Gå til innhold

NHD: Stikking i hjertet ved panikkangst?

Anbefalte innlegg

Gjest kona hans
Skrevet

Mannen min er av og til plaget av mindre panikkangstanfall. Etter at han var ordentlig dårlig av dette for noen år siden har han hatt slike små tilfeller av og til. Han har gått på Cipralex lenge - sluttet en lang periode, men bruker det nå igjen.

Disse små anfallene takler han egentlig greit, selv om de er ubehagelige. Han får hjerteklapp, kan bli litt nummen og begynner å kaldsvette. Som regel merker ikke jeg noe så sant han ikke sier noe.

De siste dagene har han imidlertid hatt to tilfeller av stikk i hjertet/hjerteregionen. Den første gangen kom i forbindelse med et slikt anfall (uten noen forutgående årsak - han var ute på skitur med ungene). Den andre gangen skjedde i forbindelse med at han ble veldig opprørt og sint for noe som skjedde hjemme (krangling mellom barna). Han gikk og la seg, og fortalte meg etterpå at han hadde fått vondt i hjertet/venstre side av brystet og kjent stikninger. Dette gav seg av seg selv, og så sov han mange timer etterpå.

Han er 40 år. Er det sannsynlig at den stikkingen kommer av det psykiske - eller er det fare for hjerteattakk her? Jeg er ganske avslappet ift de vanlige anfallene (han også), men dette var jo annerledes. Kan legge til at han har mye å tenke på ift jobb og privat, og skal faktisk begynne med fysioterapi denne uka pga stramminger i skuldre og rygg.

Jeg heller mest til at det er psykisk. Men bør vi egentlig være engstelig for at dette er noe farlig?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har helt sikkert psykiske årsaker.

Skrevet

Stikking i hjertet er helt vanlig ved panikkanfall.

Har opplevd det selv.

Jeg tror det er et av de vanligste symptomene.

Gjest kona hans
Skrevet

Stikking i hjertet er helt vanlig ved panikkanfall.

Har opplevd det selv.

Jeg tror det er et av de vanligste symptomene.

Takk for svar. Det er mulig han hadde slike stikksmerter i brystet/hjertet da han var skikkelig syk for en del år siden, da anfallene var veldig kraftige og langvarige. Dette som skjedde nå siste uka var ikke på langt nær så ille som da, men annerledes enn de små anfallene han har hatt de siste årene.

Gjest kona hans
Skrevet

Dette har helt sikkert psykiske årsaker.

Så da trenger han ikke gå til lege for å sjekke dette? Og vi kan bare slappe av?

Jeg tror vel også at det har psykiske årsaker.

Men han er vel i risikosonen for hjertetrøbbel når han stresser mye, er litt overvektig, lite overskudd, trener ikke?

Skrevet

Så da trenger han ikke gå til lege for å sjekke dette? Og vi kan bare slappe av?

Men han er vel i risikosonen for hjertetrøbbel når han stresser mye, er litt overvektig, lite overskudd, trener ikke?

''Men han er vel i risikosonen for hjertetrøbbel når han stresser mye, er litt overvektig, lite overskudd, trener ikke?''

Dette bør han gjøre noe med. Stikningene i hjerteregionen er trolig muskel/angstrelatert. Svært vanlig ved spenninger/angst.

Skrevet

Mest trolig er dette relatert til din manns psykiske sykdom, jeg ville likevel ikke klart å slå meg til ro før jeg visste at det var 100% sikkert. Det skader ikke å gjøre en undersøkelse.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Han er 40 år. Er det sannsynlig at den stikkingen kommer av det psykiske - eller er det fare for hjerteattakk her?''

Du beskriver det samme som jeg har. På venstre side også hos meg og det kjennes ut som knivstikk( Ikke at jeg vet hvordan knivstikk kjennes) Jeg er ikke overvektig og har hatt det fra jeg var tenåring. Jeg har to ganger fått høre at det er muskler som trekker seg sammen. Hos meg kan det komme plutselig og det går over når jeg setter meg ned og konsenterer meg om å puste rolig. En gang gikk det ikke over. Da havnet jeg på legevakta. Også den gangen var det muskler og det kom sannsynligvis at jeg hadde anstrengt meg mye og gikk mye med krykker den dagen.Hvorfor tror du det er panikkangst, når han var ute på skitur og det ikke var noen årsak som lå bak? Kan det ikke være muskler også hos han?

Skrevet

''Han er 40 år. Er det sannsynlig at den stikkingen kommer av det psykiske - eller er det fare for hjerteattakk her?''

Du beskriver det samme som jeg har. På venstre side også hos meg og det kjennes ut som knivstikk( Ikke at jeg vet hvordan knivstikk kjennes) Jeg er ikke overvektig og har hatt det fra jeg var tenåring. Jeg har to ganger fått høre at det er muskler som trekker seg sammen. Hos meg kan det komme plutselig og det går over når jeg setter meg ned og konsenterer meg om å puste rolig. En gang gikk det ikke over. Da havnet jeg på legevakta. Også den gangen var det muskler og det kom sannsynligvis at jeg hadde anstrengt meg mye og gikk mye med krykker den dagen.Hvorfor tror du det er panikkangst, når han var ute på skitur og det ikke var noen årsak som lå bak? Kan det ikke være muskler også hos han?

Merkelig. Akkurat slik har jeg også med jevne mellomrom. Jeg har også hatt det siden jeg var 14-15 år, og det er helt likt slik du beskriver det.

I perioder kan det gå mange måneder mellom hver gang, andre ganger har jeg hatt det et par ganger i uka - særlig i perioder med mye stress og høyt tempo.

Gjest kona hans
Skrevet

''Hvorfor tror du det er panikkangst, når han var ute på skitur og det ikke var noen årsak som lå bak? Kan det ikke være muskler også hos han?

''

Det var det panikkanfallet som kom uten at det var noen årsak som lå bak - og da kjente han også disse stikningene. Han pleier altså ikke kjenne slike stikninger når han får anfall. Han var ikke stresset eller oppkavet - heller ikke var det noen anstrengende tur.

Jo, det kan være muskulært, som følge av angstanfallet. Eller det kan være hjertet, noe jeg synes han er for ung til, egentlig. Ingen av foreldrene hans har hatt hjertetrøbbel.

Han fortalte meg om de stikningene på skituren først noen dager etter, i forbindelse med at han fikk slike smerter i brystet igjen, da han ble oppkavet og sint pga den hendelsen hjemme.

Når jeg leser om symptomer på hjerteinfarkt på nettet, så likner mange av dem veldig på det han får når han har panikkangstanfall.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Merkelig. Akkurat slik har jeg også med jevne mellomrom. Jeg har også hatt det siden jeg var 14-15 år, og det er helt likt slik du beskriver det.

I perioder kan det gå mange måneder mellom hver gang, andre ganger har jeg hatt det et par ganger i uka - særlig i perioder med mye stress og høyt tempo.

''særlig i perioder med mye stress og høyt tempo''

Ja, moren min har også hatt det, men hun sier hun hadde det oftere da hun var ung og at det kom av stress hos henne. Hun stresser ikke nå lenger :-)

Jeg er usikker på om det er stress hos meg, da det kan komme når jeg er i full sving med husarbeid, men det kan også komme når jeg sitter rolig i sofaen med ei bok.

Sist det skjedde, hadde jeg akkurat satt meg i sofaen etter en hyggelig middag ute med kollegaer. Det er første gangen det ikke ga seg og det ble verre og verre etterhvert. Jeg ble redd, svett og begynte hyperventilere og da fikk jeg panikk skal jeg innrømme og ringte 113. Men forklaringen på legevakten var muskler da også og det høres veldig sannsynlig ut iom at jeg hadde gått med krykker hele den dagen og var ikke vant med den belastningen.

Alle de andre gangene det har skjedd, har jeg ikke fått panikk. Jeg vet det går over.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Hvorfor tror du det er panikkangst, når han var ute på skitur og det ikke var noen årsak som lå bak? Kan det ikke være muskler også hos han?

''

Det var det panikkanfallet som kom uten at det var noen årsak som lå bak - og da kjente han også disse stikningene. Han pleier altså ikke kjenne slike stikninger når han får anfall. Han var ikke stresset eller oppkavet - heller ikke var det noen anstrengende tur.

Jo, det kan være muskulært, som følge av angstanfallet. Eller det kan være hjertet, noe jeg synes han er for ung til, egentlig. Ingen av foreldrene hans har hatt hjertetrøbbel.

Han fortalte meg om de stikningene på skituren først noen dager etter, i forbindelse med at han fikk slike smerter i brystet igjen, da han ble oppkavet og sint pga den hendelsen hjemme.

Når jeg leser om symptomer på hjerteinfarkt på nettet, så likner mange av dem veldig på det han får når han har panikkangstanfall.

''Han pleier altså ikke kjenne slike stikninger når han får anfall''

Hva er det som skjer når han får anfall da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Overvektighet og mangel på trening løses ikke ved å gå til legen, men ved å ........

Gjest Elias 2
Skrevet

Det kan hjelpe å sjekke hvis dette gjør deg og han tryggere? Ellers røyker han og drikker kaffe? Går han til samtaler(Kognitiv terapi, Gestalt terapi?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...