frosken Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Ja, jeg tenker også på familie. Det hadde på den ene siden vært en lettelse, men på den andre siden er jeg redd for å gjøre dem engstelige for hva jeg kan finne på. Hvis de da tror mye negativt om schizofrene (slik det tidvis presenteres i mediene). Jeg er også redd for å få en slags skyldfølelse av å bære på slike gener. Hvis de går i arv så kommer det liksom fra meg. Jeg har også tenkt på at de vil tenke at noe har utløst sykdommen og kanskje klandre seg selv. Det ønsker jeg jo ikke at de skal gjøre. ''Jeg er også redd for å få en slags skyldfølelse av å bære på slike gener. Hvis de går i arv så kommer det liksom fra meg. '' Siden du ikke har egne barn, så kan heller ikke dine egenskaper gå i arv. Hvis andre i familien skulle få tilsvarende sykdom, så er dette arvet fra noen av de som du evt. har arvet din sårbarhet fra. 0 Siter
cathlin Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Pkt. 1: Det kan skape skyldfølelse. De kan tenke at de har gjort noe galt på et tidspunkt...i oppveksten for eksempel. Pkt. 2: Hvis noen av barna i familien får det samme, så vil dette bli problematisk føler jeg. Da vil jeg få skyldfølelse (selvom de ikke direkte har fått sykdommen fra meg). Pkt. 3: Jeg vil kanskje ikke bli regnet med. Jeg kan risikere å ikke bli tatt på alvor eller bli møtt med generell respekt. Slik tenker jeg... Ja, det kan vel skje, men nå er det ikke din skyld at du har blitt syk heller. 0 Siter
Gjest mannen sin Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Takk igjen ) Et klokt hode jeg kjenner bruker ofte benevnelsen "psykoselidelse" som alternativ til schizofreni. Når jeg sliter med vrangforestillinger kaller hun det "annerledes-tanker". Den benevnelsen liker jeg godt. Den rommer så mye respekt, det føler jeg i alle fall. Jeg leste nettopp linken som Mrs. Wallace la ut over her. Veldig interessant. Jeg tenker det må være vanskelig for dem med paranoid schizofreni i disse dager. Selv har jeg en annen undergruppe av lidelsen. Jeg er lei av å være flau, men kanskje det er andre måter å bli kvitt denne følelsen på enn å oute seg for all verden. Har en først gjort det så er det "no way back!". Går du på medisiner, eller hjelper ikke medisiner/anti-psykotika på deg?. Jeg trodde ikke man hadde psykose/vrangforestillinger som schizofren hvis medisinene fungerte, men man kommer kanskje ikke bort i fra det selv om man går på medisiner som fungerer?. Eller er det umulig å få medisiner som virker 100%? (kan ikke nok om schizofreni) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Går du på medisiner, eller hjelper ikke medisiner/anti-psykotika på deg?. Jeg trodde ikke man hadde psykose/vrangforestillinger som schizofren hvis medisinene fungerte, men man kommer kanskje ikke bort i fra det selv om man går på medisiner som fungerer?. Eller er det umulig å få medisiner som virker 100%? (kan ikke nok om schizofreni) Hvorfor i all verden spør du bibben om det i denne tråden? 0 Siter
Gjest mannen sin Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Hvorfor i all verden spør du bibben om det i denne tråden? Fordi jeg leser at hun har vrangforestillinger, men skriver ingenting om medisiner.... ...hvis man skal ut av skapet så er det viktig å informere folk om sykdommen og sine egne problemer i forhold til diagnosen - og la folk få stille spørsmål selv for å lære mere.(slik som jeg gjør nå) Selvfølgelig er det viktig å lese seg opp på det selv. Men dette kan også bli veldig feil f.eks om man da leser mye om ABB siden han har samme diagnosen...(dog annen undergruppe) Som sagt en person med den diagnosen kan være ganske forskjellig fra en annen person med den samme diagnosen... Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet, for da vil folk forstå oppførselen bedre og ikke minst gjøre det enklere for deg selv. Selv om det på kort sikt etter at du har stått fram vil gjøre det vanskeligere. 0 Siter
cathlin Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Fordi jeg leser at hun har vrangforestillinger, men skriver ingenting om medisiner.... ...hvis man skal ut av skapet så er det viktig å informere folk om sykdommen og sine egne problemer i forhold til diagnosen - og la folk få stille spørsmål selv for å lære mere.(slik som jeg gjør nå) Selvfølgelig er det viktig å lese seg opp på det selv. Men dette kan også bli veldig feil f.eks om man da leser mye om ABB siden han har samme diagnosen...(dog annen undergruppe) Som sagt en person med den diagnosen kan være ganske forskjellig fra en annen person med den samme diagnosen... Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet, for da vil folk forstå oppførselen bedre og ikke minst gjøre det enklere for deg selv. Selv om det på kort sikt etter at du har stått fram vil gjøre det vanskeligere. Har du hørt om google? 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Fordi jeg leser at hun har vrangforestillinger, men skriver ingenting om medisiner.... ...hvis man skal ut av skapet så er det viktig å informere folk om sykdommen og sine egne problemer i forhold til diagnosen - og la folk få stille spørsmål selv for å lære mere.(slik som jeg gjør nå) Selvfølgelig er det viktig å lese seg opp på det selv. Men dette kan også bli veldig feil f.eks om man da leser mye om ABB siden han har samme diagnosen...(dog annen undergruppe) Som sagt en person med den diagnosen kan være ganske forskjellig fra en annen person med den samme diagnosen... Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet, for da vil folk forstå oppførselen bedre og ikke minst gjøre det enklere for deg selv. Selv om det på kort sikt etter at du har stått fram vil gjøre det vanskeligere. "Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet," Det er utvilsomt viktig? Hvordan kan du så bastant påstå dette når du ikke hverken kjenner til bibben, hennes familie/omgangskrets, eller i det hele tatt kjenner til noe ved henne? 0 Siter
Gjest mannen sin Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 "Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet," Det er utvilsomt viktig? Hvordan kan du så bastant påstå dette når du ikke hverken kjenner til bibben, hennes familie/omgangskrets, eller i det hele tatt kjenner til noe ved henne? "har jeg nå fått et sterkt ønske om å stå frem for hele min verden og si det som det er. Jeg er sliten av å skule og kamuflere alt for alle. " Derfor er det viktig...begrunnelsen for det kommer til og med fra henne selv. Når det gjelder hvordan andre vil reagere så har man aldri noen garanti for dette vil gå bra. Men på et generelt grunnlag vil det lønne seg å være åpent om slikt noe, og siden bibben ikke sier noe om sin omgangskrets så må man jo svare på et generelt grunnlag. 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 "har jeg nå fått et sterkt ønske om å stå frem for hele min verden og si det som det er. Jeg er sliten av å skule og kamuflere alt for alle. " Derfor er det viktig...begrunnelsen for det kommer til og med fra henne selv. Når det gjelder hvordan andre vil reagere så har man aldri noen garanti for dette vil gå bra. Men på et generelt grunnlag vil det lønne seg å være åpent om slikt noe, og siden bibben ikke sier noe om sin omgangskrets så må man jo svare på et generelt grunnlag. Det virker som om du ikke har lest hele tråden og lest hvor i tvil vedkommende er. Dersom du på generelt grunnlag sier at : ""Det er utvilsomt viktig å komme seg ut av skapet", opplever jeg det som lite gjennomtenkt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.