Gjest resp Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Hvor mange år er det trygt å bruke antidepressive medisiner i strekk? Har brukt cipralex av og på i 6 år, tror jeg det er nå. Jeg har lyst til å trappe ned snart. Det samme spørsmålet gjelder for antipsykotika. Vil helst ikke tilvenne hjernen, slik at den ikke får til å produsere stoffene på egenhånd. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Jeg brukte antidepressiva i 15 år. Har sluttet for et par mnd siden. Det skal være helt trygt å bruke denne medisinen, noen bruker den livet ut. Jeg har også brukt antipsykotisk i mange år. Lurer litt på hva du mener med at hjernen blit tilvennet og slutter å produsere stoffer selv? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Det er trygt å bruke de hele livet. 0 Siter
Sør Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 ''Vil helst ikke tilvenne hjernen, slik at den ikke får til å produsere stoffene på egenhånd.'' Grunnen til at du begynte med AP og andre medisiner var jo nettopp at hjernen (eller andre organer) ikke produserte det. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest resp Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Det er trygt å bruke de hele livet. Vil bruk av medisinene over tid gi varige endringer i hjernen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Vil bruk av medisinene over tid gi varige endringer i hjernen? Vi har ingen holdepunkter for at langvarig bruk av AP eller AD gir forandringer i hjernen. Derimot vet vi at ubehandlede psykoser og alvorlige depresjoner gir død av hjerneceller og redusert kognitiv kapasitet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.