Gå til innhold

Vonde følelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får så dårlig samvittighet når jeg ikke klarer ting jeg burde klare "normale ting" som folk klarer. Klarer ikke legge bort samvittigheten, føler det blir helt feil å ikke klare. Noen flere som har det slik?

Hva gjør dere med samvittigheten?

Den er en vond følelse, får meg til å ville gi opp det hele. Slutte å kjempe å legge meg ned, men da blir det jo enda verre. Sliter med vonde følelser, samtidig som jeg er slapp og ikke orker tror jeg det også dreier seg om angst. Klarer ikke oppføre meg "normalt" og late som alt er okay. Så kan ikke ant enn å føle meg som en taper.

Videoannonse
Annonse
Gjest grevelinglang
Skrevet

''Hva gjør dere med samvittigheten?''

Den kvittet jeg meg med da jeg innså at den var svært begrensende.

Jeg kvittet meg med den ved å innse at jeg ikke skal "kjempe" med andre, men med meg selv. Derfor setter jeg meg egne mål og når jeg når dem er det en enorm seier selv om jeg vet at andre hadde betraktet det som noe helt dagligdags. For meg er det ikke slik og jeg opplever derfor enormt mange flere seire enn andre når jeg de to siste årene har gjenerobret deler av livet mitt etter å ha vært hardt rammet av angst i mange år.

Slutt å sammenligne deg med andre. "Normalen" betyr ingenting i ditt liv. Du har et annet ståsted. Jobb derfra med små delmål og du vil oppleve, som meg, mange seire. Disse vil bringe deg videre til nye mål og til slutt vil du føle deg som Goliat :)

Skrevet

''Hva gjør dere med samvittigheten?''

Den kvittet jeg meg med da jeg innså at den var svært begrensende.

Jeg kvittet meg med den ved å innse at jeg ikke skal "kjempe" med andre, men med meg selv. Derfor setter jeg meg egne mål og når jeg når dem er det en enorm seier selv om jeg vet at andre hadde betraktet det som noe helt dagligdags. For meg er det ikke slik og jeg opplever derfor enormt mange flere seire enn andre når jeg de to siste årene har gjenerobret deler av livet mitt etter å ha vært hardt rammet av angst i mange år.

Slutt å sammenligne deg med andre. "Normalen" betyr ingenting i ditt liv. Du har et annet ståsted. Jobb derfra med små delmål og du vil oppleve, som meg, mange seire. Disse vil bringe deg videre til nye mål og til slutt vil du føle deg som Goliat :)

''Du har et annet ståsted. Jobb derfra med små delmål og du vil oppleve, som meg, mange seire.''

Er vel der det ligger, det jeg må lære meg. Jobbe ut fra meg selv med det jeg kan klare. Ikke tenke på hva alle andre klarer, blir jo utilstrekkelig da uansett. Takk.

Skrevet

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg har vært slem og kjip - ikke om jeg gjør det jeg kan, selvom andre gjør annereledes, og kanskje til og med bedre innimellom. :)

Folk bidrar forskjellig, og dine bidrag til omgivelsene dine og deg er sikkert like bra som de som gjør det helt etter boka hele tiden :)

Spar dårlig samvittighet til de gangene du kanskje har vært dum mot noen, og gjør ellers ting etter eget hode og eget tempo, ved siden av, eller innenfor "normalen", med god samvittighet.

Skrevet

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg har vært slem og kjip - ikke om jeg gjør det jeg kan, selvom andre gjør annereledes, og kanskje til og med bedre innimellom. :)

Folk bidrar forskjellig, og dine bidrag til omgivelsene dine og deg er sikkert like bra som de som gjør det helt etter boka hele tiden :)

Spar dårlig samvittighet til de gangene du kanskje har vært dum mot noen, og gjør ellers ting etter eget hode og eget tempo, ved siden av, eller innenfor "normalen", med god samvittighet.

Takk. Får tenke slik. Det jeg ikke klarer er jo ikke for å være kjip med noen, bare føler meg kjip som ikke klarer. Skammer meg.

Skrevet

Jeg synes du har fått et godt svar av laguna :-)

Av og til innebærer sykdom at man ikke får gjort ting man gjerne skulle ha gjort og noen ganger vil også konsekvensene av sykdom gå ut over andre, f.eks familie. I såfall så tenker jeg at det gjelder å være mest mulig løsningsorientert slik at konsekvensene av sykdommen ikke blir verre enn nødvendig.

Synes ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet for ting du ikke er i stand til på nåværende tidspunkt :-)

Gjest hohohomo
Skrevet

Av og til innebærer sykdom at man ikke får gjort ting man gjerne skulle ha gjort og noen ganger vil også konsekvensene av sykdom gå ut over andre, f.eks familie. I såfall så tenker jeg at det gjelder å være mest mulig løsningsorientert slik at konsekvensene av sykdommen ikke blir verre enn nødvendig.

Synes ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet for ting du ikke er i stand til på nåværende tidspunkt :-)

''I såfall så tenker jeg at det gjelder å være mest mulig løsningsorientert slik at konsekvensene av sykdommen ikke blir verre enn nødvendig.''

Løsningsorientert ved f.eks å bestemme seg for å klare? Bestemme seg for å ikke være syk?

"Viljens makt" er stor, vet du!

Skrevet

Takk, får prøve å tenke slik. Printe det inn i hodet.

Skrevet

''I såfall så tenker jeg at det gjelder å være mest mulig løsningsorientert slik at konsekvensene av sykdommen ikke blir verre enn nødvendig.''

Løsningsorientert ved f.eks å bestemme seg for å klare? Bestemme seg for å ikke være syk?

"Viljens makt" er stor, vet du!

''Løsningsorientert ved f.eks å bestemme seg for å klare? Bestemme seg for å ikke være syk?''

Ikke alle kan klare alt til enhver tid.

Selv om deltakerne i Ingen grenser kunne komme seg til toppen av Snøhetta, så betyr ikke det at alle rullestolbrukere kan komme seg dit. Ulike mennesker har ulike begrensninger og muligheter.

Viljen er viktig, for uten viljen kommer de færreste noe som helst sted.

Skrevet

Hei. Jeg er veldig ustabil for tiden og rekker ikke overalt. Jeg er nærmest handlingslammet. Psykologen min sa at jeg måtte legge listen veldig lavt. Ett prosjekt om dagen holder. Det blir syv prosjekter i løpet av en uke det! Ikke verst. Kanskje du kan tenke i samme retning? Ikke skam deg. I enkelte perioder er man helt slått ut og man kan ikke noe for det.

Jeg har sagt det her inne før og prøver å minne meg på det:

Du har din rettmessige plass på jorden i kraft av å eksistere. Prøv å ikke la noen andres regler infisere hodet ditt.

Skrevet

Hei. Jeg er veldig ustabil for tiden og rekker ikke overalt. Jeg er nærmest handlingslammet. Psykologen min sa at jeg måtte legge listen veldig lavt. Ett prosjekt om dagen holder. Det blir syv prosjekter i løpet av en uke det! Ikke verst. Kanskje du kan tenke i samme retning? Ikke skam deg. I enkelte perioder er man helt slått ut og man kan ikke noe for det.

Jeg har sagt det her inne før og prøver å minne meg på det:

Du har din rettmessige plass på jorden i kraft av å eksistere. Prøv å ikke la noen andres regler infisere hodet ditt.

''Du har din rettmessige plass på jorden i kraft av å eksistere. Prøv å ikke la noen andres regler infisere hodet ditt.''

Har jeg?

Føler ikke jeg klarer noenting for tia, blir bare surr og tøv med meg. Likevel eksisterer jeg.

Skrevet

''Du har din rettmessige plass på jorden i kraft av å eksistere. Prøv å ikke la noen andres regler infisere hodet ditt.''

Har jeg?

Føler ikke jeg klarer noenting for tia, blir bare surr og tøv med meg. Likevel eksisterer jeg.

Ja du eksisterer og det er en bragd i seg selv. Er du like streng mot andre som du er mot deg selv?

Skrevet

Ja du eksisterer og det er en bragd i seg selv. Er du like streng mot andre som du er mot deg selv?

Takk. Nei er ikke det.

Skrevet

Takk. Nei er ikke det.

Nemlig. Prøv å se på deg selv med milde øyne

Skrevet

Nemlig. Prøv å se på deg selv med milde øyne

Får prøve, får så masse rare tanker i tilegg.

Skrevet

Får prøve, får så masse rare tanker i tilegg.

:-) Been there, done that, and is still doing it!

Skrevet

Ja, er noe herk. Hater å ha fokus på dette tullet mitt, bare jeg kunne fungert og gjort det jeg skulle. Istedenfor blir det masse surr og tull i hodet mitt, tankene spinner og selvtilitten synker. Og angsten øker og.

Skrevet

Tror rett og slett jeg er en stor dum idiot. Klarer ikke legge fra meg dette jeg, meg og mine tanker. Skulle ønske jeg var normal, virkelig. Men jeg klarer ikke, skulle ønske jeg var som en DOL mamma og var aktiv både her og der. Og engasjert i alt mulig, men det er jeg ikke.

Skrevet

Tror rett og slett jeg er en stor dum idiot. Klarer ikke legge fra meg dette jeg, meg og mine tanker. Skulle ønske jeg var normal, virkelig. Men jeg klarer ikke, skulle ønske jeg var som en DOL mamma og var aktiv både her og der. Og engasjert i alt mulig, men det er jeg ikke.

Aner jeg selvhat? Det er ikke noe godt sted å være. Prøv å slutte og piske deg selv. Det gjør bare vondt verre. Mitt hovedfokus for tiden er å være en god mor. Punktum. Jeg er arbeidssøker og skulle gjøre en hel masse greier. Men det klarer jeg ikke. Regner dog med å komme sterkere tilbake.

Skrevet

Aner jeg selvhat? Det er ikke noe godt sted å være. Prøv å slutte og piske deg selv. Det gjør bare vondt verre. Mitt hovedfokus for tiden er å være en god mor. Punktum. Jeg er arbeidssøker og skulle gjøre en hel masse greier. Men det klarer jeg ikke. Regner dog med å komme sterkere tilbake.

Ja er vel selvhat sikkert, får prøve å la være. Skulle bare ønske ting var annerledes men det er det jo ikke, å trøste seg med sjokolade og diverse gjør ikke saken bedre. Men går med en ekkel følelse i magen og da hjelper det å spise. Vil være god mor jeg og, resten bryr meg ikke. Men det var det dette gikk ut på "mammarollen" og da blir det ekstra sårt.

Er jo ikke synd på meg, syns ikke synd på meg heller, bare hat sikkert fordi jeg ville vært en an en jeg er. Hjelper ikke det heller. Får prøve å roe meg og ta til meg det dere har skrevet her. Blir ikke en bedre person av å piske meg selv heller, jeg er som jeg er dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...