Gjest har kanskje misforstått, men Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hei! Sånn er det ikke! Det hører til slike sjeldenheter at jeg ikke tror det er aktuelt. De fleste er fra ressursterke hjem og blir stødige stabile mennesker. Dessuten min egen psykiater vet jeg mye om, dette fordi vi har både felles interesser, samt mye annet felles, så jeg vet det. Ja, jeg er helt enig med deg Madelenemie. Jeg tror de aller, aller fleste leger og behandlere er ordentlige mennesker som ikke får seg til å finne på så mye snusk og fanteri. Men det er bare det at en aldri kan vite.... Vi kan heller aldri vite om vår koselige nabo er voldtektsmann eller underslår penger fra arbeidplassen sin. Men inntil slike ting evt kommer fram, har vi ikke noe annet valg enn å være hyggelige og vise dem tillit. Sånn er det bare her i verden. 0 Siter
Gjest Tanta Anna Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Akkurat som "helikopterlegen", før han ble oppdaget? Godt eksempel, og som i alle andre yrkesgrupper finnes slike også blant leger og psykologer. Den ekstreme varianten heldigvis ikke så ofte ( hva vet vi om det egentlig) men i den klassiske "hjemmevolden" tror jeg feks leger kan være like godt representert som andre yrkesgrupper (og hvorfor skulle de ikke være det). 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Ja, jeg er helt enig med deg Madelenemie. Jeg tror de aller, aller fleste leger og behandlere er ordentlige mennesker som ikke får seg til å finne på så mye snusk og fanteri. Men det er bare det at en aldri kan vite.... Vi kan heller aldri vite om vår koselige nabo er voldtektsmann eller underslår penger fra arbeidplassen sin. Men inntil slike ting evt kommer fram, har vi ikke noe annet valg enn å være hyggelige og vise dem tillit. Sånn er det bare her i verden. Hei! Ja 0 Siter
XbellaX Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Jeg sier ikke at dette er tilfelle med din private behandler, jeg sier at du må legge vekk skråsikkerheten fordi man er aldri 100% sikker. Man kan ikke vite. Riktig, man kan aldri være sikker. Det viktigste bør være om vedkommende fungerer som din terapeut, så får den som ellers lever så flott og perfekt kaste den første sten. Når det er sagt, det er lov å google behandlere, kommer det opp avisartikler om den ene og den andre kriminelle handlingen -da terapirelatert, og/eller rosablogging, så er det lov å velge en annen. 0 Siter
Gjest mannen sin Skrevet 23. februar 2012 Skrevet 23. februar 2012 Jeg kommer av og til over spørsmålsstillinger som jeg tror kan være interessante for brukere av psykiatriforumet. Da legger jeg det ut - ofte som en link. Noe annet vil jeg ikke med det :-) Selvfølgelig skal psykiatere være dydige til en viss grad. Dette er jo opplagt. Man vil jo miste respekten for psykiateren man benytter hvis psykiateren f.eks er fyllekjører og eller en horebukk. Og det gjør det jo vanskeligere å la seg behandle / ta imot råd av en person man ikke respekterer(?) Man skal jo utlevere seg for en psykiater, og da er det viktig at psykiateren opptrer etisk også på privaten. For hvis ikke er det jo fort å tenke at psykiateren opptrer uetisk på andre måter også; f.eks i form av at han ikke opprettholder taushetsplikten. 0 Siter
Sarah Elizabeth Skrevet 23. februar 2012 Skrevet 23. februar 2012 Karaktertrekkene som nevnes er trekk jeg forbinder med modenhet. Ja, psykiatere må ha høy grad av modenhet. 0 Siter
cabret Skrevet 23. februar 2012 Skrevet 23. februar 2012 Jeg tenker at psykiatere ikke nødvendigvis trenger å være mer dydige enn gjennomsnittet, men at de bør ha en høyere grad av kognitiv empati og selvinnsikt. Psykiatere med moralske "blind spots" kan forårsake stor skade, særlig med tanke på den idealiseringen som gjerne er til stede i en terapeutisk relasjon. 0 Siter
cabret Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 Jeg kommer av og til over spørsmålsstillinger som jeg tror kan være interessante for brukere av psykiatriforumet. Da legger jeg det ut - ofte som en link. Noe annet vil jeg ikke med det :-) Hva mener du selv? Eller spørger du kun? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Ja, jeg er helt enig med deg Madelenemie. Jeg tror de aller, aller fleste leger og behandlere er ordentlige mennesker som ikke får seg til å finne på så mye snusk og fanteri. Men det er bare det at en aldri kan vite.... Vi kan heller aldri vite om vår koselige nabo er voldtektsmann eller underslår penger fra arbeidplassen sin. Men inntil slike ting evt kommer fram, har vi ikke noe annet valg enn å være hyggelige og vise dem tillit. Sånn er det bare her i verden. Hei! det er sant, men hvis nabo var psykiater ville nok sjansen vært mindre, du vet de skal forstå seg på mye, gi velmenende og støttende ord og oppmuntringer og tror ikke man holder ut i sånn jobb lenge om ikke snill i hjertet sitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.