Gå til innhold

Skal jeg si det?

Anbefalte innlegg

Gjest sukkera
Skrevet

En person jeg kjenner har startet en bedrift, og begynt å invistere mye penger, leid seg lokale på en sak jeg har svært dårlig tro på. For å si det slik tviler jeg sterkt på at folk vil betale mange tusen for det produktet han tilbyr... Han er litt snål. Ler unaturlig høyt av ting som egentlig ikke er noe spesiellt. Jeg vet han har diagnosen Bipolar oh har sett forretningsplanene hans. Er det slemt av meg å si det til han? At han må slutte å bruke så mye penger på dette, før han har en solid kundemasse? Og at jeg tviler sterkt på forretningsideen? Vil ikke drepe entusiasmen hans, men ser at dette kan ruinere den allerede fortapte økonomien hans....

En annen lignende sak er en dame som har begynt på videregående kanskje ti ganger og aldri fullført. Hatt mange jobber, som alltid ender med konflikter og at hun blir sagt opp eller sier opp selv. Hun ringer ofte til meg for å fortelle om sine planer. Det siste er at hun skal begynne på skole igjen og få studiekompetanse, for så å kunne begynne på høgskole. Det er over 15 år siden hun var ferdig med ungdomskolen. Hun har alltid hatt lærevansker og jeg blir ikke helt klok på henne. Hun mangler mye banale kunnskaper om verden og samfunnet. Snåle idder om politikk. Blir feks. rasende på alle som stemmer Frp, fordi de er rasister i hennes øyner. Samtidig sier hun at folk fra Egypt er slik, engelskmenn er greiere, muslimer er drittsekker o.s.v...

Jeg prøvde å si at det ville bli knallhardt for henne å få studiekompetanse. Men det gikk ikke inn. Hun sverget på at hun skulle jobbe hardt og ikke gi seg. Men det hjelper lite når hun ikke greier å regne ut et brøk eller delestykke en gang... Er det da slemt å si "Du kommer aldri til å greie det"? Hun blir veldig deprimert når hun ikke lykkes på arbeidsplasser eller skoler. :-/

Skrevet

I forhold tilhan med bipolar synes jeg du har svært god grunn til bekymring. Slikt tyder sterkt på en mani, noe som kan få alvorlige konsekvenser for både han og omgivelsene om det ikke tas tak i. I den tilstanden er det vanlig å få meget vidløftige ideer, man blir ukritisk og finner på ting som egentlig er det glade vanvidd. Synes ikke du er en gledesdreper om du uttrykker bekymring for han. På sikt vil han kanskje bli glad for det.

Hun andre... Je ville nok i alle fall vært litt mer forsiktig i hvordan jeg framla saken. F.eks. kasta ut noen strøtanker om ikke det var mulig å få et mer tilrettelagt opplegg.

Gjest sukkera
Skrevet

I forhold tilhan med bipolar synes jeg du har svært god grunn til bekymring. Slikt tyder sterkt på en mani, noe som kan få alvorlige konsekvenser for både han og omgivelsene om det ikke tas tak i. I den tilstanden er det vanlig å få meget vidløftige ideer, man blir ukritisk og finner på ting som egentlig er det glade vanvidd. Synes ikke du er en gledesdreper om du uttrykker bekymring for han. På sikt vil han kanskje bli glad for det.

Hun andre... Je ville nok i alle fall vært litt mer forsiktig i hvordan jeg framla saken. F.eks. kasta ut noen strøtanker om ikke det var mulig å få et mer tilrettelagt opplegg.

Gjorde det, men hun sa hun kunne ta alle fagene over to år og jobbe ved siden av. Men det var et problem at hun også ikke kunne fordra den "Heksa" som var rektor ved skolen som driver voksenopplæring i byen... Så allerede her er det en konflikt. Hun har liksom store problemer med å se helheten av ting og sammenhenger.

Vet ikke om han er manisk han første, han virker jevn i humøret og har jobbet et par måneder nå med denne bedriften. Vært en del i media... Men kunder har han enda ikke fått.... Tragisk

Gjest ambrose
Skrevet

For min del kommer det nok an på hvor godt jeg kjenner personen. Jeg tror ikke jeg hadde orket å engasjere meg med mindre vedkommede var en nær person. Det høres kanskje ego ut men..

Gjest sukkera
Skrevet

For min del kommer det nok an på hvor godt jeg kjenner personen. Jeg tror ikke jeg hadde orket å engasjere meg med mindre vedkommede var en nær person. Det høres kanskje ego ut men..

Kjenner dem rimelig godt ja... dumt ingen andre kan få de på bedre tanker. Har kommet med hint og prøvd å få dem til å tenke selv, men det må tydelige meldinger til for å få dem til å stoppe planene...

Gjest ambrose
Skrevet

Kjenner dem rimelig godt ja... dumt ingen andre kan få de på bedre tanker. Har kommet med hint og prøvd å få dem til å tenke selv, men det må tydelige meldinger til for å få dem til å stoppe planene...

Ok. Da er det kanskje lurt å f.eks si "er du sikker på at dette er så lurt?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...