Gå til innhold

Hvor lenge er det ok å gå på medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange år er det trygt å bruke antidepressive medisiner i strekk?

Har brukt cipralex av og på i 6 år, tror jeg det er nå. Jeg har lyst til å trappe ned snart.

Det samme spørsmålet gjelder for antipsykotika. Vil helst ikke tilvenne hjernen, slik at den ikke får til å produsere stoffene på egenhånd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg brukte antidepressiva i 15 år. Har sluttet for et par mnd siden. Det skal være helt trygt å bruke denne medisinen, noen bruker den livet ut.

Jeg har også brukt antipsykotisk i mange år.

Lurer litt på hva du mener med at hjernen blit tilvennet og slutter å produsere stoffer selv?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er trygt å bruke de hele livet.

Skrevet

''Vil helst ikke tilvenne hjernen, slik at den ikke får til å produsere stoffene på egenhånd.''

Grunnen til at du begynte med AP og andre medisiner var jo nettopp at hjernen (eller andre organer) ikke produserte det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er trygt å bruke de hele livet.

Vil bruk av medisinene over tid gi varige endringer i hjernen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vil bruk av medisinene over tid gi varige endringer i hjernen?

Vi har ingen holdepunkter for at langvarig bruk av AP eller AD gir forandringer i hjernen.

Derimot vet vi at ubehandlede psykoser og alvorlige depresjoner gir død av hjerneceller og redusert kognitiv kapasitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...