Gå til innhold

Cyklotymi

Anbefalte innlegg

Gjest karifraa

Hei,

nå stoler jeg ikke blindt på tester på nettet, det er også derfor jeg spør; jeg fikk som resultat mange "poeng" på lidelsen cyklotymi, som jeg aldri har hørt om før.

Er dette det samme som RBD?

Har man cykluser hvor man er "av og på" over noe tid, eller er man "av og på" konstant. Altså, feks 14 dager hvor man er deprimert og hypoman litt om hverandre, og kanskje litt normalt innimellom og "normalt" over lengre tid igjen...eller er man alltid "på og av".

Jeg kjenner meg ikke igjen i "hypomanien". Jo, jeg har opplevd 3-4 ganger at jeg har følt meg usedvanlig ovenpå en dag, høyst to. Særlig etter inntak av kaffe eller alkohol (ikke større mengder enn "normalt"). Såpass ovenpå og selvsikker har jeg vært at jeg ikke har kjent meg selv helt igjen en gang. Men aldri gjort noe dumt, alltid følt jeg har hatt kontroll. Grunnen til at jeg har stoppet opp og tenkt; hvorfor er jeg så ovenpå, er fordi det aldri har vært en spesiell utløsende faktor i art av et eller annet "godt".

De siste tre uker har jeg hatt "av og på" episoder hvor jeg har vært litt mer nedstemt enn vanlig. Noen dager er normale, noen så som så, og noen ekstra vanskelige. Som i går og i dag.

Noen av dagene har jeg tatt lett til tårer, ikke likt å være alene (noe jeg normalt ikke har noe imot), og bare følt tap av glede og en likegyldighet mot verden, bare lyst til å ligge på sofaen, tungt å lage mat, ubehag/kviing for å gå ut.. Igjen uten noen utløsende faktor.

Er jente i slutten av 20- årene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375965-cyklotymi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ambrose

Nå er ikke jeg fagperson, men denne lidelsen er livslang slik jeg har forstått det, dessverre. Man er som du sier, "av og på".

Man er dog ikke like langt nede og høyt oppe som man er ved bipolar lidelse.

Det kan ikke være godt for deg å ha det slik son dette. Så jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen om det.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375965-cyklotymi/#findComment-3300679
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...