nitty-gritty Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Hva med 'vedlikeholdsdoser'? Altså behandling som gis for at pasienten ikke skal bli verre når det er lite utsikt til bedring. Mvh Psykiatriske sykepleiere kan ofte tilby slike samtaler. 0 Siter
frosken Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Hva med 'vedlikeholdsdoser'? Altså behandling som gis for at pasienten ikke skal bli verre når det er lite utsikt til bedring. Mvh ''Hva med 'vedlikeholdsdoser'? Altså behandling som gis for at pasienten ikke skal bli verre når det er lite utsikt til bedring.'' De aller fleste kommuner i landet har en psykiatritjeneste. De ansatte der tilbyr oppfølgning og støtte til langtidssyke. Det er ikke slik at mennesker med psykiske lidelser av kronisk karakter ikke får noe hjelp; - tvert om får de fleste mer hjelp enn alle andre diagnosegrupper jeg kjenner til. For de som ikke klarer å bo alene, finnes boliger med tilsyn. Det er ikke kun spesialisthelsetjenesten som tilbyr hjelp til mennesker med psykiske lidelser, tvert om så skjer mye også på kommunalt nivå. 0 Siter
Gjest såsårinnimeg Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke hva mange andre av trådsvarerne er så irritert over. Jeg synes også at dette var et godt spørsmål. Jeg har blitt relativt frisk nå etter mange innleggelser, så jeg greier jo meg på en måte selv. Men har fremdeles et stort nettverk rundt meg av kontaktpersoner og sykehuspersonell som gjerne gir litt ekstra av seg selv når jeg har det tøft. Jeg bor i bolig med base og er vel derfor heldig kan man si. Dette kan vel kanskje ligne på en form for lindrene behandling jeg får, når fokuset blir på flere ting enn terapi. Jeg bor i en "omsorgsbolig" og det beskriver godt hva dette er. Jeg får omsorg her fordi jeg trenger omsorg. Så det finnes nok absolutt "lindrene behandling" om du vil kalle det det i psykiatrien. Så fint! Og takk for at du forstod hva jeg mente. Jeg skrev egentlig dette i en tilstand av mørke, håpløshet og fortvilelse. Men i dag, etter en akutt-time hos legen, ser jeg lysere på ting igjen. 0 Siter
tonie Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Ja, det må du jo mer enn gjerne synes. "frosken" er jo gud her inne, så hun må jo for all del ikke motsies eller kritiseres. Langt mindre gjennomskues. Og hva vet vel hun om at jeg vet "usedvanlig lite om mennesker som dør av somatisk sykdom mot sin vilje", eller ikke? Jeg har som de fleste andre, hatt en i nær familie som har dødd av alvorlig sykdom mot sin vilje. Var det noe mer? Hvorfor utgår du fra at vi som ikke bare trøster og jatter med her inne ikke vet noe om psykisk sykdom? Hvor har du det fra? Du vet jo null og niks om oss og livene våre. Nå synes jeg du skal ta deg sammen. Det er det jeg synes. 0 Siter
PieLill Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 ''Hva med 'vedlikeholdsdoser'? Altså behandling som gis for at pasienten ikke skal bli verre når det er lite utsikt til bedring.'' De aller fleste kommuner i landet har en psykiatritjeneste. De ansatte der tilbyr oppfølgning og støtte til langtidssyke. Det er ikke slik at mennesker med psykiske lidelser av kronisk karakter ikke får noe hjelp; - tvert om får de fleste mer hjelp enn alle andre diagnosegrupper jeg kjenner til. For de som ikke klarer å bo alene, finnes boliger med tilsyn. Det er ikke kun spesialisthelsetjenesten som tilbyr hjelp til mennesker med psykiske lidelser, tvert om så skjer mye også på kommunalt nivå. Takk for informativt svar. Ha en fortreffelig kveld! :-) mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.