Gå til innhold

Kontrollbehov og vansker med å stole på andre

Anbefalte innlegg

Gjest typisk?
Skrevet

Er det typisk for psykisk syke at man har et kontrollbehov og problemer med å stole på andre? Hvis man ikke har kontroll, så blir dagen ødelagt. Flere som er sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest sånn er jeg
Skrevet

Ja, jeg må ha kontroll i den forståelse at jeg må vite hva som skal skje hvor og når.og helst hvordan.

I tillegg må jeg ha kontroll over min egen hverdag. Jeg takler ikke at andre skal styre den.

Skrevet

''Er det typisk for psykisk syke at man har et kontrollbehov og problemer med å stole på andre''

Det er i allefall typisk for enkelte av dols brukere å lure på om deres reaksjoner er typiske, vanlige, normale osv. for mennesker som har psykiske vansker. Jeg lurer av og til på hvilken nytte du har av å få vite at det er flere enn deg som f.eks. har problemer med å stole på andre, blir sinte på sine behandlere, reagerer med skuffelse i ulike sammenhenger osv. osv. Og hvorfor lurer du på om det er vanlig for mennesker med psykiske vansker, for der er vel svaret ganske opplagt? Det vil jo alltid også være noen andre som sliter med noe av det samme som deg.

På hvilken måte synes du det hjelper å få høre at også noen andre har vansker med å stole på andre?

Skrevet

''Er det typisk for psykisk syke at man har et kontrollbehov og problemer med å stole på andre''

Det er i allefall typisk for enkelte av dols brukere å lure på om deres reaksjoner er typiske, vanlige, normale osv. for mennesker som har psykiske vansker. Jeg lurer av og til på hvilken nytte du har av å få vite at det er flere enn deg som f.eks. har problemer med å stole på andre, blir sinte på sine behandlere, reagerer med skuffelse i ulike sammenhenger osv. osv. Og hvorfor lurer du på om det er vanlig for mennesker med psykiske vansker, for der er vel svaret ganske opplagt? Det vil jo alltid også være noen andre som sliter med noe av det samme som deg.

På hvilken måte synes du det hjelper å få høre at også noen andre har vansker med å stole på andre?

Det kan jo hende at det av og til er godt å vite at en ikke er den eneste som sliter med bestemte ting...

Skrevet

Det kan jo hende at det av og til er godt å vite at en ikke er den eneste som sliter med bestemte ting...

Det er jeg enig i. Men dersom man stiller mange slike spørsmål, så kan det kanskje allikevel være nyttig å reflektere over om det er konstruktivt å forsøke å berolige seg selv gjennom å finne ut at også andre har det på samme måten? Av og til lurer jeg på om det ville være mer fruktbart å spørre andre om hvordan de håndterer usikkerhet og vanskelige følelser.

Skrevet

Jeg tror det ikke nødvendigvis har noe med psykisk sykdom å gjøre. Hvis man gjentatte ganger har opplevd svik og tap av kontroll, er det naturlig at man forbereder seg på å bli sveket igjen, og søker strategier for å ha så mye kontroll som det er mulig.

Gjest typisk?
Skrevet

Jeg vil tenke over svarene deres.

Skrevet

Kanskje fordi psykisk syke også har behov for å være så "normale" som mulig? Hvis flere har den samme reaksjonen vil man jo ikke føle seg så ensom...

Skrevet

Kanskje fordi psykisk syke også har behov for å være så "normale" som mulig? Hvis flere har den samme reaksjonen vil man jo ikke føle seg så ensom...

''Kanskje fordi psykisk syke også har behov for å være så "normale" som mulig? Hvis flere har den samme reaksjonen vil man jo ikke føle seg så ensom...''

Men hvis man deler trekk med andre som også sliter, er man da mere "normal"?

Gjest typisk?
Skrevet

For å være ærlig, så har jeg ikke noe godt svar på spørsmålene dine (om hva jeg får ut av det)...

Gjest typisk?
Skrevet

Det er jeg enig i. Men dersom man stiller mange slike spørsmål, så kan det kanskje allikevel være nyttig å reflektere over om det er konstruktivt å forsøke å berolige seg selv gjennom å finne ut at også andre har det på samme måten? Av og til lurer jeg på om det ville være mer fruktbart å spørre andre om hvordan de håndterer usikkerhet og vanskelige følelser.

''konstruktivt å forsøke å berolige seg selv gjennom å finne ut at også andre har det på samme måten''

Der er du ved kjernen, tror jeg..

Skrevet

''konstruktivt å forsøke å berolige seg selv gjennom å finne ut at også andre har det på samme måten''

Jeg ser ikke noe galt ved dette, jeg heller. Min "habiliteringsprosess" består for en stor del av akkurat dette.

Skrevet

:-)

Skrevet

''Kanskje fordi psykisk syke også har behov for å være så "normale" som mulig? Hvis flere har den samme reaksjonen vil man jo ikke føle seg så ensom...''

Men hvis man deler trekk med andre som også sliter, er man da mere "normal"?

Nei, man er jo ikke det egentlig, men noen ganger kjennes det sånn likevel.

Gjest typisk?
Skrevet

:-)

Jeg har forsøkt å tolke dere i hele dag. Jeg må bare si jeg gir opp. Har jo fått bekreftet at jeg er dum som ikke skjønner det som er åpenbart.

Gjest typisk?
Skrevet

Jeg tror det ikke nødvendigvis har noe med psykisk sykdom å gjøre. Hvis man gjentatte ganger har opplevd svik og tap av kontroll, er det naturlig at man forbereder seg på å bli sveket igjen, og søker strategier for å ha så mye kontroll som det er mulig.

Ja, jeg tenker det samme som deg her. Det er ekstremt vanskelig å ikke ha kontroll.

Skrevet

Jeg har forsøkt å tolke dere i hele dag. Jeg må bare si jeg gir opp. Har jo fått bekreftet at jeg er dum som ikke skjønner det som er åpenbart.

Du får bruke enda litt mer tid på å reflektere :-)

Gjest typisk?
Skrevet

Du får bruke enda litt mer tid på å reflektere :-)

Jobber med saken :)

Skrevet

jeg har det ikke sånn, så da er det helt sikkert ikke typisk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...