Gå til innhold

Opplegg rundt en som har det tøft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det veldig tungt for tiden og sliter mye. I den forbindelse sliter jeg også med selvskadingstrang, selvmordstanker og at jeg føler meg utmattet. Jeg vil så gjerne ut av dette.

Nå får jeg oppfølging av psykiater en gang i uken, i tillegg til litt kontakt med psykiatrisk sykepleier. Jeg kjenner at jeg er redd for å falle "helt utfor" og gjøre noe dumt. Men jeg ønsker ikke innleggelse. Og har prøvd å tenke "alternativt", og mye av dette er kanskje "drømmer". Men lurer på om det finnes et slikt tilbud eller om det er noe som kunne blitt aktuelt?

Mine tanker går ut på følgende: Hva om det fantes noen (foruten legevakt) som man kunne ta kontakt med om man fikk det veldig vanskelig, enten pga stor uro, selvskadingstrang eller selvmordstanker? Som kjente personen fra før av, en slags kontaktperson. Finnes det et slikt opplegg? Eller er det slik at man må lære seg å takle dette livet alene? Også utenom terapitimene?

Mvh

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes muligheter for _en_ kontaktperson (såfremt ikke din behandler vil la deg ringe utenom kontortid). Men det finnes et godt alternativ mange steder; det er etablert ambulante team som kan snakke med folk både på telefon og evt. komme hjem dersom det er krise. Siden du er så motivert for å unngå en innleggelse, så kan det hende at du kan få kontakte et slikt team hvis du har det veldig vanskelig. Det vil jo ikke da være kun en person du må forholde deg til; men de kan lage et notat som forklarer situasjonen din slik at du slipper å føle deg så fremmed hvis du tar kontakt.

Mitt inntrykk er at de som velger å jobbe i slike team ofte er gode på å ta i mot vanskelige følelser i kriser. De tilbyr ikke jevnlig kontakt over tid, men er ofte gode på tilstedeværelse der og da.

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes muligheter for _en_ kontaktperson (såfremt ikke din behandler vil la deg ringe utenom kontortid). Men det finnes et godt alternativ mange steder; det er etablert ambulante team som kan snakke med folk både på telefon og evt. komme hjem dersom det er krise. Siden du er så motivert for å unngå en innleggelse, så kan det hende at du kan få kontakte et slikt team hvis du har det veldig vanskelig. Det vil jo ikke da være kun en person du må forholde deg til; men de kan lage et notat som forklarer situasjonen din slik at du slipper å føle deg så fremmed hvis du tar kontakt.

Mitt inntrykk er at de som velger å jobbe i slike team ofte er gode på å ta i mot vanskelige følelser i kriser. De tilbyr ikke jevnlig kontakt over tid, men er ofte gode på tilstedeværelse der og da.

Tusen takk for svar.

Men hvordan finner man ut om det finnes ambulante team i min kommune? Jeg finner ikke noe på nettsiden deres.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Men hvordan finner man ut om det finnes ambulante team i min kommune? Jeg finner ikke noe på nettsiden deres.

Hvis din behandler jobber på dps, så vil vedkommende kjenne til dette. Hvis ikke, så kan enten psykiateren eller fastlegen din henvise deg til dps.

En del steder har også såkalte avlastningsenheter hvor man ikke trenger å snakke med lege for å bli en natt eller tre.

Du må snakke med psykiateren din om nettopp det du har skrevet her, og så må dere jobbe med å finne konkrete løsninger som gjør deg litt tryggere.

Skrevet

Hvis din behandler jobber på dps, så vil vedkommende kjenne til dette. Hvis ikke, så kan enten psykiateren eller fastlegen din henvise deg til dps.

En del steder har også såkalte avlastningsenheter hvor man ikke trenger å snakke med lege for å bli en natt eller tre.

Du må snakke med psykiateren din om nettopp det du har skrevet her, og så må dere jobbe med å finne konkrete løsninger som gjør deg litt tryggere.

Behandler jobber ikke på en DPS, men tror de samarbeider fordi om.

Men hvor syk må man være for å få hjelp av et ambulant team? Hvis man sliter med sterk selvskadingstrang, kan man få hjelp da?

Unnskyld for alle spørsmålene.

Skrevet

Behandler jobber ikke på en DPS, men tror de samarbeider fordi om.

Men hvor syk må man være for å få hjelp av et ambulant team? Hvis man sliter med sterk selvskadingstrang, kan man få hjelp da?

Unnskyld for alle spørsmålene.

Det vil variere litt fra sted til sted, men i den kommunen jeg bor så ville du kunne fått hjelp av teamet. Jeg tror at dersom din psykiater oppfatter dette som et konstruktivt forslag fra din side ( og jeg vil anta at det er vesentlig bedre enn en innleggelse), så vil du kunne få hjelp. Antar også at det vil være relevant at du ønsker å bruke teamet til å _ikke_ skade deg, ikke priært til å rydde opp hvis du skader deg. Jeg har i allefall oppfattet deg slik.

Skrevet

Hva med at du søker om å få en IP (Individuell Plan)?

Hvis du får godkjent søknaden, får du en koordinator/kontaktperson du kan forholde deg til. Denne kan sette deg i kontakt med ulike hjelpetilbud og etablere forhold til dem.

Må bare si at jeg ikke har så _veldig_ god greie på dette her, men jeg tror det er noe sånt som jeg prøvde å forklare over her. Du burde undersøke. Snakk med legen din og spør om det er muligheter for deg å få et slikt tilbid, og så kan du evt. søke.

Skrevet

Det vil variere litt fra sted til sted, men i den kommunen jeg bor så ville du kunne fått hjelp av teamet. Jeg tror at dersom din psykiater oppfatter dette som et konstruktivt forslag fra din side ( og jeg vil anta at det er vesentlig bedre enn en innleggelse), så vil du kunne få hjelp. Antar også at det vil være relevant at du ønsker å bruke teamet til å _ikke_ skade deg, ikke priært til å rydde opp hvis du skader deg. Jeg har i allefall oppfattet deg slik.

Takk for svar.

Ja, jeg ville brukt teamet til å få hjelp til å ikke gjøre noe dumt... hadde jeg først gjort noe dumt som å kutte feks, ville jeg ikke brukt de, da måtte jeg ordnet opp selv...

Har vært inne på tanken på individuell plan... men jeg vil samtidig så gjerne ikke være til bry... jeg ønsker ikke at folk skal stresse pga meg...

Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg ville brukt teamet til å få hjelp til å ikke gjøre noe dumt... hadde jeg først gjort noe dumt som å kutte feks, ville jeg ikke brukt de, da måtte jeg ordnet opp selv...

Har vært inne på tanken på individuell plan... men jeg vil samtidig så gjerne ikke være til bry... jeg ønsker ikke at folk skal stresse pga meg...

Jeg tror ikke du vil ha nytte av individuell plan. Det er mer et verktøy for de som skal ha hjelp fra mange ulike instanser, og du forholder deg vel omtrent bare til psykiatri?

Skrevet

Jeg tror ikke du vil ha nytte av individuell plan. Det er mer et verktøy for de som skal ha hjelp fra mange ulike instanser, og du forholder deg vel omtrent bare til psykiatri?

Ja, jeg har stort sett kontakt med psykiater, psykiatisk sykepleier og fastlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...