Gå til innhold

Tips til den deppa:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt lenge på hvorfor, og har nå funnet en sammenheng.

Har altid bare trodd at medisiner og søvn var viktige komponenter i min helse.

Så kan det være at mat og kaffe har mye større innvirkning på mitt humør og min søvn enn jeg trodde.Det blir gjerne 3-4 krus med kaffe per dag men alle før kl 19.,det blir mellom 0,8 og 1 liter traktekaffe Evergood eller Friele.

Sliter litt med frokosten og har hatt den uvanen at jeg ikke spiser før i 14-15 tida,fordi jeg ikke er sulten.Det kan jo skyldes både at jeg har spist mye kvelden i forveien,og at jeg sitter for mye i ro.(TV og internett)

Når jeg spiser frokost ca kl 11.00,lunsj ca kl 15 og middag ca kl 19 føler jeg meg i mye bedre humør.(Kvelds ca kl 23)

Jeg elsker melkesjokolade,så det blir 3-6 ruter til kaffen i 10.30 tida.Med h-melk i kaffen blir det nok næring til at jeg kan glemme frokosten kl 11,og undre meg hvorfor jeg er så svimmel,deppa eller trøtt kl 14.Da husker jeg jo at jeg har glemt frokost,og spiser da lunsj.Jeg må forsøke å spise så lite at jeg ikke blir trøtt.Sover jeg for mye på dagtid OG drikker kaffe fram til kl 21,er det jo min egen feil at jeg ikke sovner før i 3-4 tida.

Så da har jeg sluttet å drikke kaffe etter kl 19 OG tar 2-3 skiver brød med brunost kl 24.00 om jeg er litt sulten.I glass lettmelk om jeg ikke er spesielt sulten,men h-melk om jeg er sikkelig sulten da tar jeg også 4 skiver kneipp.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hva blant alt dette var det som var tipset til den deppa? :-)

Skrevet

Hva blant alt dette var det som var tipset til den deppa? :-)

Ikke glem å spise minst 4 måltider om dagen,frokosten er viktigst.Det er mange av oss overvektige som enten bare spiser middag og 2-3 store posjoner,eller spiser for mye til 3 måltider.Helst bør man spise 5 små måltider.

Dette med kaffe vet de fleste om.

Skal begynne å gå tur når tempraturen stiger til -10 grader.Her hos meg har det vært nede i -20 forrige dagen.

Skrevet

Ikke glem å spise minst 4 måltider om dagen,frokosten er viktigst.Det er mange av oss overvektige som enten bare spiser middag og 2-3 store posjoner,eller spiser for mye til 3 måltider.Helst bør man spise 5 små måltider.

Skal begynne å gå tur når tempraturen stiger til -10 grader.Her hos meg har det vært nede i -20 forrige dagen.

En god oppskrift for å fortsette å være overvektig er også å "snu døgnet" slik du nesten gjør... og å spise kveldsmat så sent... Jeg synes du er flink som prøver å finne gode løsninger til deg selv, men kanskje jobbe hardt med å justere døgnet slik at du legger deg f.eks. senest tolv på natta og spiser siste måltid klokka 20?

Gjest vil heller følge disse
Skrevet

Jeg syns du heller skal leve et regelmessig liv, stå opp til fast tid hver morgen (om du ikke jobber, så ikke sov lenger enn til 10!)

spis frokost innen en halv time etter at du våkner, helst et par skiver grovt brød med sunt pålegg eller knekkebrød med brunost, velg noe du liker.

Drikk et glass juice eller melk til frokost, ta tran.

Prøv å være litt i aktivitet hver dag, mosjon er bra for humøret.

Det trenger ikke være hard utholdenhetstrening, en liten spasertur i frisk luft gjør underverker. Spis litt lunsj, varm eller kald.

Spis middag, maks 2 poteter, en knyttnevestørrelse med kjøtt eller fisk og så mye grønnsaker du vil, vann til drikke.

Spis helst ikke noe etter kl 18-19, om du blir veldig sulten, så spis en liten skive eller en liten banan før leggetid. Ikke legg deg senere enn kl 23.

Gjør dette til vane hver dag, så vil kroppen innstille seg til både å bli trøtt, våken og sulten til omtrent de samme tidene hver dag.

Det jevne blodsukkeret (spis hver 3. time, maks 4 timer mellom hvert måltid),

og litt hverdagsmosjon (tren litt hardere et par ganger i uka f.eks. med styrketrening),

vil gi bedre humør da du unngår raske opp og nedturer i blodsukkeret.

Nok søvn er også viktig for humøret, men ikke for mye.... da har det motsatt effekt.

Frisk luft, bra for humøret.

Unngå søtsaker på hverdagene, som sagt er ikke høye svingninger i blodsukkeret bra for humøret, du blir glad et bittelite øyeblikk, så synker humøret og blodsukkeret like raskt. Ha heller et jevnt blodsukker. Er du småsulten mellom måltidene, spis en frukt eller en grønnsak.

Prøv å være litt sosial, om du f.eks. er sjenert, er det bra å trene litt på det sosiale,

inviter folk til deg, kom på besøk til folk....engasjer deg i noe, finn en hobby... whatever.

Det vil gjøre underverker for humøret når du føler du mestrer det sosiale.

Skrevet

Du har rett i at det beste er å spise flere og mindre måltider dersom man vil holde vekten/ ned i vekt. Imidlertid er tre-fire skiver med brunost og melk rundt midnatt IKKE å anbefale hverken for den som ønsker å legge seg eller den som ønsker en slank kropp. Mat (= energi) og brunost (= sukker - rask blodsukkerstigning) vil bidra til å holde deg våken i flere timer etter måltidet.

Skrevet

Du har rett i at det beste er å spise flere og mindre måltider dersom man vil holde vekten/ ned i vekt. Imidlertid er tre-fire skiver med brunost og melk rundt midnatt IKKE å anbefale hverken for den som ønsker å legge seg eller den som ønsker en slank kropp. Mat (= energi) og brunost (= sukker - rask blodsukkerstigning) vil bidra til å holde deg våken i flere timer etter måltidet.

Godt at jeg ikke er fanatiker da og spiste bare 2 måltider den dagen.(3 tilsammen) Var så sulten kl 23 at jeg ikke klarte å vente lenger.Tar sjangsen på at det går bra.Bedre med mat enn cola og potetgull som jeg hadde en siste rest av.Nå blir det bare saft og ikke noe annet.

Skrevet

Godt at jeg ikke er fanatiker da og spiste bare 2 måltider den dagen.(3 tilsammen) Var så sulten kl 23 at jeg ikke klarte å vente lenger.Tar sjangsen på at det går bra.Bedre med mat enn cola og potetgull som jeg hadde en siste rest av.Nå blir det bare saft og ikke noe annet.

Å droppe saft og potetgull er en god ting, men erstatter du cola med saft går vinninga opp i spinninga. Drikk rent norsk vann fra springen - det er både billig og sunt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...