Gå til innhold

Spørsmål om spf. og behandling. Håper på svar fra noen som vet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, hvor skal jeg begynne? Har siden barneårene slitt med negativ selvbilde og forhold til egen kropp. Uten å være 100% sikker på når dette startet, TROR jeg det har sammenheng med opplevd overgrep som barn (som sagt er jeg ikke sikker på dette). Uansett, det ble aldri noe mer enn med tankene som barn. Jeg hatet min egen kropp og så på meg selv som TYKK. Sammenlignet og "speilet" meg selv i andre og/eller i speilbare flater. I ungdomsårene ble det fra ulike kanter ekstra fokus på kropp og slanking. Andre medelever som også var opptatt av dette, i tillegg til hva som er "normalt" når man er i puberteten/ungdomsårene. På ungdomskolen startet de fysiske handlingene. Droppet matpakke, men sprakk når jeg kom hjem. Trente mye. Overopptatt av kropp (tynnhet) og mat. Dette fortsatte og ble verre på videregående. I ettertid har det forfulgt meg i voksen alder. Jeg har friske(re) perioder, hvor jeg forsåvidt ikke kaster opp, faster eller overtrener, men hvor jeg likevel har komplekser i forhold til egen kropp. Sliter med dårlig samvittighet og ser på meg selv som mislykket. Disse periodene er likevel overlevelige, og sikkert normale (?). Men mesteparten av tiden plages jeg av tvangstanker (og handlinger) i forhold til mat og kropp. Jeg har perioder hvor jeg spise og kaster opp (varierer i hyppighet/alvorlighetsgrad), trener og spiser lite eller jeg kan faste og trene. De siste mnd (3-4) har jeg slitt med bulimiske perioder. Jeg hoppet over måltidene. Deretter kunne jeg faste i perioder, hvor jeg i ettertid fikk sprekker. Men så var det "på'n" igjen dagen etter. Men de siste 2 -3 mnd har det gått verre med spising og spyingen. Fra å spise og spy bare noen ganger pr. uke, og kanskje bare når jeg har følt jeg har spist for mye, til å spise og spy hele dagen lang. Spørsmålene mine til deg er: - Hvor syk må man være før man kan henvises til spesialist? - Hva slags spesialister finnes? Og hvilke behandling kan gies? - Blir "ustabil" spiseforstyrrelse, at man veksler mellom friske/syke perioder, tatt alvorlig? - Kan man bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse? Mat, kropp og selvhat har stjålet mange dyrbare ungdomsår fra meg. Jeg er sliten nå. Lei. Sliter mye med depresjon(er) og selvhat. Tvangstankene slipper heller aldri taket. Jeg er rådvill. Holder på å miste håpet. Livslysten. Hva kan jeg (eller andre) gjøre for å få det bedre? Jeg er bare litt redd for å bli tatt for å være "oppmerksomhetssyk" eller at legen ser på meg som overdriver. At jeg blåser opp problemene. Jeg gjør virkelig ikke det. Er redd for at problemene mine ikke er "alvorlige nok" (med tanke på å skulle henvise videre til annen behandling?) ved å ta dette opp med legen. Jeg er tross alt normalvektig (i følge BMI).

Videoannonse
Annonse
Gjest luftslott
Skrevet

Du har alt tatt første steg, ved å spørre om råd her. Det er flott:-)

Det neste du gjør nå er å skrive ut innlegget ditt og ta det med deg til fastlegen. Bestill dobbelttime, og begynn timen med å gi legen det du har skrevet her. Legen din vil vite hva som må gjøres videre. Det er viktig at du gjør noe med det nå, ikke vent!

Ja, det går an å bli frisk. Uansett er det bedre enn å ha det sånn som du har det nå, ikke sant?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hvor syk må man være før man kan henvises til spesialist? - Hva slags spesialister finnes?''

S: Du er langt over den grensen der du bør henvises og få hjelp av en spesialist. Spesialister kan være psykiatere og psykologspesialister. Blant disse igjen finnes det superspesialister på SF.

''Og hvilke behandling kan gies?''

Behandlingen kan på meget kort sikt være medisiner som Fontex. Samtidig må en starte med en lengrevarig psykoterapi. De vanligste og beste er basert på kognitiv terapi.

'' - Blir "ustabil" spiseforstyrrelse, at man veksler mellom friske/syke perioder, tatt alvorlig? - Kan man bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse? ''

Ja, det blir tatt alvorlig, og det er det mest vanlige forløp. Ja, en kan bli frisk.

''Sliter mye med depresjon(er) og selvhat. Tvangstankene slipper heller aldri taket. Jeg er rådvill. Holder på å miste håpet. Livslysten. Hva kan jeg (eller andre) gjøre for å få det bedre?''

Både bulimi, depresjon og tvangssymptomer påvirkes av SSRI. Derfor synes jeg at du skal be om det av fastlegen snarest mulig.

Lykke til :-)

PS: Om du bor i Trøndelag, har vi utmerkede superspesialister både på Stjørdal og i Levanger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...