Gå til innhold

Kunnskapsgrunnlaget for behandlingsretningslinje

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange etterspør kunnskapsgrunnlaget for de råd jeg gir her på DOL. Jeg vil nå redegjøre for dette nok en gang.

Ulike nasjonale helsemyndigheter har fått utarbeidet behandlingsretningslinjer for ulike somatiskeog psykiske lidelser. Eksempel på slike er bl. a. NICE guidelines:

http://www.nice.org.uk/

Dette er uavhengige anbefalinger fra de beste eksperter innen et fagfelt. Disse bygger sine anbefalinger på vitenskapelige publikasjoner.

Også i Norge får vi nå nasjonale behandlingsretningsretningslinjer. For depresjon foreligger den allerede. Retningslinjene for bipolar lidelse og schizofreni er ute på høring og blir sannsynligvis vedtatt i 2012.

Landets øverste helsemyndighet går god for disse og pålegger helsevesenet å følge retningslinjene. Den øverste ledelse er Helseministeren (politisk) og Helsedirektøren (faglig).

Jeg velger å forholde meg til slike retningslinger. Ikke bare fordi jeg pålegges det, men også fordi jeg har tiltro til at Helseministeren og Helsedirektøren vil befolkningens beste, og at retningslinjene er i tråd med vår beste viten i feltet.

De råd jeg gir her på DOL er ikke "sugd av eget bryst", men er i tråd med de nasjonale og internasjonale retningslinjer som per i dag finnes.

Det ligger utenfor den tid jeg har mulighet til å bruke på DOL å svare hver enkelt som stiller spørsmål ved disse retningslinjer. Slike spørsmål kan like godt rettes til Helsedirektoratet/Spesialisthelsetjeneste/Psykisk helsevern og rus.

http://www.helsedirektoratet.no/Om/organisasjon/avdelingar/Sider/psykisk-helsevern-og-rus.aspx

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at alle pasienter passer inn i ett eller annet skjema!

Gjest lkjsdlkf
Skrevet

Så flott at alle pasienter passer inn i ett eller annet skjema!

Det er vel heller en trygghet for pasientene.

Slik plikter behandleren å innrette seg etter det man vet funker, og sjansen blir forhåpentligvis mindre for at behandleren kjører sitt eget uprofesjonelle løp.

Gjest lksjdlkf
Skrevet

Hvor er egentlig retningslinjene for engstelig pf o.l.? Finner bare for bpd og antisosial.

Gjest ambrose
Skrevet

Det er vel heller en trygghet for pasientene.

Slik plikter behandleren å innrette seg etter det man vet funker, og sjansen blir forhåpentligvis mindre for at behandleren kjører sitt eget uprofesjonelle løp.

Jeg tenker det samme som deg.

Gjest lksjdlkf
Skrevet

Nica, ja. Halleluja!

Nr hundre av lignende kommentarer jeg leser fra deg. Jeg lurer alltid på: Hva er det egentlig du vil med dem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...