Gå til innhold

Hadde du vært istand til å drepe?

Anbefalte innlegg

Gjest skremmende?
Skrevet

Jeg sitter her å ser på at Breivik gliser på bilder som ble tatt av han. Kjenner jeg blir så forbannet. Hadde han skutt et av barna min hadde jeg uten tvil vært i stand til å drepe dette mennesket, utilregnelig eller ikke.

Tenker videre på hvis noen hadde forgrepet seg på barna mine. Jeg har opplevd overgrep selv, og hadde noen gjort det samme med et av mine barn, hadde jeg ikke tatt fem øre for å gjøre kort prosess med gjerningsmannen.

Jeg hadde heller ikke i en sånn situasjon brydd meg om hvilken straff jeg kunne ha fått. Jeg kan faktisk være i stand til å drepe i en gitt situasjon. Kanskje er dette litt...

Skrevet

Jeg tenker som deg - at hadde noen gjort noe grusomt mot ett av barna mine, tror jeg at jeg kunne vært i stand til å drepe.

Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av domstolen.

Skrevet

Man kan tenke både det ene og andre i en tenkt situasjon. Men når realiteten er der, er det få som ender opp som drapsmann.

Skrevet

Jeg tenker som deg - at hadde noen gjort noe grusomt mot ett av barna mine, tror jeg at jeg kunne vært i stand til å drepe.

Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av domstolen.

''Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av domstolen.''

Det er vel dette som er kjernen i hvorfor domstolen skal dømme. Offeret eller pårørende er ikke egnet til å gi en rettferdig dom.

Skrevet

''Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av domstolen.''

Det er vel nettopp derfor vi har opprettet rettsvesenet vårt. Fordi disse følelsene er allmennmenneskelige og vi derfor må ha systemer for å sørge for at folk ikke tar saken i egne hender.

Gjest skremmende?
Skrevet

''Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av''

Jeg også mener dette når jeg ikke er personlig involvert (selv om jeg ikke takler at vonde mennesker går rundt og gliser på denne måten). Ser derimot at jeg kunne blitt veldig forandret som person om det skulle skje mine barn noe sånt. Vet ikke om jeg hadde funnet straff nok for et sånt menneske. Jeg tror jeg hadde blitt veldig ond og hevngjerrig selv. Jeg er kanskje i overkant sint idag.

Gjest skremmende?
Skrevet

Man kan tenke både det ene og andre i en tenkt situasjon. Men når realiteten er der, er det få som ender opp som drapsmann.

Ja, du har helt sikkert rett i dette. Det er vel også en grunn til at slike mennesker blir så beskyttet at det ikke nytter å ta dem.

Skrevet

Det er vel dette som er kjernen i hvorfor domstolen skal dømme. Offeret eller pårørende er ikke egnet til å gi en rettferdig dom.

''Offeret eller pårørende er ikke egnet til å gi en rettferdig dom.

''

Korrekt. En kan ikke være personlig involvert dersom en skal gi en rettferdig dom.

Men - det er enkelt å ha prinsipper om ulike ting, så lenge en ikke er personlig involvert. Når ondskap eller ulykke plutselig treffer en selv eller en nærmeste, så kan en endre syn på mye.

Tross det jeg sier her, håper jeg jo selvsagt at jeg ikke ville være i stand til å drepe dersom en slik situasjon skulle oppstå. Ikke fordi det ville være synd på den som ble drept, men fordi en slik handling trolig ville ødelegge meg selv som menneske.

Skrevet

''Skremmende tanke, men det tror jeg faktisk. Selv om jeg har tro på rettssamfunnet, og mener at kriminalitet selvsagt skal opp i retten og at den som har gjort noe galt skal dømmes av''

Jeg også mener dette når jeg ikke er personlig involvert (selv om jeg ikke takler at vonde mennesker går rundt og gliser på denne måten). Ser derimot at jeg kunne blitt veldig forandret som person om det skulle skje mine barn noe sånt. Vet ikke om jeg hadde funnet straff nok for et sånt menneske. Jeg tror jeg hadde blitt veldig ond og hevngjerrig selv. Jeg er kanskje i overkant sint idag.

''Ser derimot at jeg kunne blitt veldig forandret som person om det skulle skje mine barn noe sånt. Vet ikke om jeg hadde funnet straff nok for et sånt menneske. Jeg tror jeg hadde blitt veldig ond og hevngjerrig selv. ''

Jeg ville tro at de fleste ville tenke først sinne og sorg, så hevn. Men deretter ville nok de fleste tenke at en blodhevn ville ramme en selv like mye som den det egentlig skulle ramme.

Heldigvis levere vi i en rettstat, der det er domstolen som skal dømme - og de fleste lar domstolen dømme.

Skrevet

Mennesker er helt klart i stand til å drepe. Inkludert meg selv.

Skrevet

''Offeret eller pårørende er ikke egnet til å gi en rettferdig dom.

''

Korrekt. En kan ikke være personlig involvert dersom en skal gi en rettferdig dom.

Men - det er enkelt å ha prinsipper om ulike ting, så lenge en ikke er personlig involvert. Når ondskap eller ulykke plutselig treffer en selv eller en nærmeste, så kan en endre syn på mye.

Tross det jeg sier her, håper jeg jo selvsagt at jeg ikke ville være i stand til å drepe dersom en slik situasjon skulle oppstå. Ikke fordi det ville være synd på den som ble drept, men fordi en slik handling trolig ville ødelegge meg selv som menneske.

''Tross det jeg sier her, håper jeg jo selvsagt at jeg ikke ville være i stand til å drepe dersom en slik situasjon skulle oppstå. Ikke fordi det ville være synd på den som ble drept, men fordi en slik handling trolig ville ødelegge meg selv som menneske.

''

Ja, enig. Men jeg skiller likevel på hevn og selvforsvar (eller forsvar av barn). En ting er å hevne seg på en barnemorder i ettertid, en annen ting er å forsvare sitt barn med alle midler i en akutt situasjon. Det det siste tilfellet kunne man kanskje angre på IKKE å ha angrepet (i verste fall drept) en som var ute etter barnet sitt...

Uff, dårlig tema, kjenner jeg :-p

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, jeg hadde vært i stand til å drepe i nødverge. Jeg og Breivik har ganske forskjellig definisjon på hva nødverge er.

Skrevet

Jeg hadde nok vært i stand til å drepe dersom noen hadde forgrepet seg på ungene mine.

Skrevet

''Tross det jeg sier her, håper jeg jo selvsagt at jeg ikke ville være i stand til å drepe dersom en slik situasjon skulle oppstå. Ikke fordi det ville være synd på den som ble drept, men fordi en slik handling trolig ville ødelegge meg selv som menneske.

''

Ja, enig. Men jeg skiller likevel på hevn og selvforsvar (eller forsvar av barn). En ting er å hevne seg på en barnemorder i ettertid, en annen ting er å forsvare sitt barn med alle midler i en akutt situasjon. Det det siste tilfellet kunne man kanskje angre på IKKE å ha angrepet (i verste fall drept) en som var ute etter barnet sitt...

Uff, dårlig tema, kjenner jeg :-p

Ja, det er sant. Selvforsvar av meg selv eller en som står meg nær ville jeg nok gjort alt jeg kunne for å enten komme bort fra situasjonen eller skade angriperens å mye at han ikke kunne gjøre oss noe mer vondt. Mens hevn i ettertid er verre ja.

Uff, nei, nå vil jeg ikke tenke mer på det :-(

Skrevet

Aner ikke. Akkurat her og nå vil jeg si nei, men hvem vet...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er jeg i stand til

Skrevet

Ja, det er jeg i stand til

Psykiater tiltalt for mord... Det må være første gangen i historien.

Skrevet

Ja om sjansen hadde bydd seg så hadde jeg drept eieren av hunden som angrep min hund flere ganger slik at min hund ble helt ødelagt i psyken.

Skrevet

Nei. Det hadde jeg ikke vært istand til på noe som helst tidspunkt.

Skrevet

Det sies at alle mennesker under gitte omstendigheter vil være i stand til å kunne drepe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...