Gjest Lurerlurerpå Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Bare lurte på hva dere synes om at psykologer inngår i private seksuelle forhold til sine pasienter? Er det greit eller ikke greit? Og i så fall hvorfor? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke greit. Det er forbudt etter loven, og det er forbudt etter alle helseyrkers etiske regler. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke greit. Det er forbudt etter loven, og det er forbudt etter alle helseyrkers etiske regler. Etiske regler for leger. Se §7 http://legeforeningen.no/om-legeforeningen/organisasjonen/rad-og-utvalg/organisasjonspolitiske-utvalg/etikk/etiske-regler-for-leger/ 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke greit. Det er forbudt etter loven, og det er forbudt etter alle helseyrkers etiske regler. Hva gjør man da om det er sånn at psykologen innrømmet et seksuelt forhold over lang tid men statsadvokaten henlegger saken pga at det ifølge de var uklart for psykologen å skjønne at han hadde skyld på det angitte tidspunkt? Henleggelsen ble også begrunnet med at forholdet var gjensidig...har de lov å fatte en sånn beslutning? Og i så fall hva kan gjøres med det? 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 9. februar 2012 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke greit. Det er forbudt etter loven, og det er forbudt etter alle helseyrkers etiske regler. Nå skjønner jeg ingenting. Hvorfor ble det slettet? Skrev jeg noe galt? Det var i så fall ikke meningen 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Nei, overhode ikke greit. Det er ikke profesjonelt i hele tatt - jeg ville sluttet tvert om en behandler så lite som ga antydning til å "invitere" til en slik kontakt. Det er en grunn til at man går i behandling, og den er definitivt ikke ikke dette. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hva gjør man da om det er sånn at psykologen innrømmet et seksuelt forhold over lang tid men statsadvokaten henlegger saken pga at det ifølge de var uklart for psykologen å skjønne at han hadde skyld på det angitte tidspunkt? Henleggelsen ble også begrunnet med at forholdet var gjensidig...har de lov å fatte en sånn beslutning? Og i så fall hva kan gjøres med det? Noen har fortalt noen en røverhistorie, er min antagelse. 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Nei, overhode ikke greit. Det er ikke profesjonelt i hele tatt - jeg ville sluttet tvert om en behandler så lite som ga antydning til å "invitere" til en slik kontakt. Det er en grunn til at man går i behandling, og den er definitivt ikke ikke dette. Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda? 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Noen har fortalt noen en røverhistorie, er min antagelse. Det er faktisk sant. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda? ''Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda?'' Nei, det er aldri greit og dette vet behandleren utmerket godt. Behandleren har all skyld her. 0 Siter
gullfisk Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda? Det vil aldri være greit, og det vil alltid være psykologen som har "skylda"/gjør noe falt. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Det er faktisk sant. Da er det jo helt forferdelig; at statsadvokaten har henlagt saken er nesten verre enn at psykologen forgrep seg på pasienten. Et slikt forhold kan aldri være gjensidig, selv ikke om det er pasienten som ønsker eller innleder forholdet. Behandler er den sterkeste parten i relasjonen, og det ville være å utnytte det skjeve maktforholdet, om hn benyttet seg av et slikt "tilbud". Helt forkastelig. Mange pasienter har problemer med å sette grenser, og grenser ift egen kropp, eller er vant til å bruke sex som "byttemiddel" feks mot omsorg og oppmerksomhet. Behandlere kan bli smigret. Det er regler mot denne typen relasjoner, med meget gode grunner. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda? da tenker jeg i retning av overgrep. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 ''Hva om pasienten var så psyk (som en pasient ofte er) at hn ble forelsket og lot seg forføre inn i dette forholdet? Ville det da vært greit? Hvem skulle bære skylda?'' Nei, det er aldri greit og dette vet behandleren utmerket godt. Behandleren har all skyld her. Helt enig. 0 Siter
Gjest ikke greit nei Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Dette er ikke greit fordi psykologen skal hjelpe pasienten med sine problemer. Sex innegår ikke i denne behandlingen. 0 Siter
Gjest lurerlurerpå Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Da er det jo helt forferdelig; at statsadvokaten har henlagt saken er nesten verre enn at psykologen forgrep seg på pasienten. Et slikt forhold kan aldri være gjensidig, selv ikke om det er pasienten som ønsker eller innleder forholdet. Behandler er den sterkeste parten i relasjonen, og det ville være å utnytte det skjeve maktforholdet, om hn benyttet seg av et slikt "tilbud". Helt forkastelig. Mange pasienter har problemer med å sette grenser, og grenser ift egen kropp, eller er vant til å bruke sex som "byttemiddel" feks mot omsorg og oppmerksomhet. Behandlere kan bli smigret. Det er regler mot denne typen relasjoner, med meget gode grunner. Takk for et veldig bra svar. Ville bare sjekke ut hva "folk" synes om dette. De svarene fikk, har hjulpet meg 0 Siter
Gjest føler med deg Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Takk for et veldig bra svar. Ville bare sjekke ut hva "folk" synes om dette. De svarene fikk, har hjulpet meg Har vært i en lignende situasjon der saken ble henlagt under beskrivelsen "Gjensidig". Rettsapparatet i Norge kan en ikke bli annet enn matt av. Du kan klage på henleggelsen. Håper du har bistandsadvokat. Gå til VG/Dagbladet i kampen for rettferdighet. Ellers, slik som meg, innse at rettsapparatet er håpløst. En lettelse og trøst for meg var at jeg fikk en klekkelig god voldsoffererstatning for forholdet. Men kunne jeg betalt bort fortiden med vedkommende, hadde jeg heller gjort det ja. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Har vært i en lignende situasjon der saken ble henlagt under beskrivelsen "Gjensidig". Rettsapparatet i Norge kan en ikke bli annet enn matt av. Du kan klage på henleggelsen. Håper du har bistandsadvokat. Gå til VG/Dagbladet i kampen for rettferdighet. Ellers, slik som meg, innse at rettsapparatet er håpløst. En lettelse og trøst for meg var at jeg fikk en klekkelig god voldsoffererstatning for forholdet. Men kunne jeg betalt bort fortiden med vedkommende, hadde jeg heller gjort det ja. Du gikk til sak? Tydeligvis syntes ikke du at dette var "gjensidig"... Herregud... 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Har vært i en lignende situasjon der saken ble henlagt under beskrivelsen "Gjensidig". Rettsapparatet i Norge kan en ikke bli annet enn matt av. Du kan klage på henleggelsen. Håper du har bistandsadvokat. Gå til VG/Dagbladet i kampen for rettferdighet. Ellers, slik som meg, innse at rettsapparatet er håpløst. En lettelse og trøst for meg var at jeg fikk en klekkelig god voldsoffererstatning for forholdet. Men kunne jeg betalt bort fortiden med vedkommende, hadde jeg heller gjort det ja. Hei Takk for svar. Godt å høre at noen forstår, selv om jeg ikke unner noen noe som helst i nærheten av dette. Rettsystemet har jeg ikke tro på lenger. Tror det er mange i samme båt, som har mista troa på rettsystemet og det er synd det skal være sånn. Man kan stille seg spørsmålet om det er greit at psykologer inngår forhold til sine pasienter? Det må jo nesten tolkes sånn, eller? Tror ikke noen som ikke har erfaring med dette selv, kan forestille seg smerten ved slike opplevelser. Og du skal vite at Jeg også føler med deg. Klem 0 Siter
Gjest føler med deg Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hei Takk for svar. Godt å høre at noen forstår, selv om jeg ikke unner noen noe som helst i nærheten av dette. Rettsystemet har jeg ikke tro på lenger. Tror det er mange i samme båt, som har mista troa på rettsystemet og det er synd det skal være sånn. Man kan stille seg spørsmålet om det er greit at psykologer inngår forhold til sine pasienter? Det må jo nesten tolkes sånn, eller? Tror ikke noen som ikke har erfaring med dette selv, kan forestille seg smerten ved slike opplevelser. Og du skal vite at Jeg også føler med deg. Klem Ja, det var et 10 års helvete med motstridenes og voldsomme følelser og desperasjon. Du har min støtte om du hadde turt å gå ut i media :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.