Gå til innhold

Forsterker dagens rettsmøte at ABB er psykotisk?

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin
Skrevet

Ser at noen karakteriserer han som virkelighetsfjern. Selvfølgelig er han jo virkelighetsfjern for folk flest som ikke er høyreekstreme. Men psykotisk?

Selve handlingene han har gjort skiller han jo fra vanlig høyreekstreme, der hvor de fleste høyreekstreme mere har det i kjeften. Men for meg fremstår han adekvat og ingenting av det han sier eller gjør kan vel karakteriseres som direkte bisart slik som jeg ser det i forhold til andre høyreekstreme. Eller?. At han mener han fortjener krigskorset må jo sees utifra at han mener landet er i ferd med å ødelegges kulturelt osv noe omtrent alle høyreekstremister mener.

Personlig stemmer jeg ap og for meg fremstår han ikke nevneverdig annerledes enn andre som tilhører det samme politiske standpunktet, unntatt handlingene han har utført. Jeg er ganske sikker på at blant mange høyreekstreme så er han en helt. Uten at jeg kan dokumentere det.

At mannen har lite empati er det ingen tvil om, men han kunne også tatt livet av flere hvis han ønsket det og sparte tross alt mange av de yngste på utøya noe som kan tyde på at han kanskje har et snev av empati. For alle som husker nazistene f.eks som også er en gal idelogi så sparte de ikke noen, være seg spedbarn osv.

Ser også mange reagere på at han smiler i rettsalen, men alle som husker Baneheia saken der to småjenter ble voldtatt og drept så satt også Viggo Kristiansen og smilte og lo, men han var ikke psykotisk.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• Madelenemie

7

• Angustia

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er også skeptisk til at ABBs ideologiske oppfatning og politiske standpunkt psykeliggjøres.

Forøvrig syns jeg du har valgt et rart nick i denne tråden. Er det Abb som er "mannen sin"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil på det mest bestemte advare mot psykiatrisk diagnostikk basert på en kort opptreden i en rettssal.

Det er noe forskjell på å observere at "Marit Bjørgen synes noe stiv i motbakken" og "ABB synes å smile på en ikkepsykotisk måte mens kroppsspråket tyder på en nevrotisk usikkerhet".

Gjest mannen sin
Skrevet

Jeg vil på det mest bestemte advare mot psykiatrisk diagnostikk basert på en kort opptreden i en rettssal.

Det er noe forskjell på å observere at "Marit Bjørgen synes noe stiv i motbakken" og "ABB synes å smile på en ikkepsykotisk måte mens kroppsspråket tyder på en nevrotisk usikkerhet".

Selvfølgelig kan man ikke sette noe diagnose på bagrunn av hva han har sagt i dags fengslingsmøte. Men det kan jo forsterke en mistanke. Hvis f.eks han hadde sagt i rettsalen i dag at:"gud sa til meg i dag at; stå på Breivik du er en helt!". Så tror jeg nok mange som tviler på at han er psykotisk/ikke tilregnelig ville roet seg.

"ABB synes å smile på en ikkepsykotisk måte mens kroppsspråket tyder på en nevrotisk usikkerhet"

Kan man smile psykotisk?:). Dette med at han vet at en haug med psykiatere osv sitter og vurderer han og tolker alle signaler han gir i tillegg till alle folka som sitter og ser på må jo påvirke han.

Hvis jeg hadde sittet i en rettsal(nå håper jeg ikke det skjer) så hadde jeg garantert blitt påvirket av dette i hvert fall. Tror jeg hadde fremstått ganske usikker selv. Hadde ikke klart å være meg selv. Særlig siden jeg ikke liker å snakke i store forsamlinger. Altså er jeg litt nevrotisk selv, men ikke psykotisk skulle jeg mene:)

Nicket mitt har ikke noe med ABB å gjøre - et tullenick.

Skrevet

Hei!

Han er en helt for mange høyreekstreme.

Han gjorde jo det de ikke evner eller tørr eller har organiseringsevne og selvdisiplin til.

Å sykeliggjøre mennesker med hans ideologi har skjedd før, men det er å ikke ta den høyreekstreme ideologien han forfekter på alvor.

Og det syns jeg det er rart at man tørr.

Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke sette noe diagnose på bagrunn av hva han har sagt i dags fengslingsmøte. Men det kan jo forsterke en mistanke. Hvis f.eks han hadde sagt i rettsalen i dag at:"gud sa til meg i dag at; stå på Breivik du er en helt!". Så tror jeg nok mange som tviler på at han er psykotisk/ikke tilregnelig ville roet seg.

"ABB synes å smile på en ikkepsykotisk måte mens kroppsspråket tyder på en nevrotisk usikkerhet"

Kan man smile psykotisk?:). Dette med at han vet at en haug med psykiatere osv sitter og vurderer han og tolker alle signaler han gir i tillegg till alle folka som sitter og ser på må jo påvirke han.

Hvis jeg hadde sittet i en rettsal(nå håper jeg ikke det skjer) så hadde jeg garantert blitt påvirket av dette i hvert fall. Tror jeg hadde fremstått ganske usikker selv. Hadde ikke klart å være meg selv. Særlig siden jeg ikke liker å snakke i store forsamlinger. Altså er jeg litt nevrotisk selv, men ikke psykotisk skulle jeg mene:)

Nicket mitt har ikke noe med ABB å gjøre - et tullenick.

''Hvis f.eks han hadde sagt i rettsalen i dag at:"gud sa til meg i dag at; stå på Breivik du er en helt!". Så tror jeg nok mange som tviler på at han er psykotisk/ikke tilregnelig ville roet seg.''

Det viser jo ingen ting. En mann som kan bruke 9 år på å planlegge en terroraksjon er selvsagt også smart nok til å bruke noen av de 9 årene til å studere hva man skal si for å få folk til å tro man er psykotisk, osv.

En annen ting er at store deler av verdens befolkning mener at "Gud har en mening for dem", osv. uten at man nødvendigvis mener de er psykotiske av den grunn.

Med vennlig hilsen

Gjest mannen sin
Skrevet

''Hvis f.eks han hadde sagt i rettsalen i dag at:"gud sa til meg i dag at; stå på Breivik du er en helt!". Så tror jeg nok mange som tviler på at han er psykotisk/ikke tilregnelig ville roet seg.''

Det viser jo ingen ting. En mann som kan bruke 9 år på å planlegge en terroraksjon er selvsagt også smart nok til å bruke noen av de 9 årene til å studere hva man skal si for å få folk til å tro man er psykotisk, osv.

En annen ting er at store deler av verdens befolkning mener at "Gud har en mening for dem", osv. uten at man nødvendigvis mener de er psykotiske av den grunn.

Med vennlig hilsen

Eksempelet mitt var ikke det beste. Men jeg er også redd for at Breivik er mer intelligent enn mange av disse psykiaterne er klar over. Kanskje han rett og slett sitter og ler av hva han leser i avisene om seg selv i forhold til alt "skuespillet" han har gjort i intervjuer osv.

Mannen som har utført den største terroraksjonen i historen her til lands har altså et funskjonsnivå som skulle tilsi at han skulle hatt store problemer med å knyte skoene sine selv. Noe skurrer.....personlig scorer jeg rundt 110 på iq tester men skal være såpass ærlig å innrømme at jeg tviler sterkt på om jeg hadde klart å få til alt dette som Breivik har fått til - hvis jeg hadde ønsket det.

Skrevet

Eksempelet mitt var ikke det beste. Men jeg er også redd for at Breivik er mer intelligent enn mange av disse psykiaterne er klar over. Kanskje han rett og slett sitter og ler av hva han leser i avisene om seg selv i forhold til alt "skuespillet" han har gjort i intervjuer osv.

Mannen som har utført den største terroraksjonen i historen her til lands har altså et funskjonsnivå som skulle tilsi at han skulle hatt store problemer med å knyte skoene sine selv. Noe skurrer.....personlig scorer jeg rundt 110 på iq tester men skal være såpass ærlig å innrømme at jeg tviler sterkt på om jeg hadde klart å få til alt dette som Breivik har fått til - hvis jeg hadde ønsket det.

Hei!

Jeg tror han er mer inteligent enn de de fleste vil like å erkjenne.

Selv om bomber ikke er vanskelig for noen som vil å lage, så var det ikke småbomber, men tidsinnstillinger og fjernkontrollolerte, samt mye arbeide og reiser og planelegging.

Skrevet

Spørsmålet er jo om han er intelligent nok til å lure rettspsykiatrene til å erklære ham utilregnelig, mens han virkelig er tilregnelig og kynisk?

Jeg tror ikke å planlegge og utføre en bombing er noe som trenger høy intelligens eller funksjonsnivå (gjødselbomber er ikke så kompliserte), men heller fravær av medmenneskelighet og empati, kombinert med høyreektremist-tankegang.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Spørsmålet er jo om han er intelligent nok til å lure rettspsykiatrene til å erklære ham utilregnelig, mens han virkelig er tilregnelig og kynisk?

Jeg tror ikke å planlegge og utføre en bombing er noe som trenger høy intelligens eller funksjonsnivå (gjødselbomber er ikke så kompliserte), men heller fravær av medmenneskelighet og empati, kombinert med høyreektremist-tankegang.

Med vennlig hilsen

''kombinert med høyreektremist-tankegang. ''

Selvfølgelig. For en venstreekstremist ville aldri funnet på å smelle av en bombe.

Skrevet

''kombinert med høyreektremist-tankegang. ''

Selvfølgelig. For en venstreekstremist ville aldri funnet på å smelle av en bombe.

Selvsagt finnes det venstreekstremister som "smeller av bomber", men denne tråden handler om ABB, som er høyreekstrem.

Gjest Friskel
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg synes ikke det gjorde det. Det at han krever medalje og at han har handlet i nødverge virker heller som noe som kommer utfra hans ideologi og kanskje vrangforestillinger også.

Han vet selvsagt veldig godt at disse hinsidge kravene hans ikke vil bli infridd. Derfor hadde han også en kravliste 1 og 2 til politiet da han ble pågrepet hvor den som handlet om å bli regent etc viste han ikke ville bli oppfyllt. Men kravliste to handlet om snus og andre ting knyttet til soning.

Han har et veldig sært og bestemt syn på hvordan han ønsker samfunnet skal være.Hvis man leser manifestet har han gått så utrolig langt og tegnet opp nye landegrenser i Europa, Han har et helt hinsides syn på hvordan samfunnet skal bli etter hans tankegang. Men Hitler,Stalin og andre type diktator skilte seg vel ikke så ut der.

Og nå har han muligheten til å markedsføre sin ideologi.Nå er ikke jeg psykolog eller kan noe særlig om dette men min personlige mening er at ABB er en politisk motivert terrorist. At han også psykiske problemer er ikke noe overaskende. Det har mange av disse hjemmeavlede al-qaida terroristene også.

Forøvrig kan Oslo bli muslimsk om noen tiår. Det vanligste guttenavnet i Oslo er mohammed.

Om AAB etter rettsaken kan gå bli glemt på en psykiatrisk institusjon hadde nok vært den verste straff for han.

Skrevet

Jeg synes ikke det gjorde det. Det at han krever medalje og at han har handlet i nødverge virker heller som noe som kommer utfra hans ideologi og kanskje vrangforestillinger også.

Han vet selvsagt veldig godt at disse hinsidge kravene hans ikke vil bli infridd. Derfor hadde han også en kravliste 1 og 2 til politiet da han ble pågrepet hvor den som handlet om å bli regent etc viste han ikke ville bli oppfyllt. Men kravliste to handlet om snus og andre ting knyttet til soning.

Han har et veldig sært og bestemt syn på hvordan han ønsker samfunnet skal være.Hvis man leser manifestet har han gått så utrolig langt og tegnet opp nye landegrenser i Europa, Han har et helt hinsides syn på hvordan samfunnet skal bli etter hans tankegang. Men Hitler,Stalin og andre type diktator skilte seg vel ikke så ut der.

Og nå har han muligheten til å markedsføre sin ideologi.Nå er ikke jeg psykolog eller kan noe særlig om dette men min personlige mening er at ABB er en politisk motivert terrorist. At han også psykiske problemer er ikke noe overaskende. Det har mange av disse hjemmeavlede al-qaida terroristene også.

Forøvrig kan Oslo bli muslimsk om noen tiår. Det vanligste guttenavnet i Oslo er mohammed.

Om AAB etter rettsaken kan gå bli glemt på en psykiatrisk institusjon hadde nok vært den verste straff for han.

''At han også psykiske problemer er ikke noe overaskende. Det har mange av disse hjemmeavlede al-qaida terroristene også.''

Ja, det er et godt poeng at mange av disse trolig er like mye/lite psykisk syke som ABB.

''Forøvrig kan Oslo bli muslimsk om noen tiår. Det vanligste guttenavnet i Oslo er mohammed.''

Nei, det kan Oslo ikke. 98% av Norges befolkning er ikke muslimer.

Og at et navn er vanligst viser bare mangel på fantasi.

''Om AAB etter rettsaken kan gå bli glemt på en psykiatrisk institusjon hadde nok vært den verste straff for han.''

Jeg foretrekker han blir glemt i et fengsel.

Med vennlig hilsen

Gjest oslobasse
Skrevet

''At han også psykiske problemer er ikke noe overaskende. Det har mange av disse hjemmeavlede al-qaida terroristene også.''

Ja, det er et godt poeng at mange av disse trolig er like mye/lite psykisk syke som ABB.

''Forøvrig kan Oslo bli muslimsk om noen tiår. Det vanligste guttenavnet i Oslo er mohammed.''

''Om AAB etter rettsaken kan gå bli glemt på en psykiatrisk institusjon hadde nok vært den verste straff for han.''

Med vennlig hilsen

''Nei, det kan Oslo ikke. ''

Det kan godt skje. Deler av Oslo har så godt som et muslimsk flertall i dag.

Beregninger som er gjort, viser at nordmenn blir i mindretall i Oslo rundt år 2026 med dagens innvandringshastighet. Majoriteten av innvandrerne vil ha ikke-vestlige bakgrunn, og majoriteten av disse igjen vil ha bakgrunn fra den islamske verden. Dette er alstå i Oslo totalt. Det vil gå mye raskere i visse bydeler .

Skrevet

''Nei, det kan Oslo ikke. ''

Det kan godt skje. Deler av Oslo har så godt som et muslimsk flertall i dag.

Beregninger som er gjort, viser at nordmenn blir i mindretall i Oslo rundt år 2026 med dagens innvandringshastighet. Majoriteten av innvandrerne vil ha ikke-vestlige bakgrunn, og majoriteten av disse igjen vil ha bakgrunn fra den islamske verden. Dette er alstå i Oslo totalt. Det vil gå mye raskere i visse bydeler .

Nei, du blander hummer og kanari.

80% av innvandrere er ikke-muslimer, og selv om "innvandrere" skulle bli i flertall (hva så?), så vil ikke muslimer bli i flertall.

Og for å gi den noen tall - det er 100000 muslimer i hele Norge (tall fra SSB). Selv om ALLE bodde i Oslo, så ville de ikke utgjøre mer enn 15-20% av befolkninen.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Nei, det kan Oslo ikke.''

Selvsagt blir byen det. er bare en diskusjon om hvor fort.

En psykiater burde ta en kikk på virkelighetsfornektelsene dine også.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Selvsagt finnes det venstreekstremister som "smeller av bomber", men denne tråden handler om ABB, som er høyreekstrem.

''men denne tråden handler om ABB, som er høyreekstrem.''

Trådene du besudler har av en eller anne grunn en tendens til å dreie seg om Sør som er venstreekstrem.

Noen ide om hvorfor?

Skrevet

Nei, du blander hummer og kanari.

80% av innvandrere er ikke-muslimer, og selv om "innvandrere" skulle bli i flertall (hva så?), så vil ikke muslimer bli i flertall.

Og for å gi den noen tall - det er 100000 muslimer i hele Norge (tall fra SSB). Selv om ALLE bodde i Oslo, så ville de ikke utgjøre mer enn 15-20% av befolkninen.

Med vennlig hilsen

Hei!

Hvor har du denne påstanden fra? "80% av innvandrere er ikke-muslimer, "

Når de stolt viser frem hvor mange barn "norske" kvinner får og intervjuer den ene etnisk norske kvinnen på avdelingen på nyhetene, så lurer jeg ofte på hvorfor de ikke filmer sannheten, de fleste på fødeavdelingen på Ullevål er muslimske kvinner.

De burde heller intervjuet en av dem.

Gjest Moderator
Skrevet

Med vennlig hilsen

Dette er ikke en tråd for eller mot musliner.

Vi stopper den her.

Skrevet

''men denne tråden handler om ABB, som er høyreekstrem.''

Trådene du besudler har av en eller anne grunn en tendens til å dreie seg om Sør som er venstreekstrem.

Noen ide om hvorfor?

''Trådene du besudler har av en eller anne grunn en tendens til å dreie seg om Sør som er venstreekstrem.

Noen ide om hvorfor?''

Trådene du besudler har av en eller annen grunn en tendens til å dreie seg om Sør, som du definerer som venstreekstrem.

Noen ide om hvorfor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...