florista Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Hei. Er "blandet episode" som det kalles, kun ved bipolare lidelser? Kalles det blandet episode når en i et øyeblikk er forferdelig trist og deprimert, gråter masse, har selvmordstanker og planer, etc, mens noen timer senere klarer å le av et program på tv feks? Og kanskje til og med ha noen bra timer på dagen? Om ikke, er dette normalt ved depresjon? Mvh 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 En deprimert vil vel sikkert kunne le litt. Men hvis det blir mye latter så høres jo det mer hysteriskt eller personlighetsforstyrra ut (Hvis man i utgangspunktet liksom er deprimert). Trur det skal mer til enn simpelthen å le for å være bipolar. Trur en må ha en viss mengde impulsiv atferd av potensielt skadelig karakter for det. 0 Siter
florista Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Skrevet 25. februar 2012 En deprimert vil vel sikkert kunne le litt. Men hvis det blir mye latter så høres jo det mer hysteriskt eller personlighetsforstyrra ut (Hvis man i utgangspunktet liksom er deprimert). Trur det skal mer til enn simpelthen å le for å være bipolar. Trur en må ha en viss mengde impulsiv atferd av potensielt skadelig karakter for det. Det er ikke mye latter, men jeg kan smile og tenke at livet kanskje ikke er så værst... men så kommer det perioder på dagen, flere ganger, hvor jeg bare griner og tenker at jeg ikke klarer dette mer. Synes det er rart... 0 Siter
Gjest winda Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Det er ikke mye latter, men jeg kan smile og tenke at livet kanskje ikke er så værst... men så kommer det perioder på dagen, flere ganger, hvor jeg bare griner og tenker at jeg ikke klarer dette mer. Synes det er rart... Når du er deprimert betyr ikke dette at du ikke kan ha lysere øyeblikk. Tror det er få personer som er deprimert 24 timer i døgnet og ikke ser et eneste lyspunkt innimellom. Det er faktisk lov til å le selv om man er deprimert :-) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Er det depresjon som er diagnosen din? Ellers kan jeg si meg enig med marlenexxx, det kan minne litt om EUPF kanskje. Da er det typisk å svinge, gjerne opp og ned i løpet av dagen. 0 Siter
Gjest amdette vet sikkert du Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Er det depresjon som er diagnosen din? Ellers kan jeg si meg enig med marlenexxx, det kan minne litt om EUPF kanskje. Da er det typisk å svinge, gjerne opp og ned i løpet av dagen. Disse svingningene. Kan de komme helt ut av det blå, eller MÅ det være ytre årsaker som utløser det? 0 Siter
florista Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Skrevet 25. februar 2012 Disse svingningene. Kan de komme helt ut av det blå, eller MÅ det være ytre årsaker som utløser det? Jeg har ptsd som diagnose. De "gode" tidene på døgnet kommer av ytre hendelser, som feks noe på tv. Har lest litt nå om eupf og synes det er skremmende. Ja, jeg selvskader meg, men er aldri sint på andre. Jeg har et stabilt forhold til min mann. Men jeg er redd for at folk skal forlate meg fordi de ikke liker meg eller blir sinte på meg. Er blitt spurt om jeg vil prøve ECT, men jeg er skeptisk... 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Disse svingningene. Kan de komme helt ut av det blå, eller MÅ det være ytre årsaker som utløser det? De kan komme ut av det blå, men også være utløst av ytre påvirkninger. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Jeg har ptsd som diagnose. De "gode" tidene på døgnet kommer av ytre hendelser, som feks noe på tv. Har lest litt nå om eupf og synes det er skremmende. Ja, jeg selvskader meg, men er aldri sint på andre. Jeg har et stabilt forhold til min mann. Men jeg er redd for at folk skal forlate meg fordi de ikke liker meg eller blir sinte på meg. Er blitt spurt om jeg vil prøve ECT, men jeg er skeptisk... Hvis du er blitt utredet og endt opp med ptsd så er det ingen vits å belemre seg selv med andre alvorlige diagnoser i tillegg. 0 Siter
lealaus Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Det er vel ikke dette jeg forbinder med en blandet episode, snarere hurtige svingninger. Med blandet episoder er min erfaring at jeg har vært fryktelig langt nede, samtidig som jeg har masse energi, slik jeg kan ha i hypomane faser. Denne energien har jeg imidlertid hatt en tendens til å bruke destruktivt, er jeg redd. 0 Siter
Gondor Skrevet 25. februar 2012 Skrevet 25. februar 2012 Jeg har opplevd blandet episode. Jeg var veldig deprimert samtidig som jeg trodde på fremtiden og følte meg full av energi. Det var en fryktelig slitsom tilstand. Det du opplever høres ut som noe annet. Eupf kanskje? For ordens skyld: er bipolar 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Det er kun ved bipolar lidelse at en snaker om blandet episode. Min første tanke er at du lider av noe i tillegg til depresjon. 0 Siter
florista Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Skrevet 26. februar 2012 Det er kun ved bipolar lidelse at en snaker om blandet episode. Min første tanke er at du lider av noe i tillegg til depresjon. Hvilke tanker gjør du deg da,foruten depresjon? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hvilke tanker gjør du deg da,foruten depresjon? Når jeg leser ditt innlegg lenger ned her, ser jeg at du har PTSD. Det var en av tilstandene jeg tenkte på. Personer med PTSD har også ofte trekk av eupf uten at de nødvendigvis har diagnosen. 0 Siter
florista Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Når jeg leser ditt innlegg lenger ned her, ser jeg at du har PTSD. Det var en av tilstandene jeg tenkte på. Personer med PTSD har også ofte trekk av eupf uten at de nødvendigvis har diagnosen. Tusen takk for svar! 0 Siter
Merlenoi Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Det er ikke mye latter, men jeg kan smile og tenke at livet kanskje ikke er så værst... men så kommer det perioder på dagen, flere ganger, hvor jeg bare griner og tenker at jeg ikke klarer dette mer. Synes det er rart... Jeg har det som deg, og jeg har også PTSD, i tillegg til en tilknytningsforstyrrelse. Dette er noe en kan få hjelp til i terapi! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.