Gjest javedia Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Hei. Jeg bruker medisiner, men har vært fryktelig trett i laaaang tid. Så kjøpte jeg meg et kosttilskudd siste uke som inneholder alle vitaminer og noen urter, deriblant rosenrot. Har nå tatt de i en uke og har ikke merket noe spesielt. Er det galt av meg å blande disse? Det var en lege som sa til meg en gang at bipolare skal være forsiktig med å ta naturpreparater i kombinasjon med medisiner. Er du av samme oppfatning? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er av nøyaktig samme oppfatning. 0 Siter
Gondor Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er av nøyaktig samme oppfatning. Hva er grunnen til det? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Hva er grunnen til det? Hei! URTER SOM INTERAGERER MED LEGEMIDLER Johannesurt, som brukes mot mild til moderat depresjon, er den urten som er mest undersøkt med hensyn til interaksjoner med legemidler. En bør være spesielt oppmerksom på interaksjoner med legemidlene amitryptilin (antidepressivt legemiddel), cyclosporin (immunmodulerende), digoxin (hjerte), indinavir (AIDS/HIV), ironetecan (kreft), nevirapin (AIDS/HIV) , teofyllin (astma) og ethinyl estradiol (p-pille). Det er rapportert om tap av klinisk effekt for disse legemidlene når de er tatt i kombinasjon med Johannesurt. Bakgrunnen for dette finner vi i at Johannesurt påvirker de CYP enzymene og P-gp som samtidig omdanner og/eller transporterer de nevnte legemidlene. Det er i tilfellene nevnt ovenfor hovedsakelig snakk om interaksjoner med CYP3A4, CYP1A2 og P-gp. Johannesurt kan redusere plasma konsentrasjon av det immunosuppressive legemidlet cyclosporin til sub terapeutiske nivåer hos hjerte, nyre og lever transplanterte pasienter med vevsavstøtninger som resultat. Inntak 5 av St John`s wort skjedde i disse tilfellene både ved selvmedisinering og etter anvisning fra lege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.