Gå til innhold

Lynsjetrang

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Støter ikke andre jeg bare ved å være meg, med de kan vel mene at jeg er rar fordi jeg er meg. og det kaller jeg stygt, har ikke gjort noen noe jeg. Likevel skal jeg behandles annerledes fordi jeg er meg.''

Om andre trives med dine samtaleemner og ellers i ditt selskap, saa vil de reagere positivt paa deg.

Folk reagerer vel positivt på meg og selv om jeg kan oppfattes som litt rar, men snakker mer i samfunnsmessig betydning jeg nå. Jeg er utenfor samfunnet for jeg passer ikke inn. Går ikke rundt og snakker om "rare" ting. Kan forholde meg til "vanlig samtale". Likevel er jeg utenfor samfunnet, og kan tolkes som en "outsider" til og med.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

7

• frosken

4

• Madelenemie

4

• Mrs. Wallace

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ambrose
Skrevet

En ting som jeg har funnet ut etter hvert i gruppeterapi er at diagnosen ikke sier hvem du er - dvs du ER ikke din diagnose. Den sier bare noe om hva du sliter med - altså symptomer.

Skrevet

En ting som jeg har funnet ut etter hvert i gruppeterapi er at diagnosen ikke sier hvem du er - dvs du ER ikke din diagnose. Den sier bare noe om hva du sliter med - altså symptomer.

Er enig med deg i det, men i visse sammenheger ER jeg min diagnose og får svi for det. Dessverre.

Gjest ambrose
Skrevet

Er enig med deg i det, men i visse sammenheger ER jeg min diagnose og får svi for det. Dessverre.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er mulig det er nevnt allerede - men på hvilken måte får du svi for at du har den diagnosen du har? Og er du helt sikker på at det er reelt og ikke noe du føler?

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er mulig det er nevnt allerede - men på hvilken måte får du svi for at du har den diagnosen du har? Og er du helt sikker på at det er reelt og ikke noe du føler?

Samfunnet straffer meg fordi jeg er syk, tar fra meg "goder" og får meg til å føle meg verdiløs. De som skal være "hjelpeapparat" skremmer meg, fordi det ikke lønner seg å ha kontakt med dem, tvert imot.

Skrevet

Kanskje vi alle er i båser på hver vår måte?

Men noens båser er mer synlige enn andres?

''Kanskje vi alle er i båser på hver vår måte?

Men noens båser er mer synlige enn andres?''

Noen båser er også vesentlig mer stigmatiserede enn andre. Det er vanskeligere å bli sett på som ressurssterk og kompetent med en schizofreni-diagnose enn med en midlertidig depresjon. Det betyr ikke at alle vil "se ned på" mennesker med schizofreni, men du må ofte jobbe vesentlig hardere enn andre for at omverdenen skal oppfatte deg som kompetent.

Skrevet

Samfunnet straffer meg fordi jeg er syk, tar fra meg "goder" og får meg til å føle meg verdiløs. De som skal være "hjelpeapparat" skremmer meg, fordi det ikke lønner seg å ha kontakt med dem, tvert imot.

''Samfunnet straffer meg fordi jeg er syk, tar fra meg "goder" og får meg til å føle meg verdiløs. De som skal være "hjelpeapparat" skremmer meg, fordi det ikke lønner seg å ha kontakt med dem, tvert imot.''

Hjelpeapparatet er tildelt mange ulike roller. Noen er av hjelpende art, men også kontroll er i en del sammenhenger noe som er pålagt hjelpeapparatet å utføre. Dersom man primært opplever å bli utsatt for den kontrollerende funksjonen, så er det ikke rart om man blir skuffet over den såkalte "hjelpen".

Skrevet

Det har jeg sikkert naa og da, men det merker jeg jo lite til med mindre jeg tar slike meninger til meg.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg opplever ofte at mennesker som snakker om at de blir satt i baas paa grunn av sin diagnose, sitt utseendet eller annet ikke innser at det som oftest er oppfoerselen deres som er problemet.

''Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg opplever ofte at mennesker som snakker om at de blir satt i baas paa grunn av sin diagnose, sitt utseendet eller annet ikke innser at det som oftest er oppfoerselen deres som er problemet.''

Dette vil gjelde i mange tilfeller, men det er så avgjort viktig også å innse at en del mennesker har diagnoser som er såpass stigmatiserende at de så avgjort stemples uten å ha gjort noe som helst for å gjøre seg fortjent til det.

Det skal f.eks. svært mye folkeopplysning til før flertallet blir klar over at også mennesker med f.eks. schizofreni kan være svært ressurssterke og velfungerende.

Skrevet

Noen båser er også vesentlig mer stigmatiserede enn andre. Det er vanskeligere å bli sett på som ressurssterk og kompetent med en schizofreni-diagnose enn med en midlertidig depresjon. Det betyr ikke at alle vil "se ned på" mennesker med schizofreni, men du må ofte jobbe vesentlig hardere enn andre for at omverdenen skal oppfatte deg som kompetent.

Det er jeg enig i - og det samme gjelder også for mennesker med fysiske funksjonshemninger eller mennesker med andre primærspråk enn norsk.

Skrevet

Det er jeg enig i - og det samme gjelder også for mennesker med fysiske funksjonshemninger eller mennesker med andre primærspråk enn norsk.

''Det er jeg enig i - og det samme gjelder også for mennesker med fysiske funksjonshemninger eller mennesker med andre primærspråk enn norsk.''

Ja, - og det gjelder i særlig grad for visse typer fysiske funksjonsnedsettelser (langt fra alle) og for mennesker med noen (ikke alle) typer annen etnisk bakgrunn.

Det finnes mange ulike former for hierarkier.

Skrevet

''men du må ofte jobbe vesentlig hardere enn andre for at omverdenen skal oppfatte deg som kompetent.''

Om omverden innbefatter også hjelpeapparatet.

Skrevet

''Det er jeg enig i - og det samme gjelder også for mennesker med fysiske funksjonshemninger eller mennesker med andre primærspråk enn norsk.''

Ja, - og det gjelder i særlig grad for visse typer fysiske funksjonsnedsettelser (langt fra alle) og for mennesker med noen (ikke alle) typer annen etnisk bakgrunn.

Det finnes mange ulike former for hierarkier.

Sant det....

Skrevet

Folk har ihvertfall behov for å sette hverandre i båser...

Sortere og kategorisere, for da blir det orden i hodet...

Gjest ambrose
Skrevet

På hvilken måte skremmer de i hjelpeapparatet deg?

Skrevet

På hvilken måte skremmer de i hjelpeapparatet deg?

Mange måter, fordi de har makt og kan gjøre forandringer i livet mitt som er negative.

Skrevet

Folk har ihvertfall behov for å sette hverandre i båser...

Sortere og kategorisere, for da blir det orden i hodet...

Ja, folk trenger vel orden.

Skrevet

Folk reagerer vel positivt på meg og selv om jeg kan oppfattes som litt rar, men snakker mer i samfunnsmessig betydning jeg nå. Jeg er utenfor samfunnet for jeg passer ikke inn. Går ikke rundt og snakker om "rare" ting. Kan forholde meg til "vanlig samtale". Likevel er jeg utenfor samfunnet, og kan tolkes som en "outsider" til og med.

Hva maa skje for at du skal foele deg "innenfor" samfunnet?

Skrevet

''Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg opplever ofte at mennesker som snakker om at de blir satt i baas paa grunn av sin diagnose, sitt utseendet eller annet ikke innser at det som oftest er oppfoerselen deres som er problemet.''

Dette vil gjelde i mange tilfeller, men det er så avgjort viktig også å innse at en del mennesker har diagnoser som er såpass stigmatiserende at de så avgjort stemples uten å ha gjort noe som helst for å gjøre seg fortjent til det.

Det skal f.eks. svært mye folkeopplysning til før flertallet blir klar over at også mennesker med f.eks. schizofreni kan være svært ressurssterke og velfungerende.

Ja, men i de aller fleste tilfeller trenger man jo ikke informere om en psykiatrisk diagnose. Jeg tror gjerne dette kan vaere et problem i forhold til helsevesenet, men naar det kommer til "folk flest", saa er jo det avgjoerende hva du gjoer og sier, med mindre man selv forteller om diagnosen.

Jeg vet foroevrig om moedre som ikke vil at jeg skal ha barna deres paa besoek paa grunn av arrene paa armene mine ;) Men i den store sammenhengen er jo det deres tap og det finnes nok av mennesker som er vennlige og oensker de rundt seg alt godt.

Skrevet

Hva maa skje for at du skal foele deg "innenfor" samfunnet?

Bli med på noe som inkluderer meg i samfunnet. Og ikke bli sett på med "ugleøyne" av systemet rundt meg. Er bare et menneske jeg og.

Skrevet

Bli med på noe som inkluderer meg i samfunnet. Og ikke bli sett på med "ugleøyne" av systemet rundt meg. Er bare et menneske jeg og.

''Bli med på noe som inkluderer meg i samfunnet.''

Dette er jo opp til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...