Gjest bando Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Hvis man kontakter psykologer utenom terapisammenheng, f.eks. for å innhente informasjon eller utveksle tanker, har de taushetsplikt selv om man ikke er deres pasient? 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. februar 2012 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har lyst til å svare -nei, men jeg kan faktisk ikke si med 100% sikkerhet at det er tilfelle. Men, det jeg vet er at du kan be om at samtalen er taushetsbelagt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Jo, man har taushetsplikt for alt men får høre i henhold til sin jobb enten det er egne pasienter eller andre. 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Jo, man har taushetsplikt for alt men får høre i henhold til sin jobb enten det er egne pasienter eller andre. Men det stemmer jo ikke. Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste). 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Men det stemmer jo ikke. Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste). Den tenkte jeg også på. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Men det stemmer jo ikke. Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste). Det har jeg lært i hvert fall. Hvis jeg betror meg til en lege fordi han er lege så har han taushetsplikt selv om jeg egentlig ikke er hans pasient. Dattera mi som er sykepleier kan ikke gå rundt å fortelle andre om hva venninner spør henne om fordi hun er sykepleier. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Men det stemmer jo ikke. Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste). Du kan lese om det her http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det har jeg lært i hvert fall. Hvis jeg betror meg til en lege fordi han er lege så har han taushetsplikt selv om jeg egentlig ikke er hans pasient. Dattera mi som er sykepleier kan ikke gå rundt å fortelle andre om hva venninner spør henne om fordi hun er sykepleier. "Hvis jeg betror meg til en lege fordi han er lege så har han taushetsplikt selv om jeg egentlig ikke er hans pasient." Tja, jeg vet sannelig ikke om vi snakker om forholdet som blir beskrevet over her men jeg heller faktisk mot et ja, fordi behandleren er helt klart på jobb og vedkommende må bestille time, jeg er enig i den. Jeg tror uansett det er fullt mulig å be om at det blir taushetsbelagt om man er i tvil. Men du skriver noe slikt som at alt man får høre som behandler av pasienter eller andre går under taushetsplikt. Det stemmer ikke. Feks dette eksemplet med hun som gikk i terapi hvor hennes behandler nevnte kort at denne x-kjæresten hadde noe lignende historie(jeg husker ikke ordrett). Der gjelder ikke taushetsplikten fordi denne x-kjæresten har aldri vært i terapi under samme behandler. http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4707706 "Dattera mi som er sykepleier kan ikke gå rundt å fortelle andre om hva venninner spør henne om fordi hun er sykepleier."- Det er feil. Hun kan fortelle av hjertens lyst hun så lenge hun ikke har dem som pasienter. Om naboen ber om sårskift av din datter så har ikke hun noen taushetsplikt ovenfor deg eller andre ang dette _med mindre_ hun gjør det når hun er på jobb. Det er et tydelig skille mellom privatliv og jobb. 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Du kan lese om det her http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html Ja, jeg begriper ikke hvor hodet mitt var ang trådstarters innlegg, behandleren har taushetsplikt. MEN, dette med alt man hører i forbindelse med jobb har man taushetsplikt på, slik du skriver, er altså ikke riktig. Eksemplet jeg referer til i tidligere innlegg er et godt eksempel hvor de aller fleste mener vedk. er bundet av taushetsplikten, noe vedk behandler altså ikke er. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Men det stemmer jo ikke. Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste). ''Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste).'' Nå var han ikke hennes eks-kjæreste, men poenget er at han heller ikke var behandlerens pasient, men en fyr som flere av hans pasienter hadde hatt problemer med. 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 ''Ta feks det eksemplet med hun som strevde med å komme over eksen, hvor behandleren sa noe slik som at vedkommende hadde hørt at han hadde gjort slikt før (altså hennes xkjæreste).'' Nå var han ikke hennes eks-kjæreste, men poenget er at han heller ikke var behandlerens pasient, men en fyr som flere av hans pasienter hadde hatt problemer med. Det er jo det jeg skriver under? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Du må klargjøre: Er det en som du er i behandling hos som du kontakter utenom timen? Er det en person du kontakter fordi hun er psykolog? Er det en person du kjenner fra andre ting og som tilfeldigvis er er psykolog? 0 Siter
Gjest taushetsplikten gjelder på fritida Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 "Hvis jeg betror meg til en lege fordi han er lege så har han taushetsplikt selv om jeg egentlig ikke er hans pasient." Tja, jeg vet sannelig ikke om vi snakker om forholdet som blir beskrevet over her men jeg heller faktisk mot et ja, fordi behandleren er helt klart på jobb og vedkommende må bestille time, jeg er enig i den. Jeg tror uansett det er fullt mulig å be om at det blir taushetsbelagt om man er i tvil. Men du skriver noe slikt som at alt man får høre som behandler av pasienter eller andre går under taushetsplikt. Det stemmer ikke. Feks dette eksemplet med hun som gikk i terapi hvor hennes behandler nevnte kort at denne x-kjæresten hadde noe lignende historie(jeg husker ikke ordrett). Der gjelder ikke taushetsplikten fordi denne x-kjæresten har aldri vært i terapi under samme behandler. http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4707706 "Dattera mi som er sykepleier kan ikke gå rundt å fortelle andre om hva venninner spør henne om fordi hun er sykepleier."- Det er feil. Hun kan fortelle av hjertens lyst hun så lenge hun ikke har dem som pasienter. Om naboen ber om sårskift av din datter så har ikke hun noen taushetsplikt ovenfor deg eller andre ang dette _med mindre_ hun gjør det når hun er på jobb. Det er et tydelig skille mellom privatliv og jobb. Det var en sosialarbeider som ble dømt for å ha brutt taushetsplikten etter at hun fikk personlige opplysninger av en person fordi hun var sosialarbeider. Dette skjedde på fritiden. Når det gjelder taushetsplikt for helsepersonell så gjelder følgende som hovedregel: § 21. Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Som det framgår i siste setning så er det ikke skille på fritid og jobb, så lenge en får opplysningene fordi en er sykepleier, for eksempel så gjelder taushetsplikten. (!!) 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det var en sosialarbeider som ble dømt for å ha brutt taushetsplikten etter at hun fikk personlige opplysninger av en person fordi hun var sosialarbeider. Dette skjedde på fritiden. Når det gjelder taushetsplikt for helsepersonell så gjelder følgende som hovedregel: § 21. Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Som det framgår i siste setning så er det ikke skille på fritid og jobb, så lenge en får opplysningene fordi en er sykepleier, for eksempel så gjelder taushetsplikten. (!!) Det er jeg enig i, jeg ordla meg nok klønete. Dersom man betror seg til feks en sykepleier som pasient, så gjelder selvsagt taushetsplikten uavh. om man er på jobb eller ikke. Poenget mitt er at den gjelder ikke for "alt man hører og ser". Man er ikke bundet på hender og føtter av taushetsplikten når det gjelder mennesker man ikke har i terapi. 0 Siter
Gjest gdgdfgd Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det er jeg enig i, jeg ordla meg nok klønete. Dersom man betror seg til feks en sykepleier som pasient, så gjelder selvsagt taushetsplikten uavh. om man er på jobb eller ikke. Poenget mitt er at den gjelder ikke for "alt man hører og ser". Man er ikke bundet på hender og føtter av taushetsplikten når det gjelder mennesker man ikke har i terapi. Nei, men om en sykepleier er på fest og en person sier: "Jeg vet du er sykepleier.. jeg har et utslett...nedentil.. kan du si noe om hva det kan være?" så har vedkommende sykepleier faktisk taushetsplikt, uavhengig av relasjonen til denne personen. Det samme om en sosialarbeider som følge av at vedkommende er sosialarbeider blir betrodd ting fordi en tenker at vedkommende på grunn av sin utdannelse/yrke kan hjelpe. Derfor må fagpersoner sette grenser på fritida i forhold til "konsultasjoner". 0 Siter
Gjest bando Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Du må klargjøre: Er det en som du er i behandling hos som du kontakter utenom timen? Er det en person du kontakter fordi hun er psykolog? Er det en person du kjenner fra andre ting og som tilfeldigvis er er psykolog? Det dreier seg om å ta kontakt med en psykolog for å drøfte noen forskningsfunn om min diagnose. Ikke for min egen behandlings skyld, men for å dele noen tanker og stille noen spørsmål. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det dreier seg om å ta kontakt med en psykolog for å drøfte noen forskningsfunn om min diagnose. Ikke for min egen behandlings skyld, men for å dele noen tanker og stille noen spørsmål. Juridisk sett er taushetsplikten tvilsom. De etiske regler er imidlertid strengere og tilsier taushetsplikt. Men: Hva i all verden skulle motivere psykologen til å fortelle noe videre OG gjøre det personinentifiserbart? 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Nei, men om en sykepleier er på fest og en person sier: "Jeg vet du er sykepleier.. jeg har et utslett...nedentil.. kan du si noe om hva det kan være?" så har vedkommende sykepleier faktisk taushetsplikt, uavhengig av relasjonen til denne personen. Det samme om en sosialarbeider som følge av at vedkommende er sosialarbeider blir betrodd ting fordi en tenker at vedkommende på grunn av sin utdannelse/yrke kan hjelpe. Derfor må fagpersoner sette grenser på fritida i forhold til "konsultasjoner". Da kan en stakkars sykepleier knapt snakke med noen. Sykepleie yrket favner ekstremt bredt. 0 Siter
Gjest kinnakey Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Da kan en stakkars sykepleier knapt snakke med noen. Sykepleie yrket favner ekstremt bredt. Det må jo være relativt tydelig at en får vite ting som sykepleier og ikke som privatperson for at en skal ha taushetsplikt da. Slike saker vil uansett sjelden bli tema ift lovverket om taushetsplikt fordi det stort sett ikke vil falle folk inn at vedkommende har taushetsplikt når personen har fri. Men i utgangspunktet kan det bli et dilemma for sykepleiere som ønsker å snakke om helsemessige og sosiale betroelser med andre. Men etisk sett så unngår vel en del det uansett? Sånn sett er det vel et litt kuriøst trekk ved taushetsplikten, men likevel har nå noen klart å bli dømt for det. Var en sosialarbeider som hilste på en klient som også ble dømt for brudd på tausjetsplikt, så en skal trå varsomt. 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det må jo være relativt tydelig at en får vite ting som sykepleier og ikke som privatperson for at en skal ha taushetsplikt da. Slike saker vil uansett sjelden bli tema ift lovverket om taushetsplikt fordi det stort sett ikke vil falle folk inn at vedkommende har taushetsplikt når personen har fri. Men i utgangspunktet kan det bli et dilemma for sykepleiere som ønsker å snakke om helsemessige og sosiale betroelser med andre. Men etisk sett så unngår vel en del det uansett? Sånn sett er det vel et litt kuriøst trekk ved taushetsplikten, men likevel har nå noen klart å bli dømt for det. Var en sosialarbeider som hilste på en klient som også ble dømt for brudd på tausjetsplikt, så en skal trå varsomt. Hvor mange nick bruker du egentlig? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.