). Det er da positivt. 0 Siter
skal Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 Hva var foredraget om (hvilket tema)? 70% av hvilket utvalg mennesker? Ble det sagt at medisinene var grunnen til at disse personene blir dårligere? Og dårligere på hvilken måte? Jeg har ikke så lyst å si hva det handlet om, da kan jeg like gjerne navngi personen. Det ble ikke sagt noe annet enn at det var en behandling veldig mange fikk til tross for at 70% ble dårligere. 0 Siter
skal Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 Men sa han at det var medisinen som gjorde at de ble dårligere? Folk begynner ikke på antidepressiva uten grunn. Kanskje er de i en nedadgående psykisk form, slik at de uansett ville blitt dårligere etter en stund. Muligens ville de ha blitt enda mye dårligere om de ikke tok medisinen. 30% ble bedre (eller uforandret?). Det er da positivt. Nei, ingenting mer ble sagt om tallet, men det ble gjort et tydelig poeng av at dette var negativt. 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Nei, doktorgraden var om helt andre ting. Ingen slenger ut slike påstander uten grunn. Du hørte på foredrag om en doktoravhandling og da må dette være resultatene av forskningen. Det betyr ikke at dette er en absoultt sannhet, men interessante funn. Hvor presenterte vedkommende denne statistikken hvis doktoravhandlingen handlet om helt andre ting? 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Jeg har ikke så lyst å si hva det handlet om, da kan jeg like gjerne navngi personen. Det ble ikke sagt noe annet enn at det var en behandling veldig mange fikk til tross for at 70% ble dårligere. Hvis du ikke kan navngi en som presenterer doktoravhandling så kan du like godt la være å komme med slike påstander. Ingen forsker misliker at forskningsresultatene blir diskutert. 0 Siter
skal Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 Ingen slenger ut slike påstander uten grunn. Du hørte på foredrag om en doktoravhandling og da må dette være resultatene av forskningen. Det betyr ikke at dette er en absoultt sannhet, men interessante funn. Hvor presenterte vedkommende denne statistikken hvis doktoravhandlingen handlet om helt andre ting? Det lurer jeg også på. Jeg syntes det var uproft. Det handlet ikke om klinisk psykologi, så om dette er et forskningsresultat er det ikke vedkommendes. 0 Siter
skal Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 Hvis du ikke kan navngi en som presenterer doktoravhandling så kan du like godt la være å komme med slike påstander. Ingen forsker misliker at forskningsresultatene blir diskutert. Vedkommende presenterte ikke en doktoravhandling men holdt et foredrag innen sitt fagfelt, som er psykologi, men ikke klinisk. 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Det lurer jeg også på. Jeg syntes det var uproft. Det handlet ikke om klinisk psykologi, så om dette er et forskningsresultat er det ikke vedkommendes. ''Hørt på foredrag med en doktorgradstipendiat fra psykologisk institutt ved NTNU; "70% av de som tar antidepressiva blir dårligere". '' Hva lurer du på?. Du presenterer et foredrag som du har hørt og så sier du at vedkommende ikke presenterte noe som helst. Kan du presisere nærmere? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 4. februar 2012 Skrevet 4. februar 2012 Hei! Jeg vet ikke om det er så merkelig egentlig. Disse kjemikaliene som sikkert virker bra for mange, i mange tilfeller, har jo også fysiske bivirkninger, og jeg syns man skal tenke seg godt om før man starter å bruke dem, i mange tilfeller tror jeg mennesker sliter med konkrete ting som kan løses på andre måter. Dessuten vet jeg det en en randomisert dobbelblind studie gjort i Tyskland der det viste seg at johannesurt ga bedre resultater enn et ssri gitt. En rekke sykehus var med i studien som ble presentert i the British medical.Journal. Johannesutr gruppen hadde mindre bivirkninger. Det må imidlertid ikke tas uten å opplyse til lege for det brytes ned av samme enzymgruppe som mange legemidler, og det kan være fatalt hvis man går på ulike medisiner. Men det er jo interessante funn. 0 Siter
Gjest Jeppz Skrevet 4. februar 2012 Skrevet 4. februar 2012 Helt enig, mye medisiner ødelegger mer enn de hjelper. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.