Gå til innhold

Reklamasjon/kjøpsloven

Anbefalte innlegg

Hvis hjullager- hjulet til registerreima på en bil ryker før registerreima skulle vært skiftet, er det reklamasjon da?

Min bil fikk ny registerreim på 86000km i 2007. Den skulle blitt skiftet igjen på 166000km. Den har nå gått 161000km, og hjullageret røk og reima har laget skader i motoren for 20.000kr.

Surt, da bilen ellers er i topp stand.

Kan man reklamere på dette, eller er det nyttesløst?

Det skal sies at bilen er kjøpt hos forhandler som ligger 4t unna der den står på verksted nå, og jeg får ikke akkurat KJØRT den ned til forhandler siden den jo ikke går liksom..

Frustrert ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376495-reklamasjonkj%C3%B8psloven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reklamasjon får man KUN på ting man har akkurat kjøpt nytt og inntil et eller to år etter kjøpet. Da må det beviselig være noe feil som har vært der helt fra begynnelsen.

Bilen min fikk fukt inni et lykteglass noen mnd etter at vi kjøpte den. Det er reklamasjon. De fikset gratis.

Det du snakker om er ren slitasje og uflaks. Får man bare ei feit regning for.

Reklamasjon får man KUN på ting man har akkurat kjøpt nytt og inntil et eller to år etter kjøpet. Da må det beviselig være noe feil som har vært der helt fra begynnelsen.

Bilen min fikk fukt inni et lykteglass noen mnd etter at vi kjøpte den. Det er reklamasjon. De fikset gratis.

Du snakker om garanti. I Norge er det reklamasjonsrett i 5 år etter kjøp, men det må være snakk om produksjonsfeil.

Du snakker om garanti. I Norge er det reklamasjonsrett i 5 år etter kjøp, men det må være snakk om produksjonsfeil.

Jeg har nå kommet frem til at en bil av denne typen er forventet å gå mer enn 161000km, delene likeså, hvis det ikke er produksjonsfeil, så 5års regelen faller bort.

Jeg har derfor tenkt å be om prisavslag på 20.000 på bilen, altså det som denne reperasjonen koster :-)

Juridisk sett burde dette gå på en eller annen måte hehe.

Takk for innspill, selv om EnolaGay sitt var noe nedsig ;)

Jeg har nå kommet frem til at en bil av denne typen er forventet å gå mer enn 161000km, delene likeså, hvis det ikke er produksjonsfeil, så 5års regelen faller bort.

Jeg har derfor tenkt å be om prisavslag på 20.000 på bilen, altså det som denne reperasjonen koster :-)

Har du nylig kjøpt bilen?

Annonse

Det nytter neppe å få tilbake 20.000 kr på en bil som er kjøpt brukt for 4 år siden.

Du har vært uheldig, slikt skjer dessverre av og til.

Nei her har du ingen reklamasjonsrett. Det er akkurat innført nye regler for bilkjøp nå, der garantitiden er utvidet fra to til fem år på nybiler.

I praksis innebærer endringen at man kan prøve reklamasjonsretten på en bil nyere enn 2007, men du må imidlertid ha kjøpt bilen etter 1.1.12. Biler anskaffet før årsskiftet har to års garani.

Garantitiden på nybiler er utvidet fra to til fem år fra 1.1.12, og det er irelevant hvor mange eiere bilen har hatt :)

Nei her har du ingen reklamasjonsrett. Det er akkurat innført nye regler for bilkjøp nå, der garantitiden er utvidet fra to til fem år på nybiler.

I praksis innebærer endringen at man kan prøve reklamasjonsretten på en bil nyere enn 2007, men du må imidlertid ha kjøpt bilen etter 1.1.12. Biler anskaffet før årsskiftet har to års garani.

Jaha?

Link til den nye loven?

Jaha?

Link til den nye loven?

http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Lover-og-regler/Tryggere-bilkjop-med-garanti/ Ser ut som man selv er ansvarlig for å videreføre garantiavtalen ved eierskifte. Vi har akkurat kjøpt bil fra 2009, og fikk med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...