Gå til innhold

Trim

Gjest bølger

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Min erfaring er at mosjon virker positivt. Man bruker tid til å "gjøre noe annet", få tankene vekk fra det depressive og på den måten få en liten fristund.

Mosjonen løser ikke vanskelige livssituasjoner men man føler seg ofte mer vel etter en treningsøkt eller lang skogstur. Og mye bedre enn når man lar være.

Gjest bølger
Skrevet

Min erfaring er at mosjon virker positivt. Man bruker tid til å "gjøre noe annet", få tankene vekk fra det depressive og på den måten få en liten fristund.

Mosjonen løser ikke vanskelige livssituasjoner men man føler seg ofte mer vel etter en treningsøkt eller lang skogstur. Og mye bedre enn når man lar være.

En lang skogstur gjør godt. Tror det må være lystbetont det du gjør.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En faktisk virkning av mosjon på depresjon har av noen blitt overfortolket som at om dosen bare er stor nok, vil trim alene kunne kurere depresjon.

Vi vet at aktivitet er bra for depresjon, men det er ingen holdepunkter for at det er økende effekt ved økende dose.

De deprimerte bør sørge for normal og riktig døgnrytme, opprettholde vanlige, daglige aktiviteter samt får en mosjonsgrad tilsvarende 30 minutter rask gange. I tillegg et helt normalt, vanlig sunt kosthold. Ekstremdietter og kosttilskudd er helt unødvendig.

I tillegg trenger de aller fleste psykoterapi og/eller antidepressiva.

Skrevet

Jeg kan ofte oppleve at en rask spasertur som er min form for mosjon kan gjøre vondt verre. Tankene får virkelig mulighet til å utvikle seg. På den annen side, etter en halvtimes tur og styrketrening etterpå er det en tilfredsstillelse å stå i dusjen og vite at jeg har gjort noe som er bra for meg selv. Det får meg til å føle meg bedre. Men noen dager er det bedre å være hos en god venninne, spise ost og kjeks, prate og slappe av.

Gjest bølger
Skrevet

En faktisk virkning av mosjon på depresjon har av noen blitt overfortolket som at om dosen bare er stor nok, vil trim alene kunne kurere depresjon.

Vi vet at aktivitet er bra for depresjon, men det er ingen holdepunkter for at det er økende effekt ved økende dose.

De deprimerte bør sørge for normal og riktig døgnrytme, opprettholde vanlige, daglige aktiviteter samt får en mosjonsgrad tilsvarende 30 minutter rask gange. I tillegg et helt normalt, vanlig sunt kosthold. Ekstremdietter og kosttilskudd er helt unødvendig.

Jeg går 30 min hver dag, men føler at så lenge jeg ikke blir bra er det på grunn av at jeg ikke trener nok. Noe som bare gir meg dårlig samvittighet for å ikke gjøre nok. En god skogstur i lag med andre kjenner jeg gjør godt.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg kan ofte oppleve at en rask spasertur som er min form for mosjon kan gjøre vondt verre. Tankene får virkelig mulighet til å utvikle seg. På den annen side, etter en halvtimes tur og styrketrening etterpå er det en tilfredsstillelse å stå i dusjen og vite at jeg har gjort noe som er bra for meg selv. Det får meg til å føle meg bedre. Men noen dager er det bedre å være hos en god venninne, spise ost og kjeks, prate og slappe av.

''Tankene får virkelig mulighet til å utvikle seg.''

Det er den jeg også ofte opplever, men er du psykisk bra så har du mer positive tanker og da tror jeg turer kan forebygge depresjon.

Gjest ambrose
Skrevet

Hm. Har deler av teksten i svaret ditt gjemt seg, monn tro? :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det hjalp ikke meg heller.

Ble etterhvert grundig lei av psykologen og fastlegens evige mantra: Du får gå deg en tur! Begynn å trene så blir du bedre!

Gjest bølger
Skrevet

Det hjalp ikke meg heller.

Ble etterhvert grundig lei av psykologen og fastlegens evige mantra: Du får gå deg en tur! Begynn å trene så blir du bedre!

Jeg tror nok det er bra å være i aktivitet, men jeg tror det viktigste er en aktivitet man trives med. Problemet når du er alvorlig deprimert er at du da ikke vil trives med noe, så da må det som regel behandling til.

Jeg er også lei av å alltid føle at jeg ikke gjør nok for å bli bra. Tror ikke det er så enkelt at trimmer du nok blir du kvitt depresjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...