Gå til innhold

norsk ansettelse i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger forandring

Jeg vurderer å søke jobber utenlands, men med norsk ansettelse. Jeg vil ikke si noe om mitt fagområde, men jeg har høyere utdannelse og er godt voksen kvinne. Jeg vil helst være i et team med andre nordmenn.

Hvor bør jeg starte og hva kan jeg gjøre? Ringe i aktuelle organisasjoner eller gå i egen person? Lete på nettet eller noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376424-norsk-ansettelse-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut hvilke firmaer som kan være aktuelle så ringer du dit og aller helst ber om ett møte hvis det er mulig for deg å reise dit.

Hvis ikke sender du inn en søknad etter å ha snakket med dem. Forbered deg godt før du ringer så du får solgt deg mest mulig.

Under stillingsannonsene på bl.a finn.no, så er det en egen kategori for jobber i utlandet, så dette er jo et greit sted å starte.

Du kan jo også prøve å google "ledig stilling i utlandet" eller noe sånt, å se om du får treff som kan føre til noe.

Om du ikke finner drømmejobben der, så får du kanskje noen ideer om hvilke organisasjoner og firmaer som kan være aktuelle å undersøke nærmere.

Lykke til med jobbsøking!

Annonse

Gjest trenger forandring

Finn ut hvilke firmaer som kan være aktuelle så ringer du dit og aller helst ber om ett møte hvis det er mulig for deg å reise dit.

Hvis ikke sender du inn en søknad etter å ha snakket med dem. Forbered deg godt før du ringer så du får solgt deg mest mulig.

Takk for tips. Det er kanskje en god ide å gå dit i egen person med papirene mine i veska?

Takk for tips;-) Hva mener du med ND? Forstår at UD er utenriksdepartementet.

En ting til: Sjekk om din kommune/ ditt fylke har pågående samarbeid med utlandet, og ta kontakt med vedkommende som er ansvarlig for samarbeidsavtalene. Der jeg bor er det vanlig å stasjonere folk i vennskapsbyer/ samarbeidsregioner, og disse har et godt nettverk.

Nå er det veldig lang tlf.kø i noen av de organisasjonene. Det må da være like greit å skrive mail og be om møte?

Ja, hvis det er slik at man ikke kommer frem på tlf så må du bruke andre midler, som kun mail og be om ett møte.

Men telefonisk kontakt er det beste hvis det er mulig.

Gjest Elextra

Mener ikke å ta motet fra deg, men det kan være ganske vanskelig å få jobb i utlandet med norsk ansettelse. Enten må man vel da ha helt unik kompetanse eller man må jobbe i bedriften fra før.

Vet at mange av de store norske selskapene med utekontorer helst ansetter på lokale kontrakter, antakelig grunnet lavere lønnsnivå og færre forpliktelser. En bekjent av meg søkte mange jobber i norske firmaer ute (ved å kontakte dem direkte). Hun fikk flere tilbud om jobb på lokale vilkår, hvilket var vanskelig å klare seg på, om man forventer ok levestandard (i forhold til hva man er vant til).

Uansett - det skader ikke å prøve, og lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...