Gjest Anky Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 eter et langt forhold med en kontollerende person klarte jeg å bryte ut fordi jeg turte å åpne meg opp for en mann. Vi fikk et forhold mens jeg fortsatt var gift og vi bor nå sammen med et felles barn. Jeg er sterkt imot utroskap og det er fremdeles rart for meg at jeg endte selv opp med å være utro den gangen. Min nåværende samboer tøyser flere ganger daglig om at jeg har en annen. Når han kommer hjem ifra jobb sier han ofte f.eks: "har elskeren din vært her i dag da." Av og til har han sagt at han faktisk tror at jeg har en annen når jeg har spurt ham om det. Andre ganger svarer han at du må da forstå et det er en spøk. Jeg blir straks såret av en slik "velkomsthilsen." Har han mistillit til meg så er det vondt for jeg har ingen kontakt med noen andre menn enn ham. Jeg er hjemmeværende med et lite barn og er ellers kun på handletur i byen uten at han er med. Ellers er vi sammen når vi drar andre steder. Jeg har latt mobilen min ligge synlig likevel sier han at nå har du vel slettet sms`ene ifra kjæresten din. Jeg har forklart at jeg ikke har andre med tålmodighet i svaret. Gjentatt svaret med en seriøs tone. Jeg har forklart at jeg synes at det er sårende at han ikke har mistillit til meg og jeg har sagt at jeg synes at det er usmakelig å tøyse med slike ting. Jeg har blitt sint på ham for at han ikke slutter å si sånt fordi jeg er møkk-lei av den humoren. jeg synes at han skal respektere at jeg ikke orker å høre slike setninger lenger. Det hjalp heller ikke. Jeg har overhørt slike setninger uten at det ble bedre og prøvd inne i meg å ikke bli såret eller irritert av dem. Jeg har gitt humoristiske svar av og til. Det syntes han var gøy. Men jeg har gått tom for ideer. Hvordan skal jeg få en slutt på slike setninger? Mangler han respekt for meg når jeg har sagt ifra at jeg ikke orker slike setninger og han likevel fortsetter? Når jeg har forklart flere ganger hvor dypt det sårer meg og han likevel fortsetter bryr han seg ikke om mine følelser? Hvorfor erter han? Han erter også med å si setninger min eksmann sa til meg f.eks: "jeg gjør alt." "Har du stått opp din lattsabb." Jeg har da gjenopplevd følelsesmessig smerten ved ordene som om jeg fremdeles bodde med min eksmann og han sa dem. Da har jeg blitt veldig forvirret og lurt på om samboeren min er lik min eksmann. Men når jeg gråter og forklarer hvor vondt det gjorde svarer samboeren min at jeg måtte da forstå at han bare tøyset for jeg hadde jo jobbet til langt på natt. Han sier at han tror at slik spøk kan hjelpe meg til å bearbeide det usunne i mitt forrige forhold. men jeg føler bare at det ripper opp i ting og at slike setninger ikke er bra for meg. Av og til sier han ertende;"kanskje det var du som var kontrollerende i forholdet og ikke din eksmann." "Kanskje det var du og ikke han som sa den og den konkrete setningen." Jeg blir da redd og forvirret. Samboeren min sier i ettertid om slikt at du må da skjønne at det var tøys. Jeg synes at han krenker meg når han erter meg og jeg har forklart ham hvor vondt det gjør. jeg ble mobbet på skolen som barn. At samboeren min hermer etter stemmen min og måten jeg går på og ler sårer meg også. Det er ingen andre jeg kjenner som er ertende mot meg. Jeg takler seriøs prat godt, men skjønner ikke humoren i erting så godt. Burde han ta hensyn til min fortid som mobbeoffer og være mere forsiktig med kommentarer. Han selv sier at han må få være den han er. At humoren hans er ertende. Han er pedagog og jobber med barn som har ulike spiseforstyrrelser. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Jeg gjorde store øyne da jeg leste den siste linja i innlegget ditt - er denne dusten pedagog?! Jeg ville ikke hatt ham i noen relasjon til mine unger i alle fall. Han bygger overhodet ikke opp folk, han river deg jo ned så det synger etter! Den formen for "humor" han hevder han bedriver mot deg er så barnslig, umodent og idiotisk at jeg ikke finner ord for det. Jeg tror ikke jeg hadde orket ha en slik kjæreste rett og slett. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Ja han burde skjerpe seg glassklart når du forteller ham at du slett ikke finner det humoristisk å bli parodiert. Det han driver med minner mistenkelig mye om mobbing og bevisst plaging for å holde deg nede! Er du sikker på at han prøver å hjelpe? For meg høres det nemlig mer ut som han vil sørge for å holde deg på din plass! 0 Siter
XbellaX Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Jeg begriper ikke at du gidder finne deg i dette. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Min kjære spøker mye med meg. Som regel synes jeg han er morsom, men når han en sjelden gang bommer helt og jeg blir lei meg - blir han det også. Da tar han det til seg og gjør sitt beste for å ikke si si noe lignende igjen. Jeg synes det er veldig rart at samboeren din ikke stopper med kommentarene sine når du har gitt klar beskjed om at det ikke er moro. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Han har ingen respekt for deg, når han ikke respekterer det du sier. For en idiot. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Dette er dårlig kamuflert sjalusi. Som all annen ubegrunnet sjalusi er det ødeleggende for forholdet. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Aller først - det er skummelt at denne mannen jobber som pedagog Det kan virke som han bevisst prøver å psyke deg ned - enten for å beholde deg eller fordi han har et sykt behov for å føle at han har makt over deg... Neste gang han spør om du har vært hos elskeren din, så sier du noe sånn som "Jepp, og jammen var det herlig siden han behandler meg som en likeverdig partner:)" og så smiler du og går og gjør andre ting..... Jeg tror faktisk du må ta igjen og vise at du er sterkere enn ham! Sånn som dette kan det iallefall ikke fortsette.... dette er psykisk mishandling 0 Siter
gullfisk Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 dette er ikke humor. Han er svært sjalu, og har ingen respekt for deg. Du kan ikke leve i et slikt forhold. Tror du du kan få han med til familieterapi, eventuelt egenterapi (mot sjalusien hans)?. Hvis ikke, og han ikke innser at HAN har et stort problem, bør du gjøre det slutt. Du vil ha det mye bedre alene enn sammen med en som behandler deg slik flere ganger om dagen. Det er han som er psyk, kontrollerende og sjalu. det har ingenting med humor å gjøre. 0 Siter
Gjest wegro Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hvis han var den som nappet deg fra eksen, så tror jeg mye ligger der. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.