Gå til innhold

NHD hypomani og normalt oppstemt

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Har diagnosen BP2, men lurer innimellom på om jeg har vært hypoman. Jeg har ikke gjort noe dumt. Prosjektene jeg har startet har vært positive, men uten den oppstemte perioden hadde jeg ikke hatt mot og energi til å sette det i gang. Det som har vært litt spesielt når jeg har hatt de oppstemte periodene er at selvtilitten har vært på topp. Normalt så har jeg dårlig selvtillit.

Er det mest sannsynlig at jeg var hypoman når selvtilitten var på topp, selv om jeg ikke gjorde noe dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke å gjøre noe dumt selv om man er hypoman. Det er lenge siden jeg selv har vært hypoman, men jeg opplevde som deg stor selvtillitt (på grensen til grandiositet), jeg kunne få til hva som helst, jeg hadde masse energi, jeg elsket hele verden, kommuniserte med trær, og opplevde et fantastisk farvespill. Kort sagt. Jeg følte meg helt topp! Jeg gjorde aldri noe helt dumt, var bare litt ekstravagant i forhold til andre mennesker + endel seksuelle utskeielser. Jo da, jeg trodde jeg hadde mer penger enn det jeg hadde. Hmmm. Kanskje konklusjonen er at man fort kan gjøre noe man angrer på? Jeg har det, det må jeg innrømme.

Gjest bølger
Skrevet

Man trenger ikke å gjøre noe dumt selv om man er hypoman. Det er lenge siden jeg selv har vært hypoman, men jeg opplevde som deg stor selvtillitt (på grensen til grandiositet), jeg kunne få til hva som helst, jeg hadde masse energi, jeg elsket hele verden, kommuniserte med trær, og opplevde et fantastisk farvespill. Kort sagt. Jeg følte meg helt topp! Jeg gjorde aldri noe helt dumt, var bare litt ekstravagant i forhold til andre mennesker + endel seksuelle utskeielser. Jo da, jeg trodde jeg hadde mer penger enn det jeg hadde. Hmmm. Kanskje konklusjonen er at man fort kan gjøre noe man angrer på? Jeg har det, det må jeg innrømme.

Jeg opplevde ingen farvespill.

Den ene gangen følte jeg meg som en godt opplåst ballong, men det skulle bare et stikk til før den sprakk og jeg gikk ned i en depresjon.

Skrevet

det er jo det som skiller bipolar 1 og 2, hypomani fra mani, at ved bipolar 2og hypomani så trenger ikke gjør noe dumt og skadelig. hypomani kan være utelukkende positivt. (unntatt nedturen/slitenheten den kan ende med)

hadde du nedsatt søvnbehov og pratet mye? løp tankene raskt gjennom hodet?

Gjest bølger
Skrevet

det er jo det som skiller bipolar 1 og 2, hypomani fra mani, at ved bipolar 2og hypomani så trenger ikke gjør noe dumt og skadelig. hypomani kan være utelukkende positivt. (unntatt nedturen/slitenheten den kan ende med)

hadde du nedsatt søvnbehov og pratet mye? løp tankene raskt gjennom hodet?

Jeg tenkte hele tiden på prosjektet jeg holdt på med. Klarte ikke å konsentrere meg om andre ting. Var jeg på besøk og det ble snakket om andre ting, så ble jeg rastløs. Jeg pratet mye lettere enn jeg normalt gjør.

Skrevet

Jeg tenkte hele tiden på prosjektet jeg holdt på med. Klarte ikke å konsentrere meg om andre ting. Var jeg på besøk og det ble snakket om andre ting, så ble jeg rastløs. Jeg pratet mye lettere enn jeg normalt gjør.

da syns jeg det høres ut som hypomani jeg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er umulig på nett å avgjøre på hvilken side av grensa en er dersom dette er usikkert.

Jeg kan kun gjenta: Den beste enkeltfaktor er om en av dine nærmeste sier at "Nå er du ikke helt deg selv" eller tilsvarende.

Gjest bølger
Skrevet

Det er umulig på nett å avgjøre på hvilken side av grensa en er dersom dette er usikkert.

Jeg kan kun gjenta: Den beste enkeltfaktor er om en av dine nærmeste sier at "Nå er du ikke helt deg selv" eller tilsvarende.

Jeg vet ikke om noen som har sagt det, men jeg uttalte selv at "dette er ikke meg " den ene gangen. Det var før jeg visste hva hypomani er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...