Gå til innhold

Historieprofessor mener ABB ikke er psykotisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror en professor kan ha like rett som de sakkyndige i denne saken. Og leser man spalten til høyre i artikkelen er det mye som tilsier at han kan ha rett.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Jeg tror en professor kan ha like rett som de sakkyndige i denne saken. Og leser man spalten til høyre i artikkelen er det mye som tilsier at han kan ha rett.

Professorer bør ha selvinnsikt nok til å ikke komme med forside-uttalelser i kraft av å være professor på tema som ikke er innen deres fagfelt.

Skrevet

Akkurat den professoren som er sitert i saken, er en av de fremste ekspertene på dette, så jeg tror du trygt kan regne med at han har greie på det han snakker om.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Akkurat den professoren som er sitert i saken, er en av de fremste ekspertene på dette, så jeg tror du trygt kan regne med at han har greie på det han snakker om.

Såvidt jeg ser er han historieprofessor. Hvis en professor skal ha en kvalifisert mening om noen er psykotiske, bør han ikke være psykiatriprofessor da?

Skrevet

Såvidt jeg ser er han historieprofessor. Hvis en professor skal ha en kvalifisert mening om noen er psykotiske, bør han ikke være psykiatriprofessor da?

Han har en fullstendig kvalifisert mening om totalitær mentalitet, og hvorvidt ABB passer inn i de kritieriene.

Skrevet

Professorer bør ha selvinnsikt nok til å ikke komme med forside-uttalelser i kraft av å være professor på tema som ikke er innen deres fagfelt.

''Professorer bør ha selvinnsikt nok til å ikke komme med forside-uttalelser''

Forsideuttalelser? Hahaha, hva er det for noe! Tror du han har ringt og sagt "hei, dette er professor Sørensen, jeg vil gjerne komme med en forsideuttalelse"?

Skrevet

Mener du.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Han har en fullstendig kvalifisert mening om totalitær mentalitet, og hvorvidt ABB passer inn i de kritieriene.

Ja, hadde han holdt seg til det, hadde det vært kurant. Men han sier vitterlig også at han ikke er psykotisk...

hvorfor skjer dette??
Skrevet

''Professorer bør ha selvinnsikt nok til å ikke komme med forside-uttalelser''

Forsideuttalelser? Hahaha, hva er det for noe! Tror du han har ringt og sagt "hei, dette er professor Sørensen, jeg vil gjerne komme med en forsideuttalelse"?

En forsideuttalelse er når en høyt utdannet person (gjerne professor), kommer med uttalelser offentlig vedrørende tema som er høyaktuelle, diskutable og hvor pressen har over lengre tid vist at om du har en fin akademisk tittel, så kommer meningen på trykk, selv om den gjerne er innen et annet fagfelt enn der personen har sin akademiske kunnskap.

Min definisjon :-)

Skrevet

En forsideuttalelse er når en høyt utdannet person (gjerne professor), kommer med uttalelser offentlig vedrørende tema som er høyaktuelle, diskutable og hvor pressen har over lengre tid vist at om du har en fin akademisk tittel, så kommer meningen på trykk, selv om den gjerne er innen et annet fagfelt enn der personen har sin akademiske kunnskap.

Min definisjon :-)

Så bare de uten utdanning skal ha lov til å uttale seg?

Eller?

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Det kryr av venstreekstremister som nesten godtet seg over ABB ugjerninger og misbrukte dem maksimalt til å stigmatisere _alle_ med saklig begrunnet skepsis mot innvandringen og den muslimske innvandringen i særdeleshet.

Ikke minst her på DOL fikk vi erfare dette med spesielt en enkelt persons daglige oppgulp fra likene fortsatt var varme og videre fremover i månedsvis.

Nå sitter disse å river seg fortvilt i håret da det jo naturlig nok er vanskelig å stigmatisere halve befolkningen på bakgrunnn av en enkeltstående paranoid-scizofrens mann sine ugjerninger.

Gjest mannen sin
Skrevet

Morsomt om Husby og Sørheim hadde underssøkt alle nazistene i tyskland under krigen. Tipper de hadde endt opp med 2 000 000 psykotiske folk.

Breivik scorer 2 av 100 poeng på funksjonsnivå....ja det skurrer og det skurrer og det skurrer. Mannen skulle altså vært sterkt pleietrengende. Virker han sånn?

"– Med en GAF-score på 2 er du ikke i stand til å foreta deg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand. Dette er ikke i tråd med slik jeg opplever skalaen som en kontinuerlig størrelse, sier seniorforsker Geir Pedersen ved Klinikk for psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus.

Han er en av Norges ledende eksperter på GAF-skalaen, og sier han selv aldri noen gang har gitt en pasient en så lav verdi som 2.

– Under 10 er du sterkt pleietrengende, og må mest sannsynlig serveres mat, vaskes og kles på.

Skrevet

''Hvis en professor sier det, ja da må det jo være sant. Arthur Arntzen (Oluf) er (var?) Professor 2 ved Universitetet i Tromsø. Hvorfor har dere ikke fått hans synspunkter, VG? Skjerpings...''

Ja, vi trenger også uttalelser fra flirologer i denne saken. Kom med dem!

Skrevet

Morsomt om Husby og Sørheim hadde underssøkt alle nazistene i tyskland under krigen. Tipper de hadde endt opp med 2 000 000 psykotiske folk.

Breivik scorer 2 av 100 poeng på funksjonsnivå....ja det skurrer og det skurrer og det skurrer. Mannen skulle altså vært sterkt pleietrengende. Virker han sånn?

"– Med en GAF-score på 2 er du ikke i stand til å foreta deg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand. Dette er ikke i tråd med slik jeg opplever skalaen som en kontinuerlig størrelse, sier seniorforsker Geir Pedersen ved Klinikk for psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus.

Han er en av Norges ledende eksperter på GAF-skalaen, og sier han selv aldri noen gang har gitt en pasient en så lav verdi som 2.

– Under 10 er du sterkt pleietrengende, og må mest sannsynlig serveres mat, vaskes og kles på.

De argumenterer også med at moren ivaretok alle de praktiske gjøremål som handling,matlaging, og lignende. Men dette kan likegjerne være resultat av hun tok det ansvaret.

For å være helt ærlig en mors voksne sønn flytter hjem til henne og isolerer seg helt. Har han ingen inntekt eller jobb og bruker tiden på å spille dataspill og nettaktivitet. Hun forteller også at hun oppdager hagle på rommet hans men ser ut til å være handlingslammmet.

Hvis Breivik hadde måttet ta dette ansvaret ville nok funksjonsnivået hans vært høyere.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Så bare de uten utdanning skal ha lov til å uttale seg?

Eller?

Med vennlig hilsen

1. Han inleder med å si at han ikke ønsker å trekke i tvil de psykiaternes rapport vedrørende ABBs tilregnelighet 22. juli.

2. Litt senere i artikkelen (Aftenposten) står det: - Uansett klinisk diagnose har jeg et inntrykk av at han var seg meget bevisst det han gjorde. Han hadde et tydelig valg om å utføre terroranslaget, og reflekterte grundig over det. En slik person bør være tilregnelig og få en passende straff, sier Sørensen.

Plutselig har han motsagt seg selv, og gjort seg opp en (annen) mening vedr tilregnelighet, noe som angivelig ikke var formålet.

Da klarer iallefall ikke jeg å ta synspunktene hans alvorlig...

Skrevet

1. Han inleder med å si at han ikke ønsker å trekke i tvil de psykiaternes rapport vedrørende ABBs tilregnelighet 22. juli.

2. Litt senere i artikkelen (Aftenposten) står det: - Uansett klinisk diagnose har jeg et inntrykk av at han var seg meget bevisst det han gjorde. Han hadde et tydelig valg om å utføre terroranslaget, og reflekterte grundig over det. En slik person bør være tilregnelig og få en passende straff, sier Sørensen.

Plutselig har han motsagt seg selv, og gjort seg opp en (annen) mening vedr tilregnelighet, noe som angivelig ikke var formålet.

Da klarer iallefall ikke jeg å ta synspunktene hans alvorlig...

Jeg hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle kommentere ABB saken. Men jeg greier ikke å lavære for det vekker for mange følelser. Tror nok det er dette som gjør at folk ikke greier å holde seg borte fra den følelsesladede debatten om hvor vidt han er tilregnelig eller ikke. Enhver har vel lov til å ha sin personlige oppfattelse av det hele?. Tror det er vanskelig å være veldig profesjonell i en slik sak.

Men er drittlei diskusjonen om diagnosene hans. VI er mennesker og ikke diagnoser. Det er ikke diagnosens skyld at han har gjort det han har gjort, men han som menneske. Og det er noe større enn den lille diagnosen. Som det er mange som deler med han. Og aldri vile gjord noe sånt.

Gjest mannen sin
Skrevet

De argumenterer også med at moren ivaretok alle de praktiske gjøremål som handling,matlaging, og lignende. Men dette kan likegjerne være resultat av hun tok det ansvaret.

For å være helt ærlig en mors voksne sønn flytter hjem til henne og isolerer seg helt. Har han ingen inntekt eller jobb og bruker tiden på å spille dataspill og nettaktivitet. Hun forteller også at hun oppdager hagle på rommet hans men ser ut til å være handlingslammmet.

Hvis Breivik hadde måttet ta dette ansvaret ville nok funksjonsnivået hans vært høyere.

Han isolerte seg. Men han er nok ikke dummere enn at han visste nok at hvis han ikke hadde isolert seg med alt det han har foretatt seg så hadde han nok ikke klart å gjennomføre dette han har gjort. For da hadde politiet vært på døra for lenge siden.

Moren foretok handlingen og vasking av klær osv. Men dette gjorde hun sikkert også sist gang han bodde hjemme også. Kan hende det var av ren vane fra tidligere av, og neppe fordi han ikke klarte dette selv. Nok av menn der ute som aldri har vasket et klesplagg. Klarer å lage bombe, trene hardt etc men klarer ikke å vaske klær liksom...høres lite troverdig ut. Hadde han hatt fast jobb hadde han neppe hatt tid til alt dette han gjorde. Og hvis han ikke hadde bodd hjemme så måtte han ha jobba, og det hadde han jo ikke tid til. Bare manifestet var vel på nærmere 2000 sider. Slikt noe er ikke gjort på en dag.

Dessuten siste månedene bodde han jo for seg selv på en gård også. Regner jo med at han ordnet seg selv der.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Jeg hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle kommentere ABB saken. Men jeg greier ikke å lavære for det vekker for mange følelser. Tror nok det er dette som gjør at folk ikke greier å holde seg borte fra den følelsesladede debatten om hvor vidt han er tilregnelig eller ikke. Enhver har vel lov til å ha sin personlige oppfattelse av det hele?. Tror det er vanskelig å være veldig profesjonell i en slik sak.

Men er drittlei diskusjonen om diagnosene hans. VI er mennesker og ikke diagnoser. Det er ikke diagnosens skyld at han har gjort det han har gjort, men han som menneske. Og det er noe større enn den lille diagnosen. Som det er mange som deler med han. Og aldri vile gjord noe sånt.

Det har du helt rett i, og jeg har den aller største forståelse for at det kan være vanskelig å holde seg profesjonell, når en har med å gjøre en så grusom og grotesk sak som dette.

Men uansett hvor grotesk en handling er, så er det faktisk helsetilstanden til gjerningsmannen, og ikke handlingens alvorlighetsgrad som avgjør hvorvidt han er strafferettslig tilregnelig eller ikke. Når mediene flømmer over av "eksperter" som skal komme med en "kvalifisert" mening om hvorvidt han er strafferettslig tilregnelig, bidrar det til å dra fokus vekk fra kjernen i saken - vedkommendes helstetilstand. Det er i mine øyne en lite heldig utvikling.

Skrevet

Hva er en Proffessor 2?

Er høyt utdannede mennesker avskåret fra å ha personlige eller private meninger?

Om man ikke er proffessor innen legefaget,eller psykiatri,vet men vel knapt hva man snakker om?

Jeg er meget dyktig innen data,engelsk og biler,men jeg er idiot på skøyter eller fransk.

Skulle jeg da begynne å krangle om franske ord eller om Heiden eller Stensen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...