Gå til innhold

Hvordan slutter jeg å drikke

Anbefalte innlegg

Gjest vioolsa
Skrevet

Jeg orker ikke mer.

Alt har gått veldig bra en stund men alkohol er iferd med å ødelegge livet mitt.

Jeg har klart å få meg deltidsjobb. Jeg er snart ferdig med utdannelsen min.

Men alkohol er et stort problem. Det gjør at jeg havner i trøbbel. Det gjør at jeg tenker å sette meg i bilen nå og bare kjøre inn i en tunnelvegg og boom.

Jeg hater alkohol likevel denne helgen sitter jeg og drikker på en søndag. Hvor patetisk går det ann å være liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tøm ut det du evt. har i huset og ikke kjøp alkohol igjen. Har du det ikke kan du ikke drikke det heller.

Jada, jeg vet at det ikke er så enkelt i praksis, men det er løsningen på sikt...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er slik det er å ha et avhengighetsproblem. Om du vil kalle det patetisk...ikke helt enig der.

Du trenger hjelp. Ta kontakt med fastlegen for et opplegg evt innleggelse (avrusning).

Vet om mange som har hatt kjempehjelp av 12 trinns programmet til AA.

Stå på! Dette er det kun du selv som styrer, men du trenger drahjelp :-)

Skrevet

Jeg drikker også i dag. Jeg synes det er deilig å slippe tankekjøret.

Gjest vioolsa
Skrevet

Tøm ut det du evt. har i huset og ikke kjøp alkohol igjen. Har du det ikke kan du ikke drikke det heller.

Jada, jeg vet at det ikke er så enkelt i praksis, men det er løsningen på sikt...

Enig. Grunnen til at jeg fortsatte å drikke i dag var at jeg hadde alkohol igjen.

Jeg skal klare det.

Men livet uten alkohol blir dritt. Ikke feste med venner eller drikke øl på Aker brygge. Men jeg kan ikke kontrollere alkoholinntaket mitt. Så sånn må det bli.

Eller så kan jeg bare ta selvmord for

Skrevet

Hva med å velge totalavhold i minst ett år fremover?

Gjest vioolsa
Skrevet

Hva med å velge totalavhold i minst ett år fremover?

Kanskje. Men skal jeg ta slutte å leve. Slutte å treffe vennene mine som drikker. Aldri mer kose meg med venner på fotballpub.

Selvmord virker forlokkende. Det edru livet høres grusomt ut.

Skrevet

Kanskje. Men skal jeg ta slutte å leve. Slutte å treffe vennene mine som drikker. Aldri mer kose meg med venner på fotballpub.

Et år er ikke en evighet, men vil gi deg anledning til å få kontroll og holde fast ved den. Mener du at det er umulig å bli med vennene dine ut dersom du ikke skal drikke?

Skrevet

''Men skal jeg ta slutte å leve. Slutte å treffe vennene mine som drikker. Aldri mer kose meg med venner på fotballpub.''

Så du mener at et liv uten alkohol ikke er et liv? Da er vi mange som lever et utmerket godt ikke-liv!

Skrevet

Enig. Grunnen til at jeg fortsatte å drikke i dag var at jeg hadde alkohol igjen.

Jeg skal klare det.

Men livet uten alkohol blir dritt. Ikke feste med venner eller drikke øl på Aker brygge. Men jeg kan ikke kontrollere alkoholinntaket mitt. Så sånn må det bli.

Eller så kan jeg bare ta selvmord for

Å slutte å drikke kan sammenlignes med å skulle spise en elefant. Å hvordan gjør en det? Bit for bit...

Etter mange år med heftig drikking, innleggelser og rusteam føler jeg at jeg nå har fått kontroll på alkoholen. Har nå drukke bare en gang på en måned, og føler meg nå på topp. Ingen skjelvinger, fyllenerver eller dårlig selvbilde.

Jeg også tenkte som deg at livet ville bli trist og kjedelig med å ikke drikke... Men det er det absolutt ikke. Jeg har trent på å bli mer sosial edru, oppsøke edrulige venner og finne på ting sammen med dem. I helga hadde jeg feks. besøk av ei, og vi gikk lang tur i skogen, fyrte opp bål ved en elv og kokte oss suppe. Vi så på film, spillte brettspill og slappet av.

Ellers har jeg antabus på lur, som jeg tar om suget blir for stort en kveld. Men da må en vise viljestyrke. Det kan ingen gjøre for deg.

Ikke tenk at du skal være edru i et år, begynn med en måned :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør søke hjelp hos fastlegen. Det finnes rusteam i alle fylker.

Noen har nytte av medisinen Campral.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...