Gå til innhold

Må bare spørre, ikke ta det som kritikk da:)

Anbefalte innlegg

Gjest Elias 2
Skrevet

Hvis men ser på forskning etc.. rundt både ssri og snri er det aldri påvist at depresjon eller angst har noe med en kjemisk ubalanse i hjernen å gjøre. Det er gjort en rekke forsøk hvor man tilsynelatende hadde samme effekt av placebo som foreksempel sukkertabletter. Jeg har hatt god effekt av cipramil tidligere så det er ikke det, men hvordan kan man egentlig medisinere mennesker med medisiner som man verken vet langtidseffekter av eller har noe klare bevis for funker?

Dr. David D. Burns som er Adjunct Clinical Professor i Psykiatri og atferdsvitenskapelige fag ved Standford university school of medicine. Han har også vært visiting scholar ved Harvard medical school samt overlege i psykiatri ved presbyterian university of pennsylvania medival senter. Han kunne ikke i sin forskning finne noen entydige eller troverdige beviser på at depresjon, angst eller andre psykiske lidelser faktisk oppsto som følge av en kjemisk ubalanse i hjernen. Noen få hadde stor nytte av denne behandlingen, noen opplevde en viss bedring, men mange hadde liten eller ingen nytte av den. Bare inntrssant å høre dine tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest hmmmzsh
Skrevet

Det er vel godt dokumentert at ssri har større effekt enn placebo, gjennom studier med kontrollgrupper osv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I stedet for at jeg skal svare på dette, synes jeg du skal fortsette å lete fordomsfritt i vitenskapen etter andre kilder enn denne ene. Du kan både lete etter metaanlyser på effekt av medisiner, og du kan lete etter billedundersøkelser av hjernen hos friske personer og hos syke med angst og eller depresjon.

Gjest fruitcake
Skrevet

I stedet for at jeg skal svare på dette, synes jeg du skal fortsette å lete fordomsfritt i vitenskapen etter andre kilder enn denne ene. Du kan både lete etter metaanlyser på effekt av medisiner, og du kan lete etter billedundersøkelser av hjernen hos friske personer og hos syke med angst og eller depresjon.

Kan du dele en link til en god kilde? Dette hadde vært interessant å se. :)

Gjest Elias 2
Skrevet

Det er vel godt dokumentert at ssri har større effekt enn placebo, gjennom studier med kontrollgrupper osv.

Ja med gjennomsnittelig 20 % ja. Johannes urt har også samme rating som ssri...Er jo ikke lenge siden vi brukte varmt og kaldt bad til å behandle psykiske lidelser eller for den saks skyldt å tappe blod..Men jeg synes dette er interessant og at vi bruker en medisin som ikke er kartlagt langtidsvirkninger av..

Skrevet

Ja med gjennomsnittelig 20 % ja. Johannes urt har også samme rating som ssri...Er jo ikke lenge siden vi brukte varmt og kaldt bad til å behandle psykiske lidelser eller for den saks skyldt å tappe blod..Men jeg synes dette er interessant og at vi bruker en medisin som ikke er kartlagt langtidsvirkninger av..

Har du noen gode forslag på hvordan en skal få kartlagt langtidsvirkninger uten å begynne å bruke medisiner?

Skrevet

''billedundersøkelser av hjernen hos friske personer og hos syke med angst og eller depresjon''

Interessant. Isteden for å lete selv (det var ikke meg du foreslo det for), spør jeg om det er sånn at angst og depresjon kan påvises ved hjernescanning? Det høres vilt ut, samtidig som det passer med hva jeg har lest om at negative opplevelser kan ødelegge hjernen. Tilsvarende, hvis man bare "tror at man kanskje har angst", vil da hjernen se normal ut?

Gjest Elias 2
Skrevet

Har du noen gode forslag på hvordan en skal få kartlagt langtidsvirkninger uten å begynne å bruke medisiner?

Nei selvfølgelig ikke:) men ville du i dag brukt belladonna eller klorpromazin? Hvordan vil vi se på dagens psykofarma om 50 år?

poenget mitt er at jeg synes det er tankevekkende:) Hadde jo vært genialt om vi kunne ha gjort det på en tryggere måte kanskje? Hehe! Du har fortsatt ikke svart på mitt andre spørsmål tidligere...?

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke:) men ville du i dag brukt belladonna eller klorpromazin? Hvordan vil vi se på dagens psykofarma om 50 år?

poenget mitt er at jeg synes det er tankevekkende:) Hadde jo vært genialt om vi kunne ha gjort det på en tryggere måte kanskje? Hehe! Du har fortsatt ikke svart på mitt andre spørsmål tidligere...?

Jeg ville helt klart brukt klorpromazin om vi ikke hadde hatt noe som er like bra, men med mindre bivirkninger.

Gjest Elias 2
Skrevet

Jeg ville helt klart brukt klorpromazin om vi ikke hadde hatt noe som er like bra, men med mindre bivirkninger.

Ja det var disse bivirkningene da:)) Men du skjønner kanskje hva jeg mener..

Skrevet

Ja det var disse bivirkningene da:)) Men du skjønner kanskje hva jeg mener..

Har du tenkt på bivirkningene og langtidseffektene av ubehandlet depresjon?

Disse må settes opp mot bivirkningene ved behandling.

Gjest Elias 2
Skrevet

Har du tenkt på bivirkningene og langtidseffektene av ubehandlet depresjon?

Disse må settes opp mot bivirkningene ved behandling.

Jeg er helt enig, men hva karakteriserer du som en alvorlig depresjon? Hvor deprimert må pas være før du skriver ut Ad?

Skrevet

Jeg viser til egen tråd:

Kunnskapsgrunnlaget for behandlingsretningslinjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...