Gjest btbt Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er 31 år. Har hatt anoreksi av og på siden jeg var 14. De siste årene mye bedre, har perioder med overspising, men holder vekta nede ved å sulte meg noen dager innimellom. Hjertet har begynt å dunke uregelmessig. Under en treningsøkt i fjor, medium belastning, begynte det å dunke og surkle og gjøre så vondt at jeg måtte sette meg ned. Kan jeg ha ødelagt hjertet mitt av all sultingen? 0 Siter
Gjest billo Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Ta deg en tur til legen for en sjekk. Jeg antar at du vet at spiseforstyrrelser kan føre til brå død i form av hjertestans. 0 Siter
laban Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Framskreden anoreksi kan gi hjerteproblemer, det kan f.eks. bli konstatert bilyd. Når det ikke er mer fett igjen på kroppen, kan fortsatt underernæring gå ut over musklene eller andre innvoller. Hjertet er en stor og viktig muskel. Dette er generelt (og litt forenklet), jeg vil ikke uttale meg om din vekt eller helsetilstand. Det har hendt at altfor tynne mennesker har kollapset under trening, men jeg vet jo ikke om det var dette som holdt på å skje med deg. Hvis du seriøst er på bedringens vei, synes jeg du skal rådføre deg med fagfolk angående både kosthold (noe bedre enn litt overspising og litt sulting) og aktivitet. Trening kan være farlig hvis du veier veldig lite og har perioder med lavt næringsinntak. Prøv å drikke noe sunt og næringsrikt, f.eks. grønnsaksjuice og / eller ernæringsdrikk fra apoteket, i stedet for å ha full stopp når du synes det har blitt for mye. 0 Siter
Gjest btbt Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Framskreden anoreksi kan gi hjerteproblemer, det kan f.eks. bli konstatert bilyd. Når det ikke er mer fett igjen på kroppen, kan fortsatt underernæring gå ut over musklene eller andre innvoller. Hjertet er en stor og viktig muskel. Dette er generelt (og litt forenklet), jeg vil ikke uttale meg om din vekt eller helsetilstand. Det har hendt at altfor tynne mennesker har kollapset under trening, men jeg vet jo ikke om det var dette som holdt på å skje med deg. Hvis du seriøst er på bedringens vei, synes jeg du skal rådføre deg med fagfolk angående både kosthold (noe bedre enn litt overspising og litt sulting) og aktivitet. Trening kan være farlig hvis du veier veldig lite og har perioder med lavt næringsinntak. Prøv å drikke noe sunt og næringsrikt, f.eks. grønnsaksjuice og / eller ernæringsdrikk fra apoteket, i stedet for å ha full stopp når du synes det har blitt for mye. Jeg har vært normalvektig de siste årene. Kan hjertet likevel ha tatt skade fra tiden jeg var underernært? 0 Siter
Gjest btbt Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Ta deg en tur til legen for en sjekk. Jeg antar at du vet at spiseforstyrrelser kan føre til brå død i form av hjertestans. Også år etter stor-sultingen? Jeg har vært normalvektig i noen år nå. Tar jeg da skade av å sulte meg et par dager etter en spiseorgie? Folk faster da uten at de dør av det, tenkte jeg. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har hatt anoreksi og fikk en bilyd på hjertet, men den er ufarlig, dog må den sjekkes innimellom ved kontroll. Jeg husker at jeg hadde veldig uregelmessig hjerterytme når jeg var syk. Det var også ufarlig. Alikevel sier dette hvor mye kroppen sliter ved anoreksi/spiseforstyrrelse. Ta en sjekk hos legen og skaff deg adekvat hjelp slik at du blir frisk av psykdommen din! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har hatt anoreksi og fikk en bilyd på hjertet, men den er ufarlig, dog må den sjekkes innimellom ved kontroll. Jeg husker at jeg hadde veldig uregelmessig hjerterytme når jeg var syk. Det var også ufarlig. Alikevel sier dette hvor mye kroppen sliter ved anoreksi/spiseforstyrrelse. Ta en sjekk hos legen og skaff deg adekvat hjelp slik at du blir frisk av psykdommen din! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Også år etter stor-sultingen? Jeg har vært normalvektig i noen år nå. Tar jeg da skade av å sulte meg et par dager etter en spiseorgie? Folk faster da uten at de dør av det, tenkte jeg. Du behøver ikke være redd for hjertestans nå når du er normalvektig. Det er dessuten som oftest bulemikere som kan få så store hjerteproblemer som bilo nevner. 0 Siter
laban Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har vært normalvektig de siste årene. Kan hjertet likevel ha tatt skade fra tiden jeg var underernært? Jeg synes ikke det virker spesielt sannsynlig at hjertet har tatt skade hvis ingenting ble oppdaget da du var på det dårligste. Men det kommer jo an på hva slags legetilsyn du hadde. Det er begrenset hvor mye anorektikere får lov til å trene (av fagfolk) når de er i en periode da vekta skal økes. Jeg tror ikke dette trenger å være noe varig, men jeg synes du skal få sjekket det opp hos legen din. Fint at du har kommet opp i normal vekt! Prøv å i det minste få i deg noe flytende, sunn næring de dagene du ikke klarer å spise noe særlig. 0 Siter
Gjest billo Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Også år etter stor-sultingen? Jeg har vært normalvektig i noen år nå. Tar jeg da skade av å sulte meg et par dager etter en spiseorgie? Folk faster da uten at de dør av det, tenkte jeg. Du har "herjet" med kroppen din i mange år slik jeg forstår hovedinnlegget ditt. Du forteller så at hjertet ditt banker uregelmessig og at du er normalvektig, men du overspiser og lar vær å spise i opptil flere dager. Hjertet ditt sier at noe ikke er som det skal. Om det skyldes tidligere spiseproblematikk eller det du nå bedriver aner jeg ikke, derfor synes jeg du skal oppsøke lege med dette. En kropp kan tåle mye i mange år, men til slutt begynner den å si i fra at dette ikke er grei behandling av den. Det skjer med deg nå og bare en lege kan hjelpe deg med å finne ut hvilke skader du evnt har fått/har av dette. Jeg håper du finner en vei ut av dette og med det få mange gode år uten spiseproblematikk og evnt andre sykdommer i kjølvannet av dette. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.