Gå til innhold

Forbannet på DPS

Anbefalte innlegg

Gjest goddamn
Skrevet

Ja da har de ikke brutt noen taushetsplikt, jeg leser under her at de heller ikke presenterte seg. Uansett synes jeg ikke dette skal skje overhodet men vi er mennesker og vi gjør i blant feil. Bare spør dem du om hva som er skjedd, det kan være en glipp eller det kan være ført opp feil kontakt info, da får du i det minste rettet opp i det til en evt neste gang.

Jeg får prøve, takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri oppgitt noe om pårørende. Ikke siden BUP, og de journalene har de ikke tilgang til.

Så rart...hva om noe skjer med deg i terapien? Hjerteinfarkt, slag, evt dødsfall (jada..men bær over med meg ;-) hvem kontakter de? For din egen del bør du ha pårørende oppført, men du velger selvsagt hvem det skal være, alt fra en venninne til kassadama på rimi.

Gjest goddamn
Skrevet

Så rart...hva om noe skjer med deg i terapien? Hjerteinfarkt, slag, evt dødsfall (jada..men bær over med meg ;-) hvem kontakter de? For din egen del bør du ha pårørende oppført, men du velger selvsagt hvem det skal være, alt fra en venninne til kassadama på rimi.

Har aldri blitt spurt om sånt. Skal høre etter.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Hvis akutt sykdom skjer i terapi på dps skal de varsle ambulanse. Så har sykehusene klare retningslinjer for om de skal varsle noen og evt hvem. De får hjelp av politiet. De varsler pårørende kun hvis det er akutt livstruende og pasienten ikke selv er bevisst og kan ta et selvstendig valg. Eller hvis det er mindreårige.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Ja, min far rakk ikke å spørre de hva de gjaldt. Men da han søkte opp nummeret og fant ut hvor det kom fra (de introduserte seg ikke engang), så ble han litt engstelig. Han prøvde å ringe meg flere ganger men jeg kunne ikke ta telefonen akkurat da. Så han ble redd jeg var innlagt og hadde rømt, eller et eller annet.

Skjønner godt du er sint. Sånt er veldig unødig! Når man ser at det får slike konsekvenser tenker jeg at slike utgående samtaler bør være fra et skjult nr. Ser at legene på vanlige somatiske avdelinger på Ullevål ringer fra skjult nr, men det er fordi de ikke vil at noen skal ha muligheten til å ringe de tilbake. Men det er i hvetfall mulig.

Håper du får tatt opp saken med noen på dps!

Skrevet

Hvis akutt sykdom skjer i terapi på dps skal de varsle ambulanse. Så har sykehusene klare retningslinjer for om de skal varsle noen og evt hvem. De får hjelp av politiet. De varsler pårørende kun hvis det er akutt livstruende og pasienten ikke selv er bevisst og kan ta et selvstendig valg. Eller hvis det er mindreårige.

Dette er helt korrekt, det jeg mente var at hvem varsler hjelpeapparatet dersom vedkommende får et illebefinnende. Politiet hjelper helt klart dersom vedkommende handler på akutten, men det hjelper veldig lite dersom ingen står oppført som pårørende, om du skjønner. Det er viktig å ha noen på den listen.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Dette er helt korrekt, det jeg mente var at hvem varsler hjelpeapparatet dersom vedkommende får et illebefinnende. Politiet hjelper helt klart dersom vedkommende handler på akutten, men det hjelper veldig lite dersom ingen står oppført som pårørende, om du skjønner. Det er viktig å ha noen på den listen.

Så du mener akuttavd spør dps om pasienten har oppgitt noen som pårørende i et evt krisetilfelle?

Jeg innbilte meg at de bare overlater til politiet å søke opp nærmeste pårørende jeg. Politiet har vel kriterier for hvem som skal varsles.

Jeg har aldri oppgitt pårørende på noen slags sykehusavd. Kan aldri huske å ha blitt spurt heller. Men vi hadde opplegg på det på jobben i tilfelle ulykker el. Men det var for at jobben skulle kunne varsle. Ikke for at akuttavd skulle ringe og spørre.

Skrevet

Så du mener akuttavd spør dps om pasienten har oppgitt noen som pårørende i et evt krisetilfelle?

Jeg innbilte meg at de bare overlater til politiet å søke opp nærmeste pårørende jeg. Politiet har vel kriterier for hvem som skal varsles.

Jeg har aldri oppgitt pårørende på noen slags sykehusavd. Kan aldri huske å ha blitt spurt heller. Men vi hadde opplegg på det på jobben i tilfelle ulykker el. Men det var for at jobben skulle kunne varsle. Ikke for at akuttavd skulle ringe og spørre.

''Jeg har aldri oppgitt pårørende på noen slags sykehusavd. Kan aldri huske å ha blitt spurt heller. Men vi hadde opplegg på det på jobben i tilfelle ulykker el. Men det var for at jobben skulle kunne varsle. Ikke for at akuttavd skulle ringe og spørre.''

Ja riktig, det er det jeg mener. Selv i vanlige polikliniske samtaler er dette viktig, og spesielt(!) om man er innlagt. Jeg vil tro at i ditt tilfelle så har de det kanskje fra før, altså videreført fra en journal eller annet, jeg vet ikke, men om det virkelig ikke står oppført pårørende under innleggelse så er det skjedd en alvorlig glipp et sted.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

''Jeg har aldri oppgitt pårørende på noen slags sykehusavd. Kan aldri huske å ha blitt spurt heller. Men vi hadde opplegg på det på jobben i tilfelle ulykker el. Men det var for at jobben skulle kunne varsle. Ikke for at akuttavd skulle ringe og spørre.''

Ja riktig, det er det jeg mener. Selv i vanlige polikliniske samtaler er dette viktig, og spesielt(!) om man er innlagt. Jeg vil tro at i ditt tilfelle så har de det kanskje fra før, altså videreført fra en journal eller annet, jeg vet ikke, men om det virkelig ikke står oppført pårørende under innleggelse så er det skjedd en alvorlig glipp et sted.

Ja da så. Men det er ennå mer merkelig hvis et sykehus har info fra en gammel journal. Hvis man har oppført en ektefelle som nærmeste pårørende en gang så ringer sykehuset plutselig til en du har vært skilt fra i 15 år for å si at du er livstruende skadet el..

virker helt merkelig hvis det er sånn.

Skrevet

Ja da så. Men det er ennå mer merkelig hvis et sykehus har info fra en gammel journal. Hvis man har oppført en ektefelle som nærmeste pårørende en gang så ringer sykehuset plutselig til en du har vært skilt fra i 15 år for å si at du er livstruende skadet el..

virker helt merkelig hvis det er sånn.

Ja pussig, jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor ingen spurte deg om det for det skal de gjøre det er vanlig rutine, men i blant skjer det glipper der som andre steder antar jeg.

Skrevet

Makan... Hva er vitsen med å ikke presentere seg for å verne om taushetsplikten, når nummeret kommer opp hos mottaker... Helt meningsløst å ringe opp far når man skal ha tak i voksent barn! De må jo ha kontaktinfo til pasienten! Hvis ikke så søk den opp! Nei, jeg skjønner det ikke jeg heller!

Kan de ha blingsa? Ment å ringe deg og så slått nummeret til far?

Gjest kvikklunsj
Skrevet

Har du kanskje oppført din far som "nærmeste pårørende"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...