Gå til innhold

Lynsjetrang

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Bli med på noe som inkluderer meg i samfunnet.''

Dette er jo opp til deg.

Å er det?

Skal ikke utbrodere saken min her, men jeg prøver faktisk.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

7

• frosken

4

• Madelenemie

4

• Mrs. Wallace

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest javedia
Skrevet

''Når man ikke er som alle andre, f.eks har en alvorlig psykisk lidelse...da blir man utenfor samfunnet. Da blir man ikke på sidelinjen eg gang, men borte...for ingen vil se eller høre deg. Helst skal du være usynlig. Hvis du sier noe om ting så blir det baluba, så da er det beste å forbli usynlig.''

Jeg opplever det motsatte. Kunne gjerne tenke meg litt mere tid for meg selv. Jeg er så sliten hele tiden så det blir slitsomt med alle disse menneskene som hele tiden skal finne på noe.

Tror at de fleste vennene mine har innsett at jeg er psykisk syk og godtatt dette. Jeg er kanskje heldig?

Skrevet

''Når man ikke er som alle andre, f.eks har en alvorlig psykisk lidelse...da blir man utenfor samfunnet. Da blir man ikke på sidelinjen eg gang, men borte...for ingen vil se eller høre deg. Helst skal du være usynlig. Hvis du sier noe om ting så blir det baluba, så da er det beste å forbli usynlig.''

Jeg opplever det motsatte. Kunne gjerne tenke meg litt mere tid for meg selv. Jeg er så sliten hele tiden så det blir slitsomt med alle disse menneskene som hele tiden skal finne på noe.

Tror at de fleste vennene mine har innsett at jeg er psykisk syk og godtatt dette. Jeg er kanskje heldig?

Nei, folk som er psykisk syk er ikke heldige.

Gjest Mitt valg.
Skrevet

''Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg opplever ofte at mennesker som snakker om at de blir satt i baas paa grunn av sin diagnose, sitt utseendet eller annet ikke innser at det som oftest er oppfoerselen deres som er problemet.''

Dette vil gjelde i mange tilfeller, men det er så avgjort viktig også å innse at en del mennesker har diagnoser som er såpass stigmatiserende at de så avgjort stemples uten å ha gjort noe som helst for å gjøre seg fortjent til det.

Det skal f.eks. svært mye folkeopplysning til før flertallet blir klar over at også mennesker med f.eks. schizofreni kan være svært ressurssterke og velfungerende.

Helt enig i det du sier om fordommer mot diagnoser. Jeg fikk en schizofrenidiagnose men har valgt å ikke fortelle noen om den.

Men tenker hjelpeapparatet skal bidra til å bevisstgjøre pasienter om hva diagnoser egentlig er. Det er navnet på en sykdom og ikke noe man er. De bør nok også kunne si litt om at det er mange forestillinger rundt psykiatriske diagnoser og at man bør være litt selektiv med hva man forteller til hvem.

Gjest Mitt valg.
Skrevet

Bli med på noe som inkluderer meg i samfunnet. Og ikke bli sett på med "ugleøyne" av systemet rundt meg. Er bare et menneske jeg og.

Da oppfatter jeg at du sliter med å finne et miljø du bare kan være deg selv i og bli behandlet på lik linje med resten av miljøet.

Jeg vet ikke hvilke muligheter som er der du bor men kurs, hobbyklubber, organiserte turer med dnt (de har div. halvdagsturer mange steder) osv. Jeg vet ikke hvilke interresser du har men du kan sikkert få mange forslag på dol hvis du ber om det.

Skrevet

Da oppfatter jeg at du sliter med å finne et miljø du bare kan være deg selv i og bli behandlet på lik linje med resten av miljøet.

Jeg vet ikke hvilke muligheter som er der du bor men kurs, hobbyklubber, organiserte turer med dnt (de har div. halvdagsturer mange steder) osv. Jeg vet ikke hvilke interresser du har men du kan sikkert få mange forslag på dol hvis du ber om det.

Prøver....

Skrevet

Nydelig innlegg, Madelenemie. :)

Hei!

Hyggelig å lese :)

takk

Skrevet

Flott innlegg! Det du skriver er også min erfaring.

Hei!

Hyggelig å vite :)

takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...