marlenexxx27 Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 http://morgenbladet.no/ideer/2011/litt_bedre_enn_ingenting_er_godt_nok 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 En ting er en enige om: De er mer effektive dess alvorligere depresjonen er. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 En ting er en enige om: De er mer effektive dess alvorligere depresjonen er. Og ikke minst kreves det at det ER en depresjon, ikke bare en presset livssituasjon. 0 Siter
laguna1 Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 En ting er en enige om: De er mer effektive dess alvorligere depresjonen er. Har du sett "The marketing of madness"? Den sier litt om antideppressiva 0 Siter
laguna1 Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Har du sett "The marketing of madness"? Den sier litt om antideppressiva På den annen side : dette har ikke jeg noe med på denne siden. Spennende filosofisk debatt bare. men garantert feil forum. Sorry. 0 Siter
Gjest Elias 2 Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Og ikke minst kreves det at det ER en depresjon, ikke bare en presset livssituasjon. Dette er gammelt nytt, men det øses ut piller. Det som kan være intressant er at da Fontex(prozac) kom på markedet, viste allerede produsenten at mennesker kunne bli suicidale, men dette kom ut i ettertid. Det er også slik at Fda som godkjenner nye medisiner i usa som hovedsakelig består av psykiatere har direkte tilknyttning til selskapene. Det har vært noen saker i Usa hvor habiliteten til enkelte av de som sitter i styret har vært stilt spørsmål ved. Problemet som jeg mener er størst er at leger skriver ut disse medisinene og oppfølgingen er elendig...Det burde etter min mening vært forbeholdt psykiatere samt en langt tettere oppfølging. Det er både for og imot ad og det vil det fortsatt være for vi vet rett og slett ikke...Og tar vi sjangsen på å ikke bruke ad? Vi kan jo også spørre oss om hvorfor det selges Alkohol? Eller røyk for den del? Hvor mange dør ikke årlig av det? Dette er også substanser som påvirker nervesystemet vårt...Men det selges i dagligvare forettninger? Og ikke minst ferdig mat!!! Vi får jo i oss seretonin på en naturlig måte, nemlig igjennom mat og trening etc.. Har vi noengang tenkt over at når vi benytter oss av ferdig mat vil også seritonin nivået i hjernen synke!! 0 Siter
Gjest Yoan Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 En ting er en enige om: De er mer effektive dess alvorligere depresjonen er. Jeg har forsøkt alle SSRI som finnes, ingen har hjulpet meg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har forsøkt alle SSRI som finnes, ingen har hjulpet meg. Da bør du prøve andre enn SSRI eller andre i kombinasjon med SSRI 0 Siter
Gjest flere synspunkter Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Jeg er ikke enig med dem som konkluderer med at antidepressiva (SSRI) ikke virker i det hele tatt (og at virkning kun er en placebo-effekt), for hos meg hadde SSRI en veldig sterk virkning. Den var negativ (utløste mani hos meg) - jeg fikk symptomer som forsvant da jeg sluttet med medisinene, men de virket alså... En psykiater lærte meg at fordi jeg har bipolar lidelse, får slike medisiner sterkere effekt på meg. Det er sant! Selvopplevd! I debatten glemmer de kanskje det individuelle og det at noen virkelig trenger medisinsk hjelp (og jeg vet det, selv om jeg selv ikke gjør det nå) - for mange mennesker er bunnfortvila fordi ingenting hjelper mot de tøffe psykiske symtomene de sliter med. Dette er absolutt reelle ting, ikke noe psykiatrien har "funnet på" etter min mening. Men det kan godt hende at nevrotransmitterhypotesene og teoriene knyttet til kjemibalanse i hjernen etter hvert vil stå for fall. For hva er bakenforliggende årsaker? Høna eller egget? Det går vel også i psykiatien mot en mer "helhetlig" behandling av mennesket. Fokuset bør ligge på å diskutere hva som "faktisk hjelper" - dvs konstruktive løsninger i stedet for å bare være mot antidepressiva. Til tross for noen negative virkninger av SSRI, må jeg innrømme at det også hadde noen positive effekter - selv om det absolutt var best for meg å ikke fortsette med det. Personlig skulle jeg ønske at psykiatrien i mindre grad testet ut hypotesene sine om hvilken diagnose folk har ved å se på virkningen av psykofarmaka først...de fokuserer jo gjerne dernest på kosthold og trening. Hvorfor ikke teste ut diagnoser i omvendt rekkefølge - med oppfølgingssamtaler og blodprøver... 1. Kosthold 2. Trening 3. Medisiner hvis dette ikke hjelper. Håper dette vil bli gjort i stadig større grad! 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har forsøkt alle SSRI som finnes, ingen har hjulpet meg. Er du sikker på at du er deprimert? Eller er du bare trist for noe? 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Skrevet 16. februar 2012 En ting er en enige om: De er mer effektive dess alvorligere depresjonen er. Men hvor mange er det egentlig som har dyp depresjon? Og for hvor mange med dyp depresjon er det de depressive symptomene som er de eneste plagene evt hovedplagen? Jeg vil tippe at når det kommer til stykket så har de fleste mild depresjon. Og når det virker så alvorlig og funksjonstapet er så stort, så er det ikke fordi depresjonen er så dyp, men fordi... Ja Fordi hva? Personlighetsforstyrrelse? Eller kanskje ikke psykiatri i det hele tatt? Eksistensiell tomhet, kanskje? Den generelle zeitgeist? 0 Siter
rose23 Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har vært deprimert, til tider apatisk og tiltaksløs i flere år. Rullet i spumpen i 5 års tid. Isolert meg. Prøvd lamictal og remeron uten at dette funket. Men da jeg fikk zoloft ble det andre boller. Etter 5 år i dritten er jeg endelig den jeg var før igjen :-) Så jeg er i allefall ikke i tvil om at det funker på meg :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.