Gå til innhold

legestudiet, NHD

Gjest spør for min sønn

Anbefalte innlegg

Gjest spør for min sønn
Skrevet

må man være god i matte for å komme inn på legestudiet idag? Snakket med en lege son sa at det ikke var slik før i tiden, da han studerte - og han er 64.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må ha god karakter i matte for å komme inn.

For å gjennomføre studiet trenger du ikke spesielt gode mattekunnskaper.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er snittkarakteren som gjelder. Han må ha gode karakterer i alle fag for å komme inn i Norge og gode karkterer i alle fag for å komme inn i Danmark, men i år var snittkarakteren nede i 5,3 i Århus. Dette varierer fra år til år.

I Polen er det ikke så høye karakterkrav. Rundt 4 i snitt, tror jeg. Han må ta en test på forhånd hvor han må være blant de 60 beste (Går på poengsum) av 300 for å komme inn.

I ungarn, tror jeg det er enda lettere.

Skrevet

Det er snittkarakteren som gjelder. Han må ha gode karakterer i alle fag for å komme inn i Norge og gode karkterer i alle fag for å komme inn i Danmark, men i år var snittkarakteren nede i 5,3 i Århus. Dette varierer fra år til år.

I Polen er det ikke så høye karakterkrav. Rundt 4 i snitt, tror jeg. Han må ta en test på forhånd hvor han må være blant de 60 beste (Går på poengsum) av 300 for å komme inn.

I ungarn, tror jeg det er enda lettere.

Det verste er at de som blir leger i utlandet blir sikkert like gode leger som de som har studert i Norge. Østeuropeiske leger pleier å være kjempeflinke.

Skrevet

Det verste er at de som blir leger i utlandet blir sikkert like gode leger som de som har studert i Norge. Østeuropeiske leger pleier å være kjempeflinke.

Hvorfor er dette "det verste"? Det hadde faktisk vært ganske ille dersom de IKKE hadde vært like gode leger som de som studerer i Norge! En av grunnene til at det er så høyt krav for å komme inn i Norge er at det er for få plasser ift det man trenger, derfor må en del studenter ta utdannelsen i utlandet. De legene som skal praktisere i Norge men som har utdannelsen fra utlandet må godkjennes før de kan begynne praktisere. Så legene skal ha samme kompetanse uavhengig av hvor de har tatt utdannelsen.

Skrevet

Hvorfor er dette "det verste"? Det hadde faktisk vært ganske ille dersom de IKKE hadde vært like gode leger som de som studerer i Norge! En av grunnene til at det er så høyt krav for å komme inn i Norge er at det er for få plasser ift det man trenger, derfor må en del studenter ta utdannelsen i utlandet. De legene som skal praktisere i Norge men som har utdannelsen fra utlandet må godkjennes før de kan begynne praktisere. Så legene skal ha samme kompetanse uavhengig av hvor de har tatt utdannelsen.

Jeg tenkte bare at det skal være så vanskelig å komme inn. Dermed går det de mest ambesiøse som blir leger i steden for de som passer best til å bli det. Altså, det burde vært flere studieplasser her i Norge ;)

Skrevet

Jeg tenkte bare at det skal være så vanskelig å komme inn. Dermed går det de mest ambesiøse som blir leger i steden for de som passer best til å bli det. Altså, det burde vært flere studieplasser her i Norge ;)

Ja, enig, det burde absolutt være flere studieplasser her i Norge. En "billig" løsning, der man kun gir studentene penger fra lånekassen i stedet for å finanisere flere studieplasser.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det tør jeg ikke svare på. Jeg har ikke peiling, men i følge Nhd er medisinstudiet i Århus mer tilpasset det norske medisinstudiet enn hva det i Krakow er. Mener å huske at det var det han sa.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Misforsto det du skrev ser jeg nå, så svaret mitt ble litt rart. Ja, jeg er enig i at karakterer ikke har alt og si for hvordan en vil fungere som lege og at personlige egenskaper er det viktigste.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Bortsett fra at du i matematikk får noe tilleggspoeng (fordypningspoeng/realfagspoeng), er en karakter i matematikk like mye verdt som en karakter i samfunnsfag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...