Gå til innhold

kosthold, vekt, ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er en jente på 14år som plages veldig av alt som har med trening, kosthold og vekt. Jeg prøver å få trent så mye som mulig (3ganger i uka) men for en måned siden stoppet alt og jeg spiser og spiste mye usunt. jeg har alltid vært veldig kraftig bygd, men har mye fett som er unødvendig..jeg ar prøvd meg på godteløfter og slikt, men det funker ikke! keg har veldig lyst å ha 1måned hvor jeg trener mye og blir lært opp hvordan eg kan leve mitt liv sunnest mulig og ikke ødelegge det ve å spise noe som egentlig ikke gjør meg noe. Det jeg lurer på er om jeg har lov til å ta 1måned fri (mer/mindre) ifra skolen (med godkjenning fra legen) også trene og ha en personlig trener dom hjelper meg på treningen, o lager en matmeny for hva keg skal spise? er det lov og mulig? håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest lurer på det meste
Skrevet

Det er som du sier viktig med kunnskap om kosthold, samt å ha et fysiskt aktivt liv. Det hjelper ikke med fri fra skolen for vi må lære oss å leve livet vi har på en fornuftig måte.

Personlig trener er noe voksne mennesker syns er greit å bruke penger på og det er litt "trend" for tiden. Det som vil hjelpe deg best er at du passer på både å være med i en idrett du syns er morsom og at du er flink til å bruke kroppen hver dag. Ikke ta bussen hvis det er ok å gå f.eks. Så må du være litt streng med godtespising. Maks en liten sjokolade eller litt potetgull en gang pr uke. Og helst ikke brus.

Så må du spise vanlig sunn mat med familien din hver dag. Men pass på å forsyne deg bare en gang av middagen.

Tenåringer som deg skal ikke slanke seg. Dere vokser og utvikler dere så det som er viktig er sunn mat i passe mengder så du blir forsynt og å være med i en eller annen form for idrett. Det er masse gøy å finne på.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen ekspertise, men tviler sterkt på at du får en måned fri på dette grunnlag. Det er neppe særlig lurt heller; skolen er viktig.

Det bør være mulig å få tid til tilstrekkelig trening og kostholdsveiledning ved siden av skolen. Skjønner det kanskje kan være vanskelig å få tak i den personlige veiledningen du synes du trenger, men håper du finner hjelp ved å søke litt rundt. Kanskje begynne ved helsetjenesten på skolen?

Du skjønner sikkert også selv at den aller viktigste faktoren er egen motivasjon.

Skrevet

Hei:)

Skjønner ønsket ditt, men det lar seg nok neppe gjennomføre i praksis. Jeg synes du skal, som elxtra foreslår, begynne med å snakke med noen på skolen. Hvem kan være grei å prate med? Kontaktlærer? En annen lærer? Rådgiver? Helsesøster? Disse kan hjelpe deg videre, slik at du kan få kostholdsrådgiving og treningstips.

Et tips fra meg er å lage deg en mndsplan - det lager du fort i exel(ev bruk skoledagbok) Heng den opp et sted og gi deg ett grønt kryss for hver dag med trening og ett rødt for hver dag uten trening. Høres sikkert teit ut, men det kan faktisk være veldig motiverende å sette ett grønt kryss istedenfor ett rødt!

Trening kan være en rask gåtur på 30-60 min. Når du har gått i kanskje 1-2 mnd kan du begynne å jogge forsiktig. Last ned masse bra musikk og skru opp volumet på ipoden.

Kosthold; vanlig mat i uka, minst 4 måltider pr dag og utskeielser i helga.

Jeg ønsker deg lykke til! Men snakk med noen på skolen - håper du har noen det er ok å snakke med!

Skrevet

Er du overvektig eller bare litt rundere enn du ønsker selv?

Jeg synes du skal snakke enten med foreldrene dine eller helsesøster om at du gjerne vil i gang med en bedre livsstil. Det vil vanligvis innebære en gradvis prosess mot mere aktivitet og sunnere, men balansert, kosthold. Helsesøster kan vanligvis ganske mye om dette.

Dersom foreldrene dine har lyst til å hjelpe deg og du trenger å gå noe ned i vekt, så kan et kurs som dette kanskje være en ide: http://www.greteroede.no/roede-kurs/kursderdubor/ung/1082301.o2.html

Skrevet

Det er viktig at du ikke blir for opphengt i mat og trening... Kroppen din vokser og endrer seg veldig mye akkurat nå, og det er akkurat sånn det skal være!

Det viktigste du kan gjøre for deg selv og kroppen din, er å spise normalt sunn mat hver eneste dag - og du skal ikke gå sulten. Hvis du dropper måltider bidrar du til å ødelegge forbrenningen din, og den må fungere godt for at kroppen din skal ha det bra og at vekta di skal holde seg stabil når du blir voksen.

Jeg er 41 år gammel og var på mitt tyngste da jeg var ca 15-16 år gammel (jeg var helt normalvektig da også), så roa vekta seg til slik den er idag. Jeg har ALLTID spist frokost, lunsj, middag og kvelds.

Spis sunn mat i hverdagen og unn deg noe godt innimellom - og tren for å holde kroppen sunn og sterk! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...