Gå til innhold

Stig Sæterbakken tok sitt liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vel ikke akkurat vært åpent opplyst om heller.....Men man aner det jo, når det ikke nevnes sykdom eller dødsårsak.

Jeg synes ellers man skal beskrive virkeligheten slik som den er. Alt annet blir bare fjas i min verden.

Mulig, men jeg har altså lest det flere steder, bl.a. i Johan Harstads vakre nekrolog "En dag skal vi danse til Throbbing Gristle" som stod i Morgenladet forrige fredag.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

23

• Angustia

7

• DoleMari

3

• Bookworm

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hvorfor skal det bare "skinne igjennom", det forstår jeg ikke. Det er så misforstått å tie om selvmord...

"Han valgte å gå ut av tiden"

Det kaller jeg ikke "skinne gjennom". For meg er det meget klar tale.

Skrevet

Mulig du har rett.

Jeg vet ikke. Men når man ser for seg en mann som bare har ett ønske - og det er og synge/opptre og bruke sin gudegave -stemmen. Så dukker bronkitt opp med jevne mellomrom i tillegg til angst og personlige problemer, som han døyver med alkohol. Mulig han ikke så noen annen utvei....:-(

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg vet ikke. Men når man ser for seg en mann som bare har ett ønske - og det er og synge/opptre og bruke sin gudegave -stemmen. Så dukker bronkitt opp med jevne mellomrom i tillegg til angst og personlige problemer, som han døyver med alkohol. Mulig han ikke så noen annen utvei....:-(

Eller at han brukte dette ved å døyve angsten, men at han ikke tenkte at utfallet skulle bli slik.

Foreldrene ønsker nok å tro det.

Skrevet

Mulig, men jeg har altså lest det flere steder, bl.a. i Johan Harstads vakre nekrolog "En dag skal vi danse til Throbbing Gristle" som stod i Morgenladet forrige fredag.

Jeg hadde bare mistanke. Og når jeg søkte på google + navnet hans og selvmord, så fikk jeg bare opp referanser på romanene han har skrevet med dette som innhold. Jeg har skjønt at han var en "mørkemann" i sitt forfatterskap. Og det har jo selvfølgelig sammenheng med hans virkelighet. Tragisk og trist.

Gjest mener jeg
Skrevet

Enig med deg, den er helt tydelig.

Jeg har ikke fulgt så mye med på dette, så mitt utgangspunkt var i det Colette skrev.

Skrevet

Det var i hvert fall denne uttalelsen som fikk meg til og skjønne at han hadde tatt sitt eget liv. Men det var først i dag.

Skrevet

Eller at han brukte dette ved å døyve angsten, men at han ikke tenkte at utfallet skulle bli slik.

Sikkert:-) Men de virker ikke overbevisende når de "romantiserer" dødsårsaken.

Skrevet

Jeg hadde bare mistanke. Og når jeg søkte på google + navnet hans og selvmord, så fikk jeg bare opp referanser på romanene han har skrevet med dette som innhold. Jeg har skjønt at han var en "mørkemann" i sitt forfatterskap. Og det har jo selvfølgelig sammenheng med hans virkelighet. Tragisk og trist.

Jeg forstod det fra dag en, etter lest en artikkel i Dag og Tid. Der stod det noe ala at "det mørket han har beskrevet så godt selv hadde tilslutt omfavnet ham". Det var klar og tydelig tale for meg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Sikkert:-) Men de virker ikke overbevisende når de "romantiserer" dødsårsaken.

Men det kan hende de har overbevist seg selv og det er det som er det viktigste og beste for dem.

Skrevet

Jeg forstod det fra dag en, etter lest en artikkel i Dag og Tid. Der stod det noe ala at "det mørket han har beskrevet så godt selv hadde tilslutt omfavnet ham". Det var klar og tydelig tale for meg.

Det hadde det vært for meg også, hvis jeg hadde lest dette. Men det gjorde jeg ikke.

Skrevet

Men det kan hende de har overbevist seg selv og det er det som er det viktigste og beste for dem.

Jeg skrev et svar til deg. Men det vises ikke blant 100 siste. Ser du det?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg skrev et svar til deg. Men det vises ikke blant 100 siste. Ser du det?

Nei

Skrevet

Nei

Rart.... Jeg skrev at jeg håpet at foreldrene har valgt en vei som gjør at de kan leve med det som skjedde. Jeg er venn med broren hans på Facebook, og innimellom kommer det innlegg som gir meg klump i halsen i mange timer:-(

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Rart.... Jeg skrev at jeg håpet at foreldrene har valgt en vei som gjør at de kan leve med det som skjedde. Jeg er venn med broren hans på Facebook, og innimellom kommer det innlegg som gir meg klump i halsen i mange timer:-(

De har barn og barnebarn og er nødt til å leve videre med det og det greier de nok som alle andre i tilsvarende situasjon må.

Nå skjønner jeg at du har et helt spesielt forhold til JW. Jeg klarer nok ikke helt å ha de samme følelser til dette som deg så mange år etterpå. Det er trist, men ikke tristere enn alle andre dødsfall av kjente personer.

Skrevet

''«Det er noe uendelig trist ved alle barn, de være så glade og lykkelige de vil. Et foranskutt sorg, om det går an å bruke et slikt uttrykk? Hvor skulle den ellers komme fra, hvis ikke fra alt som venter dem? Det å ha vært barn er vår store sorg i livet. Vi går jo rundt og bærer på et dødt barn, helt til vi dør. I den forstand er det allerede for sent å ta livet av seg, ettersom man, idet man kommer så langt som til å ønske sin egen død, allerede er død. Det er kanskje grusomt å måtte innrømme det, men livet kommer alltid selvmorderen i forkjøpet, ved allerede å ha drept det i ham eller henne som kunne opprettholdt ham eller henne. Selvmordet er sånn sett den bortkastede handling per definisjon, snytt for alt, selv den bortkastelsen som motiverer den, forestillingen, romantisk, om en siste gjenværende mulighet til å gjøre noe med det, i betydningen kaste bort selve forutsetningen for å gjøre noe med noe som helst, dvs. en selv og ens eget liv. Sannheten er at det er ingenting å ta livet av. Akkurat som det er ingenting å leve for. Ikke noe tilbake, verken liv eller død. »''

Så melankolsk og så styggvakkert....

Skrevet

De har barn og barnebarn og er nødt til å leve videre med det og det greier de nok som alle andre i tilsvarende situasjon må.

Nå skjønner jeg at du har et helt spesielt forhold til JW. Jeg klarer nok ikke helt å ha de samme følelser til dette som deg så mange år etterpå. Det er trist, men ikke tristere enn alle andre dødsfall av kjente personer.

Jeg ønsker ikke og diskutere mitt forhold til JW. Men det var ikke bare en "kjendis" jeg mistet da han døde. Det var for meg den største sangstemmen som noen gang har besøkt mine ører. Tror få nordmenn skjønte hvor stor han var, og hva vi mistet.

Skrevet

''Eller at han brukte dette ved å døyve angsten, men at han ikke tenkte at utfallet skulle bli slik.

Foreldrene ønsker nok å tro det.''

Enig, tror du er inne på noe vesentlig - i begge setningene.

Det er meiningsløst i spekulere i (uklare motiver for) dødsfallet til en navngitt person, være seg kjendiser eller andre. Personlig kjenner jeg to mennesker som døde "mystisk" de siste par årene; den ene angivelig pga for høyt nivå av et legemiddel, den andre etter ei ulykke med høy promille. I begge tilfeller går ryktene om sjølmord her i Lillebygd, mens nærmeste familie og pårørende forklarer det som naturlige årsaker. Av hensyn til disse og avdøde er det respektløst å spekulere, og det forandrer ikke på det tragiske utfallet uansett.

Det sagt er jeg enig med dem som skriver at åpenhet rundt sjølmord i all hovedsak er positivt. Ser også stadig oftere at det allerede i dødsannonsen står "Valgte å.... / maktet ikke..." e.l, samt at dette er et tema på grunnskoler, både generelt og ifbm familiemedlemmer som har gått bort. Det er en positiv utvikling ift for få år siden.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg ønsker ikke og diskutere mitt forhold til JW. Men det var ikke bare en "kjendis" jeg mistet da han døde. Det var for meg den største sangstemmen som noen gang har besøkt mine ører. Tror få nordmenn skjønte hvor stor han var, og hva vi mistet.

Jo, han var stor og jeg respekterer selvsagt dine følelser. Du føler samme sorgen tror jeg som jeg føler over dødfallet til de to venninne til min datter som døde samme dag. De gikk ut og inn av huset vårt siden barnehagen og jeg greier nesten ikke tenke på foreldrene deres.

Skrevet

Jo, han var stor og jeg respekterer selvsagt dine følelser. Du føler samme sorgen tror jeg som jeg føler over dødfallet til de to venninne til min datter som døde samme dag. De gikk ut og inn av huset vårt siden barnehagen og jeg greier nesten ikke tenke på foreldrene deres.

Jeg husker dette...Døde de 28.9. 2006?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...