Gå til innhold

Depresjon

Gjest Jente 24 år

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 24 år
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 24 år som sliter veldig med stress og jeg tror jeg er deprimert nå. Jeg er i et veldig ustablit humør og ingenting er morsomt lenger. Jeg blir ofte veldig irritert over små bagateller på venner, familie og kjæresten, og jeg vet at PMS forsterker dette veldig. Det hender også en sjeldent gang at jeg ikke får sove om nettene og ligger våken å tenker på alt som har skjedd hjemme som jeg ikke kan styre (skilsmisse, søsteren min har blitt voldtatt mens jeg har vært borte, mye flytting..). Når jeg begynner å gråte da vil det liksom ikke stoppe og jeg ser ingen ende på problemene.(Dette har skjedd med jevne mellomrom i 4 år nå). Jeg har alltid hatt stor trang til å ha det ryddig rundt meg, og det har bare blitt forverret med årene. Nå er det mer en plage, fordi jeg MÅ rydde hvis ikke blir jeg stresset. Jeg tror dette kan ha noe med at jeg trenger å ha kontroll på alt. Det er veldig slitsomt i lengden, spesielt når jeg bor med andre og de ikke rydder. Jeg stresser også veldig mye, for alt fra skoleoppgaver, fremtid, kropp og være fornøyd med meg selv. Alle rundt meg sier at jeg må stresse mindre, men jeg klarer ikke. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tenke eller handle annerledes, uten profesjonell hjelp. Jeg har i noen år nå tenkt tanken på å oppsøke psykolog, men det har aldri blitt til det. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem hos fastlegen min og føler kanskje at det "alle har det sånn". Finnes det noen gode råd som gjør at jeg kommer meg igjennom hverdagen bedre?

Skrevet

Jeg synes helt klart du skal ta dette videre til din fastlege, du har strevd i 4 år, jo lenger du går med dette alene jo mer kan du risikere at det baller på seg(slik som med ryddingen og stressfølelsen som bare har økt) og blir uoverkommelig. Du skriver et veldig flott og ryddig innlegg om det du kaver med derfor synes jeg du skal ta dette med til legen og vise ham/henne det. De får en fin innsikt i hvordan livet ditt fortoner seg og forhåpentligvis vil du få god hjelp.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg er helt enig med XbellaX.

Ikke la dette utvikle seg videre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mitt gode råd er at du tar en utskrift av ditt innlegg her og tar dette med til fastlegen din. Du ber fastlegen henvise deg til psykologisk behandling. Dette er ikke noe alle har. Dette er noe du trenger hjelp med. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...