Gå til innhold

Rettspsykiater Hennig Værøy

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Kanskje han bare er uenig, og diskuterer akkurat som alle andre har lov til å uttale seg?

Med vennlig hilsen

Han fremstår ikke i mediene som en hvemsomhelst som bare vil være med å diskutere. Han står frem som fagperson, rettspsykiater så da er det naturlig å tro at det er meningen vi skal tro det ligger faglig tyngde bak.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

11

• PieLill

6

• hvorfor skjer dette??

5

• Sør

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Sikkert kresen :)

Det kan hende.

Uansett om han er tilregnelig eller utilregnelig, blir han innesperret, så det spiller egentlig ingen rolle.

Det kan jo hende han både er psyk og tilregnelig.

Skrevet

Jeg synes en del her ser til å tro at det er de politiske meningene som har blitt sykeliggjort. Slik har ikke jeg forstått det.

Det er til dels svært ytterliggående politiske meninger som ligger til grunn for diagnosen.

Et av ankepunktene mot rapporten er at den ikke har vurdert disse synspunktene i kontekst av det ytterliggående miljøet Breivk identifiserte seg med.

mvh

Gjest trilleto
Skrevet

Det kan hende.

Uansett om han er tilregnelig eller utilregnelig, blir han innesperret, så det spiller egentlig ingen rolle.

Det kan jo hende han både er psyk og tilregnelig.

Noe har gått fryktelig galt, jeg aner ikke hva. Men innesperret blir han som du sier. Jeg tror nok rettsaken vil føre til at vi får litt mer forståelse/innsikt i hva denne mannen er "laget" av.

Skrevet

Er igjen hjertens enig.

:)

mvh

Hei!

Fint :)

Skrevet

Han fremstår ikke i mediene som en hvemsomhelst som bare vil være med å diskutere. Han står frem som fagperson, rettspsykiater så da er det naturlig å tro at det er meningen vi skal tro det ligger faglig tyngde bak.

Og desto mer interessant er hans bidrag til debatten.

At fagmiljøet er splittet i denne saken, er åpenbart. For offentligheten er det absolutt relevant å ha kjennskap til en slik uenighet.

Mvh

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Det undergraver ikke, men øker tillit på sett og vis.

Jeg liker ikke prester som støtter opp om hverandre og ikke tørr mene politisk ukorrekte ting, eller inneha egne meninger, før de hører hva flertallet mener, det er feigt.

Takket være modige enkeltmennesker har grupper av mennesker fått unnskyldninger de har trengt.

Værøy vet utmerket godt at diagnostisering de sakkyndige har brukt 36 timer i samtale med ABB. Han vet også at de har skrevet en grundig og inngående rapport på over 240 sider. Når han da - etter kun 20 minutters observasjon - mener at han ikke viser noe tegn til psykose, så undergraver det tilliten til rettspsykiatrien og systemet kraftig!

Hadde han hatt tilgang til det samme materialet som de sakkyndige, samt kunnet prate like mye med ABB - og deretter ment han ikke var psykotisk, ville det vært noe helt annet.

Skrevet

Værøy vet utmerket godt at diagnostisering de sakkyndige har brukt 36 timer i samtale med ABB. Han vet også at de har skrevet en grundig og inngående rapport på over 240 sider. Når han da - etter kun 20 minutters observasjon - mener at han ikke viser noe tegn til psykose, så undergraver det tilliten til rettspsykiatrien og systemet kraftig!

Hadde han hatt tilgang til det samme materialet som de sakkyndige, samt kunnet prate like mye med ABB - og deretter ment han ikke var psykotisk, ville det vært noe helt annet.

Hei!

Ja mulig det.

Men han er ikke den første psykiateren som reagerer, det var da også en psykiater han har hatt en del kontakt med når han sitter inne også, samt lege, de lekket jo også informasjon om at de ikke mente han var psykotisk og ikke så et eneste tegn til det.

Psykiateren hadde flere timer med han.

Hun ble forøvrig også kritsert for å lekke informasjonen.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Ja mulig det.

Men han er ikke den første psykiateren som reagerer, det var da også en psykiater han har hatt en del kontakt med når han sitter inne også, samt lege, de lekket jo også informasjon om at de ikke mente han var psykotisk og ikke så et eneste tegn til det.

Psykiateren hadde flere timer med han.

Hun ble forøvrig også kritsert for å lekke informasjonen.

Du har rett i det, han har blitt undersøkt av Randi Rosenquist, Ila sin egen psykiater.

Jeg har gjort meg opp noen meninger om hva jeg mener er riktig, men jeg er ikke psykiater, så jeg skal ikke komme med noen sterke påstander. Men jeg registrerer følgende:

De to sakkyndige har brukt 36 timer med ABB, og skrevet en grundig rapport på ca 240 sider.

Ila sin psykiater har brukt noen timer (vet ikke hvor mange) med ABB. Hun har skrevet 3 rapporter på tilsamenn 10 sider, hvorav den ene rapporten var skrevet FØR hun hadde møtt ABB.

Ja, hun kom til en annen konklusjon, men arbeidet til de sakkyndige fremstår som langt mer grundig. Hvem skal man høre på...?

Skrevet

Du har rett i det, han har blitt undersøkt av Randi Rosenquist, Ila sin egen psykiater.

Jeg har gjort meg opp noen meninger om hva jeg mener er riktig, men jeg er ikke psykiater, så jeg skal ikke komme med noen sterke påstander. Men jeg registrerer følgende:

De to sakkyndige har brukt 36 timer med ABB, og skrevet en grundig rapport på ca 240 sider.

Ila sin psykiater har brukt noen timer (vet ikke hvor mange) med ABB. Hun har skrevet 3 rapporter på tilsamenn 10 sider, hvorav den ene rapporten var skrevet FØR hun hadde møtt ABB.

Ja, hun kom til en annen konklusjon, men arbeidet til de sakkyndige fremstår som langt mer grundig. Hvem skal man høre på...?

Hei!

Jeg skjønner det.

Jeg vet bare at feks en professor i medisin, Gildberg har beskrevet hvor mange mennesker han har funnet som er feildiagnostisert med psykoselidelser ved flere psykiatriske sykehus.

Dette blant annet fordi de har svart feil/snodig/rart på spørsmål, samt hevdet utrolige ting, noen av disse hadde kun asperger syndrom :) Men uten den kompetansen rundt hvilken egenrådig og spesiell tekning man da kan ha, og likevel være realitetsorientert. Jeg har også lest i avisen av en eller to av sveriges spesialister innen psykiatrifeltet også mener det samme, samt mener han bør utredes for asperger.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Jeg skjønner det.

Jeg vet bare at feks en professor i medisin, Gildberg har beskrevet hvor mange mennesker han har funnet som er feildiagnostisert med psykoselidelser ved flere psykiatriske sykehus.

Dette blant annet fordi de har svart feil/snodig/rart på spørsmål, samt hevdet utrolige ting, noen av disse hadde kun asperger syndrom :) Men uten den kompetansen rundt hvilken egenrådig og spesiell tekning man da kan ha, og likevel være realitetsorientert. Jeg har også lest i avisen av en eller to av sveriges spesialister innen psykiatrifeltet også mener det samme, samt mener han bør utredes for asperger.

I en slik sak som dette, vil det alltid være ulike meninger blant fagfolk. Vi kan iallefall vær enig om at det blir interessant å se hva de nye sakkyndige kommer frem til.

Forøvrig mener jeg det er så essensielt når en skal diagnostisere en pasient, spesielt innen psykiatri, å faktisk ha snakket med pasienten, at jeg klarer ikke helt å ta meningene til Henning Værøy eller andre norske og svenske "eksperter" alvorlig.

Skrevet

I en slik sak som dette, vil det alltid være ulike meninger blant fagfolk. Vi kan iallefall vær enig om at det blir interessant å se hva de nye sakkyndige kommer frem til.

Forøvrig mener jeg det er så essensielt når en skal diagnostisere en pasient, spesielt innen psykiatri, å faktisk ha snakket med pasienten, at jeg klarer ikke helt å ta meningene til Henning Værøy eller andre norske og svenske "eksperter" alvorlig.

Hei!

Ja det er jeg enig i, men jeg tror de vet at diagnosen han har fått vanskelig lar seg kombinere med det han har planlagt, utført og satt seg inn i og skrevet om :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...