Gå til innhold

NHD - Er dette "normalt" ved ptsd?

Anbefalte innlegg

Gjest nær venninne
Skrevet

Snakket nettopp med en bekjent som var utsatt for et alvorlig traume for ca et halvt år siden. Vedkommende fungerte sånn noenlunde gjennom høsten, kom seg på jobb stort sett hver dag men produserte lite (krevende akademisk jobb).

Like før jul begynte hukommelsen å bli svært dårlig, har hatt noen episoder hvor handlinger utført noen minutter tidligere er fullstendig glemt og ikke mulig å gjenkalle (f.eks. tatt opp en sak med en kollega for så å gjenta samme tema et kvarter senere uten å huske noe av forrige samtale).

Det som imidlertid uroer mest akkurat nå, er at vedkommende har begynt å føre høylydte samtaler med seg selv utendørs uten å ha noen som helst slags opplevelse av at dette er noe som kan kontrolleres. Har blant annet gått gatelangs og sagt ting av typen "kan noen være så snill å gjøre ...". Vedkommende innser i etterkant hva som har foregått, av og til som følge av tilbakemeldinger fra forbipasserende.

Er nå sykemeldt og har vært det noen uker uten at situasjonen har bedret seg. Hukommelsesvanskene er vel ikke uvanlige, men hva med høylydte samtalene med seg selv? Kan dette tyde på noe annet enn ptsd? (Vedkommende ønsket selv at jeg skulle spørre deg.)

Skrevet

Stress ja. Jeg gjør akkurat det samme i perioder med mye stress. Jeg tåler ikk stress og blir helt tullete av det.

Hun må ha hjelp.

Gjest nær venninne
Skrevet

Stress ja. Jeg gjør akkurat det samme i perioder med mye stress. Jeg tåler ikk stress og blir helt tullete av det.

Hun må ha hjelp.

Vedkommende får hjelp og har heller ikke vært utsatt for stress den senere tid som følge av 100 % sykemelding.

Fører du høylydte samtaler med deg selv utendørs uten å kunne la det være?

Skrevet

Vedkommende får hjelp og har heller ikke vært utsatt for stress den senere tid som følge av 100 % sykemelding.

Ikke uten å kunne la det være, men spontant uten at jeg tenker over det, ja. Og det er relatert til de perioder jeg er skikkelig sliten og stressa og egentlig trenger hvile og omsorg.

Skrevet

Man trenger ikke være utsatt for stress foresten. Det er INDRE stress som er problemet. Hos meg relatert til opplevde traumer tidligere. Ting repeterer seg i hodet mitt når jeg ikke har mulighet til å fortrenge det med andre ting, jobb, unger, underholdning eller hva det måtte være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...