Gå til innhold

Hals og mandler og det hele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mann på 21 år. Har over lenger tid (18 mnd) hatt moderate til store plager med mandler og halsen. I starten hovnet de opp med ukers mellomrom, og var syk 3 ganger første 6 mnd. De siste 12 mnd har jeg vært syk (forkjølet/influensalignende) ytterligere 4 ganger, og hyppigheten på mandelhevelsen har økt til et punkt hvor de stort sett er hovne 4-5 dager i uka. Går konstant med slim bak i halsen som svelges. Jeg har plager med redusert kapasitet i forbindelse med tale og spesielt sang (jeg er vokalist). Har aldri mistet stemmen, verken etter vanlig bruk eller konserter (som tilskuer eller musiker), men har begrenset rekkevidde, og spesielt i det øvre registeret mangler det kraft. Er som regel hes/ru i stemmen, og har lette til moderate plager ved normal tale. Har time hos ØNH-lege om 2 dager, men har en jobb hvor jeg sitter i tlf 4-5 timer om dagen. Burde jeg be om sykemeldig i forhold til jobben? Kan ikke skjønne noe annet enn at konstant bruk av stemmen og halsen hjelper tilstanden - hva enn den er. Har vurdert tonsilitt, kyssesyke, pharyngitt og post nasalt drypp - eventuelt en kombinasjon (har lest litt rundt på nettet i vente på legetimen). Noen tanker rundt hva jeg kan forvente/bør gjøre av selvhjelp? Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...