Gå til innhold

En vanskelig situasjon; råd ønskes

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

En av mine arbeidskolleger brøt sammen i gråt da hun kom på jobb.

Jeg var litt i tvil om hva jeg skulle si, for jeg ville hjelpe, men samtidig ønsker jeg ikke å blande meg for mye inn i ting. Dessuten kjenner jeg henne ikke privat.

Jeg valgte å forsøke å trøste henne litt, og si til henne "har det skjedd noe? Er det noe du ønsker å snakke om?"

Hun fortalte at hun hadde kranglet med kjæresten sin like før hun kom, og at hun var sliten for tiden. Hun sa til meg at jeg ikke måtte fortelle det til noen og at jeg var den eneste hun hadde fortalt det til.

Jeg sa til henne at hun kunne gå og sette seg på pauserommet og slappe av litt, det gjorde hun. Vi hadde ikke hatt mulighet til å snakke mer sammen, for det var fullt kjør der.

Etter en stund spurte en annen arbeidskamerat meg om hva som hadde skjedd, og at han lurte på om noen hadde slått henne fordi hun så blå ut i ansiktet. Jeg sa "det vet jeg ikke", jeg hadde jo lovet henne å ikke si noe. "Hun er lei seg og sliten", sa jeg.

Hun er veldig tynn, og har blodårer som vises veldig godt, og det sa jeg til han. Dessuten kunne jeg ikke se at hun så blå ut. Han mente at jeg skulle prøve å snakke mer med henne, for hadde hun blitt slått så måtte vi ringe til politiet.

Det ble så jeg gikk inn til henne og spurte henne om hvordan det gikk med henne og om hun ønsket å snakke mer om det. Jeg fortalte henne også at arb.kollegaen vår var bekymret for at hun skulle ha blitt slått og at jeg ikke hadde sagt noe til han. Men det hadde hun ikke blitt, sa hun. derimot fortalte hun meg at kjæresten ofte blir sint på henne og at hun lurer på hvorfor han er sånn. Hun sa også at hun sier til seg selv at hun fortjener bedre.

Jeg var veldig sliten selv, hadde da jobbet 9 timer i strekki så jeg kjente jeg ikke greide å tenke helt klart og hva jeg skulle si til henne. Men jeg sa iallefall at det ikke er hennes skyld og at hun burde snakke med noen om dette så hun ikke ender med å møte veggen og miste all selvtillit.

Jeg synes dette er vanskelig, for jeg kjenner henne ikke - samtidig ønsker jeg å hjelpe henne. Jeg føler at jeg har et ansvar fordi jeg er den eneste hun har fortalt det til - det blir galt om jeg sier noe, og galt er det om jeg sier noe også.

Jeg merker jeg er bekymret for henne. Hva ville du gjort i et slikt tilfelle? Kunne eller burde jeg gjort ting annerledes? Hvordan ville du forholdt deg til dette videre?

Gjest Matariki
Skrevet

Syns du taklet det veldig bra og gjorde det rette :)

Gjest ambrose
Skrevet

Syns du taklet det veldig bra og gjorde det rette :)

Takk for det :)

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Eller om jeg skal holde meg unna.

Glemte å nevne at jeg fikk et sterkt inntrykk av at kjæresten er sjalu og kontrollerende.

Hele greia fikk meg bekymret. Hun er veldig ung, og jeg er redd for at hun skal vikle seg inn i et destruktivt forhold og som blir bare vanskeligere og vanskeligere å komme ut av..

Skrevet

Takk for det :)

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Eller om jeg skal holde meg unna.

Glemte å nevne at jeg fikk et sterkt inntrykk av at kjæresten er sjalu og kontrollerende.

Hele greia fikk meg bekymret. Hun er veldig ung, og jeg er redd for at hun skal vikle seg inn i et destruktivt forhold og som blir bare vanskeligere og vanskeligere å komme ut av..

Synes du har taklet det bra. Spørsmålet er vel hvor mye krefter og energi du vil bruke på henne/dette.... Jeg, for min del hadde tatt avstand til vedkommende, da jeg har nok med meg selv, familie og venner.

Gjest ambrose
Skrevet

Synes du har taklet det bra. Spørsmålet er vel hvor mye krefter og energi du vil bruke på henne/dette.... Jeg, for min del hadde tatt avstand til vedkommende, da jeg har nok med meg selv, familie og venner.

Jeg tenker som deg, og egentlig så orker jeg ikke jeg heller. Men jeg enker meg litt ansvarlig fordi hun har sagt det bare til meg. Og hva om hun virkelig har blitt slått - og så gjorde jeg ingen ting liksom..

Skrevet

Jeg tenker som deg, og egentlig så orker jeg ikke jeg heller. Men jeg enker meg litt ansvarlig fordi hun har sagt det bare til meg. Og hva om hun virkelig har blitt slått - og så gjorde jeg ingen ting liksom..

Jeg har vært borti damer som har blitt banket regelmessig el. behandlet som dritt. Har pratet med dem i timesvis, tatt telefoner midt på natten og støtten dem fullt ut med at de bør gå fra partneren over lang tid. Og hva skjer? Mange år etter, har ikke en dritt skjedd. Du kan gi henne "lett støtte/oppmintring", men noe mer hadde jeg ikke ville ha innvolvert meg med....

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg har vært borti damer som har blitt banket regelmessig el. behandlet som dritt. Har pratet med dem i timesvis, tatt telefoner midt på natten og støtten dem fullt ut med at de bør gå fra partneren over lang tid. Og hva skjer? Mange år etter, har ikke en dritt skjedd. Du kan gi henne "lett støtte/oppmintring", men noe mer hadde jeg ikke ville ha innvolvert meg med....

Jeg skjønner. Takk skal du ha :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...